Pagina 1 van 1
Schrapend geluid dat -bijna- stopt bij koppeling in trappen
Geplaatst: zo 17 feb, 2008 18:44
door Hanzzl69
Sinds kort een hard schrapend geluid tijdens het rijden dat pas na een poosje rijden opkomt, in bochten erger wordt en bijna stopt als ik de koppeling intrap.
Er zit nergens speling op, wiellagers zouden goed zijn, assen gesmeerd, fusees ook, net sinds deze week APK en de specialist kon ook niks vinden, dus ik weet het ff niet meer.
Geplaatst: zo 17 feb, 2008 19:23
door backfire
Ventialtor? of druklager?
Geplaatst: ma 18 feb, 2008 13:03
door Hanzzl69
Ventilator? Niet aan gedacht.
Aan het druklager wel ja, kunnen die loslopen dan?
Geplaatst: ma 18 feb, 2008 13:50
door Jesper
hanzzl schreef:Ventilator? Niet aan gedacht.
Aan het druklager wel ja, kunnen die loslopen dan?
Hanzzl - heb je hier al gelezen?:
http://forum.2cv.nl/viewtopic.php?t=5934&highlight=
Douwe en ik hebben het probleem (gehad) bij het intrappen van
het koppelingspedaal. Bij jou is het omgekeerde aan de hand?
Groet van
Jesper
Geplaatst: di 19 feb, 2008 12:17
door Hanzzl69
Bij mij inderdaad omgekeerd, zie dit verhaal van Andre:
Ik heb vorig jaar een nieuwe koppeling geplaatst in de Mehari, een diafragma uitvoering als vervanger voor de drievinger groep.
Daarmee had ik een suizend geluid als ik de vrije slag een beetje ruim had.
Dit kwam naar mijn mening door de vele vingers die tegen de dan nog niet volledig meedraaiende druklager komen.
Het was weg als de koppeling ingetrapt was.
Vorig jaar rond deze tijd is er een nieuw blok in m´n eend gezet. Zou er iets mee te maken kunnen hebben. Maar mijn geluid is niet suizend maar duidelijk schrapend. En het wordt erger in bochten, dus of het een druklager is ....????? Spatborden lopen niet aan voor zo ver ik kan zien.
Geplaatst: zo 16 mar, 2008 14:29
door Stof2cv
Hallo,
Ik heb net hetzelfde probleem, maar bij mij stopt het geluid volledig bij he intrappen van het koppelingspedaal...
Zou dit de ventilator kunnen zijn?
Geplaatst: zo 16 mar, 2008 15:10
door thomaaas
Hoe oud is je druklager? Meer dan 100 000 km? 50% kans dat die het is zou k zeggen. [als je nieuwere type hebt tenminste]

Schrapende druklagers kunnen trouwens niet zoveel kwaad, maken alleen takkeherrie
@Stefan: als jij je pedaal helemaal intrapt, doe je dat dan bij stilstand of als je aan het rijden bent? En heb je je versnellingsbak dan nog in de versnelling staan of in zn vrij?

Geplaatst: zo 16 mar, 2008 16:39
door Hanzzl69
Inmiddels heb ik er samen met een eendspecialist naar gekeken. We konden allebei helemaal niks vinden, behalve een heel licht aanlopende remschijf, als de wagen opgekrikt is. Het lijkt alsof de linker remschijf iets krom getrokken is. Dat zie je als je de as draait. De schijf beweegt dan van je af en naar je toe.
Kennelijk een keer te heet geworden of zo. Maar de schijf is niet verkleurd.
Ik rij er maar mee verder. Hij rijdt goed, remt goed en maakt wel het schrapende geluid. Nou ja. Maf hoor.
Geplaatst: zo 16 mar, 2008 16:43
door thomaaas
Voel je die vervorming in het pedaal dan? Je voelt m namelijk duidelijker dan je m hoort

[je voelt n soort van getril/gewiebel als je remt]
Ik zou er niet te lang mee rondrijden, het zijn wel je remmen, die hebben een belangrijkere functie dan bijvoorbeeld het waarschuwingslampje in je choke, weet je... 't zou toch zonde zijn als ze het opeens niet deden

Geplaatst: ma 17 mar, 2008 10:43
door Hanzzl69
Goed idee, ik heb niet op het pedaal gelet. Ga ik doen!
De garage verzekerde mij dat ik er veilig mee kan blijven rijden. Maar zelf heb ik ook m´n twijfels. Veiligheid is iets waar ik normaal gesproken geen risico mee neem. Ik heb de eend daarom ook een paar weken niet gebruikt, tot ik er mee naar de specialist was gegaan. Moest toch, voor een APK. Die zit er nu weer op en er is gezocht naar de oorzaak van het geluid, tja, wat moet ik verder dan nog?
Ja, dat pedaal ff voelen tijdens het remmen.
Een remrevisie kost tegen de 300 euro want je moet dan beide schijven vervangen. Is in 2003 ook al eens gedaan bij m´n eend. Als het niet hoeft hou ik dat geld liever even in m´n zak.
Geplaatst: ma 17 mar, 2008 17:56
door backfire
Als de schijven nog verders goed zijn kun je ze beter laten afdraaien, de spanning is er nu uit, dus die zal niet meer zo snel kromtrekken.
Remrevisie 300 Euro, die 2 schijven en wat sleutelen doe je toch zelf?
Geplaatst: ma 17 mar, 2008 21:24
door Ealse
Ik vind het maar een raar verhaal. Als de vrije slag van de koppeling goed is doet het druklager bij gekoppelde motor niets en kun hem dus ook niet horen. Los daarvan heeft de koppeling niets te maken met of je een bocht door gaat. Ik denk eerder aan het differentieel.
Gas geven en gas los laten, maakt dat nog verschil?
Geplaatst: di 18 mar, 2008 00:31
door thomaaas
300 euro voor n remrevisie?

Dan niet klauwen reviseren he, alleen schijven+blokjes toch? Mag k je een andere eendenboer aanraden misschien?

Geplaatst: za 29 mar, 2008 00:23
door David
Weet je100 % zeker dat het van je koppeling afkomt?
Ik heb zelf een keer iets verschrikkelijk stoms meegemaakt waar ik weken naar gezocht heb.
De kunststof naafdop van 1 van de voorwielen was losgeraakt en die maakte een schrapend geluid, zat tussen de velg en de "asplaat", voornamelijk in de bochten maakte hij een schrapend geluid.
Heeft echt weken geduurd voordat ik het gevonden had.
Afijn je weet maar nooit.
Succes met zoeken.