Pagina 1 van 1
Wanneer kwamen schijfremmen?
Geplaatst: ma 17 mar, 2008 14:45
door Lutz
Ik vroeg mij af wanneer de schijfrem intrede deed in de 2CV/Dyane. Indien ik mij niet vergis had een Dyane 6 van 82 al schijfremmen, maar zijn ze pas later in de 2CV verschenen. Maar ja, de Dyane had ook "Luftaufladung" en dus 2pk extra. De kreet "Luftaufladung" stond trouwens vroeger in de Duitse folders.
Groeten,
....Lutz
Geplaatst: ma 17 mar, 2008 14:49
door Michiel van G.
bij de dyane in september 1977,
bij de 2cv in begin 1982
Re: Wanneer kwamen schijfremmen?
Geplaatst: ma 17 mar, 2008 15:05
door SamClukkers
En de Ami 8 kreeg ze al in '69!
Geplaatst: ma 17 mar, 2008 15:59
door 2cvfreak
zijn ze bij de 2cv niet heel even weg geweest en later weer terug gekomen??
Geplaatst: ma 17 mar, 2008 17:38
door SamClukkers
2cvfreak schreef:zijn ze bij de 2cv niet heel even weg geweest en later weer terug gekomen??
Klopt, de 2cv werd in '49 met vier geventileerde schijven geleverd, in april '52 hebben ze dan toch beslist om ze te voorzien van 4 trommeltjes.
Geplaatst: ma 17 mar, 2008 18:28
door TB
SamClukkers schreef:2cvfreak schreef:zijn ze bij de 2cv niet heel even weg geweest en later weer terug gekomen??
Klopt, de 2cv werd in '49 met vier geventileerde schijven geleverd, in april '52 hebben ze dan toch beslist om ze te voorzien van 4 trommeltjes.
Dat is eigenlijk gewoon de tijd ver vooruit! Geventileerde schijven, en dan wel 4 stuks ook nog, zie je in deze tijd alleen bij de wat snellere auto's.
Geplaatst: ma 17 mar, 2008 18:32
door AZL57
j e moet niet alles geloven
Geplaatst: ma 17 mar, 2008 19:15
door SamClukkers
Geplaatst: di 18 mar, 2008 12:50
door AZL57
Maar ondanks alle flauwekul, zou je geen achterschijfremmen van een GS op een eend kunnen zetten? Als ik de tekeningen bekijk zou de aanpassing niet zo heel moeilijk moeten zijn.
Geplaatst: di 18 mar, 2008 13:30
door supercees
ik denk dat dat geen nut heeft, een 2cv weegt al zo weinig, bij remmen komt het grootste gedeelte van het gewicht ook nog op de vooras te liggen, en daar maak je gebruik van schijfen. achterremmen doen meer voor spek en bonen mee, denk ik.
Geplaatst: di 18 mar, 2008 14:04
door Spookeend
Dat is bij veel auto's zo. Bekende BX (later ook ZX) kwaal, de zuigers van de achterremmen die gewoon muurvast komen te zitten en dus helemaal niet meer meeremmen. Omdat er gewoonlijk "relaxed" gereden wordt, en niet geraced, werden de achterremmen nooit gebruikt met het vastroesten als gevolg.
Op de BX gehad en nu ook al weer aan de orde op de ZX.
Maar, zoals gezegd, schijven op de eend werden in 1982 normaal. Er zijn in die tijd nogal wat schommelingen geweest met de omschakeling van trommels naar schijven. Zo hebben veel eenden uit 1982 welschijven, maar bv geen koeltunnel met van die pijpjes waar slangen op kunnen voor de remschijfkoelkappen. Dit omdat ze toch eerst de oude motorbeplating op maakten met het in elkaar zetten van de eend.
Heden ten dage rijden niet veel mensen meer met die koelkappen rond. Of ze zitten er nog wel op, maar de "kachelslang" achtige verloopjes zijn eronder vandaan gerot.
Greatnix Spookeend
Geplaatst: di 18 mar, 2008 16:15
door 2cvfreak
Spookeend schreef:Dat is bij veel auto's zo. Bekende BX (later ook ZX) kwaal, de zuigers van de achterremmen die gewoon muurvast komen te zitten en dus helemaal niet meer meeremmen. Omdat er gewoonlijk "relaxed" gereden wordt, en niet geraced, werden de achterremmen nooit gebruikt met het vastroesten als gevolg
maar om dat vast roesten te voor komen is toch geen straf om te doen
Geplaatst: zo 30 mar, 2008 16:42
door David
Niet alleen Citroen had/heeft daar last van, zelfs bij Golfjesis het een probleem.
In vroeger tijden (ook toen de Apk nog niet bestond) werden de remleidingen naar achter toe gewoon dichtgeknepen. (Ook voordat er een diagonaal gescheiden remsysteem op de markjt kwam).
Vooral bij oude eendjes doen de remmen achter weinig qua remkracht, wel zorgen ze enigszins voor het in het spoor houden bij hard remmen.