Pagina 1 van 4
LPG in een 2cv
Geplaatst: za 22 mar, 2008 12:12
door stijn
Hallo,
Ik denk er aan om LPG (= autogas) in mijn 2cv te voorzien.
Installatie zou rond 1200 euro kosten, alles in.
Lijkt mij best een mooie prijs.
Maar:
- Verdragen de tweecilindertjes dat?
- Is dat wel aan te raden voor de kleppen?
Stijn
Geplaatst: za 22 mar, 2008 12:41
door siemen
cylinderkoppen kunnen het wel aan!
en de motor houd het wel vol.
Geplaatst: za 22 mar, 2008 12:42
door AZL57
Eend vriend van mij heeft ook LPG in zijn eend. Volgens mij moet het goed kunnen. Er zijn 2 soorten warmtewisselaars om de verdamper te verwarmen maar ik weet niet meer welk type beter was. Maar daar horen we zeker nog wat over hier. En je verliest laadruimte.
Geplaatst: za 22 mar, 2008 12:45
door stijn
Moeten er dan aanpassingen in de carburator gebeuren?
Geplaatst: za 22 mar, 2008 12:46
door AZL57
Er komt een mengstuk onder.
Geplaatst: za 22 mar, 2008 13:50
door Tom Duckpower
AZL57 schreef:Eend vriend van mij heeft ook LPG in zijn eend. Volgens mij moet het goed kunnen. Er zijn 2 soorten warmtewisselaars om de verdamper te verwarmen maar ik weet niet meer welk type beter was. Maar daar horen we zeker nog wat over hier. En je verliest laadruimte.
er is de befaamde stift, die in het uitlaatspruitstuk wordt gelast. In NL is deze niet meer toegestaan door de RDW (leidingen te dicht bij een warme bron dacht ik). Hoe dit in Belgie zit weet ik niet.
Wat nu veel wordt gedaan is een dunne koperen leiding rond het uitlaatspruitstuk draaien en met ene pompje en reservoirtje een koelvloeistof systeem aan te leggen waarmee de verdamper wordt verwarmd. Dit is in NL wel toegestaan.
Geplaatst: za 22 mar, 2008 13:52
door AZL57
Bestaat er tegenwoordig ook niet een electrisch verwarmde verdamper?
Geplaatst: za 22 mar, 2008 13:53
door Tom Duckpower
dat weet ik niet
vast wel, de techniek van tegenwoordig kennende
Geplaatst: za 22 mar, 2008 17:27
door TB
Enige nadeel is dat je wat ruimte achterin kwijtraakt. Maar als je eend belasting vrij is en je rijdt veel km: doen!
Geplaatst: za 22 mar, 2008 17:39
door pieter franck
En zelfs dat valt heel hard mee. We installeren de lpg installatie met een tank in de vorm van je reservewiel als je dat wilt, en dan kan het reservewiel onder de motorkap.
Wij hebben verschillende installatie's, van de venturi(gasring) boven/onder de carb, met een vacuum gestuurde verdamper en een statische deel/vollastschroef, of en lambda gestuurde vollastschroef, tot een multipoint gasinjectie installatie.
Verwarming van de verdamper via eerder uitgelegd water systeem. Doe het niet met olieverwarmde verdamper, geeft veel problemen, en als een olieleiding scheurt, dan is er veel stuk voor je dat merkt.
Ik heb al veel geitjes omgebouwt, met fijne resultaten, en rij zelf al meer dan 300000 km met mijn aca op gas.
Pieter
Geplaatst: za 22 mar, 2008 22:40
door TB
Dat zou helemaal mooi zijn. Wat ik me afvraag: is zo een ronde tank voor in de reservewielbak nou veel duurder als een reguliere cilinder vormige tank of valt dat wel mee?
Geplaatst: za 22 mar, 2008 23:20
door stijn
Pieter,
Wat kost de totale ombouw dan zo?
Wel een ombouw volgens de regels van de kunst; wettelijk en veilig dus...
Ik prefereer wel een gewone tank, want ik wil toch altijd wel een reservewiel meehebben.
Of kan het reservewiel onder de motorkap worden gestoken?? (système Dyane)
Sorry, het antwoord op mijn reservewielvraag had je al gegeven. Ik had te vlug gelezen...
Edit Jeroen-citroen: Van 2 berichten 1 gemaakt. Je kunt dat ook zelf met de EDIT knop
Geplaatst: zo 23 mar, 2008 00:38
door Ronald
gasring) boven/onder de carb, met een vacuum gestuurde verdamper en een statische deel/vollastschroef, of en lambda gestuurde vollastschroef, tot een multipoint gasinjectie installatie.
Kan iemand misschien in Jip & Janneke taal uitleggen wat hier bedoeld wordt?
En wat dan de voordelen of nadelen zijn t.o.v. elkaar?
Ik zal wat duidelijker proberen te zijn:
wat is het verschil tussen statische vollastschroef en lamba gestuurd, wat is trouwens sowieso een vollastschroef?
En wat is een multipoint installatie?
Alvast bedankt
Geplaatst: zo 23 mar, 2008 10:05
door backfire
Dat zijn een hoop vragen en lange antwoorden, ik zal kijken hoe ver ik kom met de basis en dan kan pieter het verder aanvullen.
Basis bij je gewone eend: Als je je luchtfilter er af haalt en je start de eend, leg dan je hand eens op de carburateur. Je merkt dan dat je hand naar binnen gezogen wordt. Hetzelfde kun je zelf doen door met je mond een stuk papier op te tillen door te gaan zuigen. Je creeert een vacuum.
Welnu het systeem wat het lpg gas geeft aan je auto werkt op eenzelfde wijze, hoe harder je aan de slang zuigt des te meer gas er uit gaat komen. Dit komt door een soort ventiel in wat men noemt de verdamper. De hoeveelheid gas die vrij komt door het zuigen kan je met een stelschroef regelen.
Dan moet de lpg ook nog eens bij je cilinders kunnen komen, er zijn daar meerdere methoden voor. De gasring is zoals de naam zegt een holle schijf met aan de buitenkant de aansluiting voor de lpg gasslang. Aan de binnenkant zitten allemaal kleinere gaatjes helemaal rondom. Hier kan het gas uitkomen volgens het zuigeffect van hierboven. Deze kun je aan de bovenkant van je carburateur plaatsen of aan de onderkant. Heeft een beetje te maken met de manier waarop het aanzuigen reageerd op de manier van gasgeven.
Er is nog een derde methode en dat is om een gat te boren in de carburateur en een koperen buisje 1 mm onder de venturi (ronde klepje in de carburateur) te monteren, de reactiesnelheid is dan beter en ook het verbruik is beter. Maar het is een secuur klusje en als het fout gaat is je carburateur om zeep.
Hoe dat met die lambda gestuurde versie werkt weet ik niet -» Pieter?
Met de mulitpoint installatie wordt er een injectie systeem gemonteerd welke de lpg inspuit. Multi is meer en dat komt omdat je dan voor elke cilinder 1 injector nodig hebt. Op zich lijkt mij dit de mooiste oplossing omdat het systeem de hoeveelheid lpg beter regelt. Voordeel is veel beter starten, beter lopen, meer vermogen en zuiniger. Ik weet niet of je een verwarmingssysteem nodig hebt, misschien kan Pieter dat uitleggen.
Geplaatst: zo 23 mar, 2008 12:21
door thomaaas
Wat doet zo'n multipoint systeem nou eigenlijk? Mag ook via PM