Pagina 1 van 2
Past winterkap op een alu grilletje? En juist schakelmoment?
Geplaatst: wo 5 mar, 2008 20:25
door Hanzzl69
Omdat ik het zat ben bijna jaarlijks een nieuw grilletje te kopen omdat het dunne nep-chrooom, wat op het plastic zit, er weer eens door weer, wind en poetsen vanaf is gesleten, overweeg ik zo´n leuk alu grilletje te kopen. Je weet wel, met drie van die dikkere liggende balken. Dat beetje ouderwets uitziende ding.
Maar past daar dan nog mijn plastieken winterkapje op? Of zitten die drie dikke ribbels dan in de weg?
Geplaatst: wo 5 mar, 2008 20:27
door Punky
Met tyraps krijg je alles vast, maar er hoort een flexibel (skai ofzo) kapje voor. Deze kosten de kop ook niet en is makkelijker te monteren en demonteren. Zijn iets van 2 tientjes ofzo.
Geplaatst: wo 5 mar, 2008 20:31
door gerard560
even een vraagje gaat ook over wintergrill
rond welke temp is een wintergrill nodig?
vandaag mijn eerste rit gereden met de eend
maar was wintergril vergeten is het nog nodig?
mvg gerard
Geplaatst: wo 5 mar, 2008 20:35
door Punky
Ik houdt zelf altijd 10 graden aan. Bij een lange snelwegrit boven de 0 graden zou ik hem er ook afhalen als je veel planksgas rijdt.
Geplaatst: wo 5 mar, 2008 20:37
door gerard560
bedankt
Geplaatst: wo 5 mar, 2008 21:24
door Michiel van G.
@ hanzzl die grillen zoals je al hebt bestaan er ook geheel in het grijs. heb je ook geen last van vertrekkend chroom
Geplaatst: do 6 mar, 2008 07:24
door marcopr
De sympathieke benaming voor het doekje voor de winter is ;
een beehaatje
Vraag me niet waarom.
Geplaatst: do 6 mar, 2008 11:05
door Punky
Dit oogt toch veel beter!!!
Geplaatst: do 6 mar, 2008 14:40
door Jesper
gerard560 schreef:even een vraagje gaat ook over wintergrill
rond welke temp is een wintergrill nodig?
vandaag mijn eerste rit gereden met de eend
maar was wintergril vergeten is het nog nodig?
mvg gerard
Ik citeer uit het handboek Eendologie van Het Eendeëi:
"De motor mag dus niet te heet worden, maar zeker niet te koud blijven.
Er circuleren in 2CV-kringen bijna evenveel ideeën over het tijdstip
waarop het winterhoesje ervoor moet als dat er 2CV's zijn. Dit is het juiste
voorschrift: Mag ervoor tot 15ºC. Moet ervoor tot 5ºC. Wanneer je van
plan bent om met een buitentemperatuur van zo'n 15 graden boven nul
met plakgas en een afgeladen 2CV enkele honderden kilometers lang te
gaan rijden, laat dan het hoesje maar achterwege. In alle overige gevallen
gewoon ervoor bij die temperatuur en rijden maar."
Groet van
Jesper
Geplaatst: do 6 mar, 2008 19:12
door gerard560
jesper bedankt nu is het me wel duidelijk
oke nog een vraag merk je als je motor toch te warm wordt?
en is er en manier om dit te meten?
bv olie temp en hoe heet mag dat dan worden
ergens ben ik bang dat ik hem alsnog te warm laat lopen
mvg gerard
Geplaatst: do 6 mar, 2008 20:07
door AZL57
Dat valt wel mee, als je je olie maar goed op peil houdt. Omdat de olie ook voor een belangrijk deel verantwoordelijk is voor de koeling van de eend. Een zorg dat je oliekoeler goed schoon is.
Geplaatst: do 6 mar, 2008 22:01
door Hanzzl69
Dat is nou het leuke van een eendmotor, die heeft het nodig goed warm te worden, daar voelt hij zich het lekkerste bij. ik heb een motor in de soep gereden doordat ik de gewoonte had te vroeg door te schakelen (nieuwe rijden)
. Motor werd niet warm genoeg, olie ging steeds meer vocht bevatten en werd mayonaiseachtig (sludge), dat verstopte de kanaaltjes en zie, de motor werd toen wel te warm maar kon daardoor weggegooid worden. Aldus geschiede. Ging ook gepaard met steeds slechter starten, hete cylinderkoppen en verbrande klepdeksels en de hele mikmak.
Dus, stook de boel gerust lekker op! Lang in 3 blijven rijden. Die oranje streepjes op je snelheidsmeter zijn goede schakelmomenten die niet voor niks op die plekkken zitten.
Geplaatst: vr 7 mar, 2008 11:33
door Wouter_2cv
hanzzl schreef:Die oranje streepjes op je snelheidsmeter zijn goede schakelmomenten die niet voor niks op die plekkken zitten.
Ik dacht dat die oranje streepjes de maximale snelheid in resp. de eerste, tweede en derde versnelling aangaven om te voorkomen dat het maximaal toegestane toerental wordt overschreden. Lijkt me toch niet de bedoeling om altijd tot dat maximum op te trekken
Geplaatst: vr 7 mar, 2008 12:13
door Jesper
Wouter_2cv schreef:Ik dacht dat die oranje streepjes de maximale snelheid in resp. de eerste, tweede en derde versnelling aangaven om te voorkomen dat het maximaal toegestane toerental wordt overschreden. Lijkt me toch niet de bedoeling om altijd tot dat maximum op te trekken
Wouter, wees niet bang. Hanzzl heeft gelijk. Die streepjes zitten er niet
voor niets en dat Eendenblok kan een hoop hebben. Ik ken mensen die
schakelen pas bij 90 km/u naar de vierde versnelling. Dat zou ik niet zo
snel doen, maar ga in je Eend niet het Nieuwe Rijden nadoen.
Dat blokje wil lekker warm worden en heeft daarvoor veel toeren nodig.
Als je lange afstanden in Afrika gaat Eendrijden moet je gaan nadenken
over hoe je extra ventilatie bij je motor krijgt (bv. de driehoekjes boven
je spatborden weglaten), maar bij normaal gebruik in NL zal je dat niet
nodig hebben.
Je motorblok zal meer schade oplopen als het niet de kans krijgt warm te
worden, zoals Hanzzl beschrijft. Houd je olie op peil en controleer of je
oliekoeler schoon is.
Groet van
Jesper -heeft het ook moeten leren-
Geplaatst: vr 7 mar, 2008 12:36
door Gerard2cv
Een eend te warm krijgen kan alleen als je vin afbreekt.dat plastic hoesje
kan je dus ook achter je stippengrill plaatsen door onder de motorkap 2
boutjes llos te maken en hem er tussen te zetten.Ik ben wel nonstop naar
Oostenrijk gereden om hoog in de bergen er achter te komen dat ik er mijn
hoes voor moest gaan zetten