Pagina 1 van 1

druklager

Geplaatst: za 8 nov, 2003 17:56
door Ramon
een tijd geleden heeft iedereen kunnen lezen dat mijn bak is vervangen compleet met nieuwe drukgroep en koppeling. nou is denk ik mijn druklager vrij gort het sjoeft en ruist en bijn het inschakelen van versnellingen. rijden en schakelen opzich is geen enkel probleem. dus de druklager is dus niet vervangen. nu ga ik ff terug in naar mijn garage en zeggen dat ze hem moeten vervangen. nou is het zo dat dan de hele moter eruit moet, mijn moter is nou ook niet 50% meer dus ik dacht laat ik mijn hele moter vervangen voor een goede 2e hands, daar zal vast wel een redelijke druklager opzitten dus dan heb ik die weer verdient. dit doe ik alleen als mijn garage het niet wil herstellen, wat ze wel hebben belooft in eerste instantie. wie heeft er tips

Geplaatst: ma 10 nov, 2003 09:31
door Bjorn
Als ik een koppeling vervang vervang ik sowieso ook altijd het druklager. Hebben ze dat bij je garage niet gedaan dan? Die kosten bijna niks..

Druklager

Geplaatst: ma 10 nov, 2003 10:53
door Gerard2cv
Hallo Ramon.
Een druklager zit niet aan een andere motor,maar aan de versnellingsgak.De plaat en
de drukgroep zitten aan de motor,Dus wat is het probleem en dat moet je dus oplossen.

Geplaatst: di 11 nov, 2003 23:14
door Ramon
de druklager is dus gaar en moet vervangen worden is dit wel noodzakelijk voor de rest van de techniek. bij het inschakelen maakt hij zo'n piepent/krassent/spinnend, geluid hoe kom ik daar het makkelijkst bij als ik deze wil vervangen.

Geplaatst: di 11 nov, 2003 23:26
door Punky
Je zult al je plaatwerk voor moeten verwijderen inclusief de koplampsteun. Dan moet je je luchtfilter eraf halen zodat je het blok van je bak kunt scheiden. De bak hoeft er niet perse uitgenomen te worden, maar is wel iets handiger. Je trekt je blok naar voren en dan zie je de priseas aan je bak zitten. Hierom heen zit tegen de bak geschoven je druklager. De drukgroep en koppeling zit tegen je vliegwiel geschroeft. (wat is de staat van deze 2 onderdelen???)

De drukgroep kun je eraf halen deze zat volgens mij vast met een veertje, maar dat kun je het beste ff nazoeken in een vraagbaak of iets dergelijks. ik heb het een keer gedaan, maar dat is al weer een half jaar geleden.

Is goed zelf te doen, alleen wat veel werk. Met zijn 2en is het handiger. Zo'n blok is best zwaar.

Let er wel op dat je de bak ondersteund dmv een stuk hout, anders valt hij op je motorbeschermplaat.
Zorg er ook voor dat je alles weer goed aansluit!!!

Als de rest al wat ouder is, meteen alles vervangen zou ik zeggen of ff eraf schroeven en naar de staat van je koppelingsplaat kijken. Maar als je 1 onderdeel moet vervangen dan kun je het beste meteen alles doen (plaat, drukgroep en lager) :wink:

Succes

Latere aanvulling. Ik zag dat de drukgroep en plaat nieuw waren. Het lager is wel van belang. Anders had het er niet gezeten denk ik zo. Draaiende delen slijten anders sneller en dat zorgt weer voor duurdere reparaties.
Weet je zeker dat je lager niet vernieuwd is???

Geplaatst: di 11 nov, 2003 23:29
door Ramon
lees het nog eens terug punky daar staat wat er toen is vervangen>
maar bedankt

Geplaatst: wo 12 nov, 2003 23:16
door Punky
Zoals je kunt zien aan de onderste alinea had ik me al verbeterd.

het is me alleen nog niet duidelijk of je lager nu nieuw is of niet?

Geplaatst: wo 12 nov, 2003 23:56
door Hanzzl69
Even voor mijn goede begrip:
Klopt het dat in de doos van een nieuwe drukgroep drie dingen zitten, een koppelingsplaat, een drukgroep en een druklager (dat is toch met een veer er aan?)?
Of ben ik nu ergens het spoor bijster?

En nu we het hier toch over hebben; wie heeft er zo'n centreerdingetje te leen voor me, of een afgeslepen priseas? Omgeving Utrecht liefts. Ik heb het vanaf vrijdag 21 november een weekeindje nodig.

Hanzzl :?:

Geplaatst: do 13 nov, 2003 08:26
door Teun
Bij zo'n valeo setje krijg je er een zwart plastic centreerstiffje bij enorm handig...

Geplaatst: do 13 nov, 2003 09:40
door Punky
Zo'n centreertool zit er volgens mij tegenwoordig niet meer bij. tenmisnte dat zei de eendenboer tegen mij. Ik heb er van hem eentje mogen lenen.

Misschien kun je hem een weekendje van jouw eendenboer lenen.

Geplaatst: vr 14 nov, 2003 00:12
door BlueDuck
Teun Stam schreef:Bij zo'n valeo setje krijg je er een zwart plastic centreerstiffje bij enorm handig...
Ik heb bij de club ook zo'n valeo koppelingsset gekocht, maar geen centreerstift erbij hoor :cry: Nu gaat t nog wel ff duren voordat ik aan deze klus toe kom, dus die set ligt prima waar die ligt, maar tegen die tijd roep ik hier ergens wel weer eens dat ik aan die klus toe ben, en dan stuurt een van jullie spontaan zon ding naar me op :lol: :wink:

Geplaatst: vr 14 nov, 2003 07:36
door TheSeend
Ik heb van een kapotte versnellingsbak de priseas afgesneden. Dat werkt nog beter dan die zwarte centreertool. Dat zwarte ding heeft nog wat speling.

Daniel

Geplaatst: vr 14 nov, 2003 09:06
door Teun
TheSeend schreef:Ik heb van een kapotte versnellingsbak de priseas afgesneden. Dat werkt nog beter dan die zwarte centreertool. Dat zwarte ding heeft nog wat speling.

Daniel
Kunt hem toch optisch in het midden zetten en dan voorzichtig je motortje aan je bakje hangen werkt prima hoor..

Geplaatst: vr 14 nov, 2003 15:00
door Robert
Bij Cassis verkopen ze die dingen al. Voor 3 eurotjes. Dus ik denk dat dat gat in de markt al opgevuld is.

www.2cvclub.com

Geplaatst: zo 16 nov, 2003 15:52
door Bjorn
als je recht in het gat kijkt waar de prise as in steekt, dan kun je 'm ook wel op 't oog centreren.
Ik heb nog nooit zo'n ding gebruikt.