Pagina 1 van 2

Burton werkt aan elektrische aandrijving

Geplaatst: wo 27 feb, 2008 21:10
door inmijneendje
Burton werkt aan elektrische aandrijving
27 februari 2008 · Tekst Nic de Boer

http://www.autoweek.nl/nieuws.php?id=8385

Afbeelding

De volgende stap van Burton, dat sportauto’s bouwt op basis van 2CV’s, is elektrische aandrijving. Aan het einde van het jaar hoopt het Zutphense bedrijf er klaar mee te zijn.
De Burton Car Company is op het moment bezig een elektrische versie van hun sportauto te ontwikkelen. Dat gebeurt in samenwerking met de Hogeschool van Arnhem. Aan het einde van het jaar moet het project klaar zijn en Burton hoopt op de 2009-editie van de AutoRAI al iets te kunnen laten zien. Dat verklaart Iwan Göbel, een van de drijvende krachten achter Burton.
Vorig jaar won Rob Wolkers een ontwerpwedstrijd van Burton met de tekeningen van deze Elementz. Hij won daarmee een Burton. Göbel heeft plannen om voor de elektrieke Burton een combinatie met het oude ontwerp met de Elementz te maken. Het winnende ontwerp verdwijnt dus zeker niet zomaar in een stoffige la. “De Elementz levert een paar goede ideeën op om materiaal te besparen.”
De Burton is een gemakkelijk slachtoffer voor elektrische aandrijving omdat de auto erg licht is. Wel denkt Göbel dat het moeilijk wordt om de elektrische Burton voor een goede prijs aan te bieden. De productie ligt immers laag en daarmee wordt het elektrische systeem een duur grapje.
Burton-liefhebbers hoeven niet te wanhopen, want de technische basis is en blijft de Deux Chevaux. Die blijft nodig om de Burton goedkeuring voor de openbare weg te verlenen. Zeer binnenkort komt Burton voor de tweecilinders met een ombouw tot ethanol. Dat wordt gedaan door de sproeiers van de carburateur te aan te passen. De ombouw kost 25 tot 30 euro. Kunnen ze alvast wennen aan het groene idee, daar in Zutphen.

bron www.autoweek.nl

Geplaatst: wo 27 feb, 2008 21:20
door Hanzelman
Dat groene idee zal zekers wennen worden :lol:

Geplaatst: wo 27 feb, 2008 21:24
door Michiel van G.
ja, met als resultaat dat de 2vc enkel nog gesloopt wordt voor het chassis en kenteken. Motor ook nog weg.
krijgen ze wel problemen mee bij burton, want dat is 2/3e verandering aan de auto. en dat mag nie :P

Geplaatst: wo 27 feb, 2008 22:00
door backfire
Zo moeilijk is het niet, als je maar geld hebt, systeem van porche werkt dan nog het makkelijkste, verder wat ruimte maken voor stroomopslag. Je krijgt dan een hybride systeem. Duurste van dit soort systemen zijn de motor en de regelaar.

ethanol kan al meer dan een jaar bij de eend, niets met Burton te maken.

Geplaatst: do 28 feb, 2008 11:05
door j b
als ze die motor ontwikkelen kunnen de mensen uit amsterdam een elektromotor in de eend leggen voor de aandrijving binnen de A10

is dat probleem ook weer opgelost

Geplaatst: do 28 feb, 2008 11:21
door Robbert.
wat is nu een eend met elektro motor. Dat 2 cilinder gebrul is toch het allermooiste aan de hele auto!?!

Geplaatst: do 28 feb, 2008 12:02
door 2cvfreak
Robbert. schreef:wat is nu een eend met elektro motor. Dat 2 cilinder gebrul is toch het allermooiste aan de hele auto!?!

Ja! inderdaad!!
maar hij ziet er geweldig uit :D :shock: !!
(zou dat nog op een 2cv onderstel zijn :?: )

Geplaatst: do 28 feb, 2008 12:03
door j b
een hybride eend voor binnen de ring misschien en zogauw het weer mag lekker brullen

Geplaatst: do 28 feb, 2008 12:07
door 2cvfreak
2cvfreak schreef: (zou dat nog op een 2cv onderstel zijn :?: )
oeps :lol: ik lees het stuk nog eens en zie : "Burton-liefhebbers hoeven niet te wanhopen, want de technische basis is en blijft de Deux Chevaux. Die blijft nodig om de Burton goedkeuring voor de openbare weg te verlenen"


2cvfreak

Geplaatst: do 28 feb, 2008 12:27
door Ramon
backfire schreef:Zo moeilijk is het niet, als je maar geld hebt, systeem van porche werkt dan nog het makkelijkste, verder wat ruimte maken voor stroomopslag. Je krijgt dan een hybride systeem. Duurste van dit soort systemen zijn de motor en de regelaar.

ethanol kan al meer dan een jaar bij de eend, niets met Burton te maken.
zij hebben toch een ander idee bedacht inplaats van die verstelbare sproeier! uds ik ben zeer benieuwd

Geplaatst: do 28 feb, 2008 13:17
door Bjorn
Robbert. schreef:wat is nu een eend met elektro motor. Dat 2 cilinder gebrul is toch het allermooiste aan de hele auto!?!
sterker nog, bij zo'n auto is dat het enige wat mooi is.. (maar da's natuurlijk mijn eigen bescheiden mening...)

Geplaatst: do 28 feb, 2008 16:32
door Evan
Ramonami schreef: zij hebben toch een ander idee bedacht inplaats van die verstelbare sproeier! uds ik ben zeer benieuwd
ja ik ben ook zeer benieuwd, want een ander idee dan een verstelbare sproeier om én op benzine én op ethanol te kunnen rijden???
openen ze dan meteen ook een tankstation voor goedkope ethanol daar in zutphen??

Geplaatst: do 28 feb, 2008 17:41
door backfire
Ja want als ik het zo lees monteren ze gewoon grotere vaste sproeiers. Dan ben je voor een paar euro wel klaar.

Er rijdt een japanner rondt met een 100% elektrisch aangedreven 2cv, alleen is de actieradius erg beperkt.

Geplaatst: do 28 feb, 2008 18:13
door Francois
Er is ook iemand met een electrische Dyane in Zwitserland:

http://youtube.com/watch?v=NjzrPAwN8tk

Geplaatst: di 4 mar, 2008 09:04
door Rudie van Houten
Een hybride 2cv (burton) zou wel een uitkomst zijn! Maar geheel electrisch..? Krijg je o0k nog korting op de wegenbelasting en mag je weer de amsterdamse binnenstad in. Alleen, wat wegen die accu's? En waar laat je die? Mijn nieuwsgierigheid is wel gewekt..