rook uit de olievulpijp

Tom de Wolff
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 120
Lid geworden op: zo 8 jan, 2006 13:02
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

rook uit de olievulpijp

Bericht door Tom de Wolff » zo 23 mar, 2008 15:22

Vandaag een stukje gereden met patron. Bij de eerste keer start was er een luid tikken geluid aan de linkerkant. Daarvoor heb ik de kleppen op nieuw gesteld aan de linkerkant. Toen was de tik weg of dit kwam door het stellen of dat dit gewoon toeval was weet ik niet.

Maar nadat ik een stuk je gereden heb (7 km) kwam ik bij terug komst er achter dat er uit het filtertje dat ik op de olievulpijp heb gemonteerd (in verband met een powerfilter) rook kwam. De rook was licht van kleur en vrij dun maar bij meer toeren wordt het roken ook meer.

Is dit normaal of is er iets mis met de motor?

De motor is 130 km terug gereviseerd en voor de revisie had ik het filtertje nog niet op de olievulpijp gemonteerd. De eerste 120 km heb ik geen last gehad van het roken.

Gebruikersavatar
Gerard2cv
Super eendkenner
Super eendkenner
Berichten: 2885
Lid geworden op: za 22 mar, 2003 10:57
Locatie: Hongarije

Bericht door Gerard2cv » zo 23 mar, 2008 17:19

Aangezien de vulpijp dient om de carterdampen af te voeren lijkt het me
logisch dat er wat rook meekomt,maar normaal wordt dit door het luchtfilter afgezogen(wat ook wettelijk verplicht is) Ik zou zeggen: Houdt
het oliepijl goed in de gaten en laat dat resultaat afhangen of de revisie
goed of niet is gebeurd.Zitten alle zuigerveer slotopeningen in de bovenste
180gr?

Tom de Wolff
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 120
Lid geworden op: zo 8 jan, 2006 13:02
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Bericht door Tom de Wolff » zo 23 mar, 2008 17:32

Gerard Maas schreef:.Zitten alle zuigerveer slotopeningen in de bovenste
180gr?
Ja, dat had ik gedaan.

thomaaas
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2861
Lid geworden op: di 29 nov, 2005 00:02
Locatie: Eindhoven de geksteeeh

Bericht door thomaaas » zo 23 mar, 2008 17:47

Allemaal? dan is t niet zo gek, dan lekt ie waarschijnlijk wat ontbrandingsrook, omdat die drie gaatjes recht achter elkaar zitten ;)
Heavy Metal Speed Eend!!!
MyAmi Spring Break

Tom de Wolff
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 120
Lid geworden op: zo 8 jan, 2006 13:02
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Bericht door Tom de Wolff » zo 23 mar, 2008 17:52

iets te snel gelezen :oops: Maar zitten allemaal 180 graden verschoven van elkaar.

jeroentje
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 260
Lid geworden op: ma 23 jan, 2006 18:09
Locatie: eindhoven

Bericht door jeroentje » zo 23 mar, 2008 19:24

Tom de Wolff schreef:iets te snel gelezen :oops: Maar zitten allemaal 180 graden verschoven van elkaar.
Lol, de eerste cirkel van 540 gr. Als je alle zuigerveren bedoelt heb je het over 120 gr.

Als je idd alleen de compressieveren bedoelt dan is het idd 180 gr.

Tom de Wolff
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 120
Lid geworden op: zo 8 jan, 2006 13:02
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Bericht door Tom de Wolff » zo 23 mar, 2008 19:44

jeroentje schreef:
Tom de Wolff schreef:iets te snel gelezen :oops: Maar zitten allemaal 180 graden verschoven van elkaar.
Lol, de eerste cirkel van 540 gr. Als je alle zuigerveren bedoelt heb je het over 120 gr.

Als je idd alleen de compressieveren bedoelt dan is het idd 180 gr.
In de olieschrapveer zat bij mij geen opening aleen in de andere zuigerveren.

thomaaas
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2861
Lid geworden op: di 29 nov, 2005 00:02
Locatie: Eindhoven de geksteeeh

Bericht door thomaaas » zo 23 mar, 2008 19:47

hoe heb je m er dan om gekregen? zo een wil ik ook wel dan! :D :D :D
Heavy Metal Speed Eend!!!
MyAmi Spring Break

Tom de Wolff
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 120
Lid geworden op: zo 8 jan, 2006 13:02
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Bericht door Tom de Wolff » zo 23 mar, 2008 23:08

thomaaas schreef:hoe heb je m er dan om gekregen? zo een wil ik ook wel dan! :D :D :D
De olieschrapveer haakt in elkaar vast. Maar ik begin nu te twijfel of daar nu nog iets om heen zat of niet. Ik zal het van de week eens aan mijn vader vragen of die het nog weet.

BW
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 187
Lid geworden op: zo 7 jan, 2007 11:36

Bericht door BW » ma 24 mar, 2008 01:08

per minuut lekken er 8 a 25l dampen van de verbranding door het carter
normaal worden deze weer aangezogen door het luchtfiltern en worden deze vebrand (zoals het wettelijk moet)
kan best zijn dat je deze dan ziet als de motor draait

mvg

jeroentje
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 260
Lid geworden op: ma 23 jan, 2006 18:09
Locatie: eindhoven

Bericht door jeroentje » ma 24 mar, 2008 08:26

BW schreef:per minuut lekken er 8 a 25l dampen van de verbranding door het carter
normaal worden deze weer aangezogen door het luchtfiltern en worden deze vebrand (zoals het wettelijk moet)
kan best zijn dat je deze dan ziet als de motor draait

mvg
De cartderdampen hoeven niet verbrand te worden. Ze mogen niet in het milieu terechtkomen. Dus opvangen mag ook.

Gebruikersavatar
Gerard2cv
Super eendkenner
Super eendkenner
Berichten: 2885
Lid geworden op: za 22 mar, 2003 10:57
Locatie: Hongarije

Bericht door Gerard2cv » ma 24 mar, 2008 09:26

Zo,Jeroentje en waar laat je ze dan?

the Nosepicker
Moderator
Berichten: 2566
Lid geworden op: do 10 mar, 2005 23:02
Locatie: aarde

Bericht door the Nosepicker » ma 24 mar, 2008 09:29

Bij open luchtfilters hangt men wel een opvangbakje aan de carterontluchting, in TomD's geval een Spafles ;)
In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move.
Douglas Adams

jeroentje
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 260
Lid geworden op: ma 23 jan, 2006 18:09
Locatie: eindhoven

Bericht door jeroentje » ma 24 mar, 2008 10:54

Gerard Maas schreef:Zo,Jeroentje en waar laat je ze dan?
Iss zoals hier boven vermeld laten condenseren en opvangen. Of filteren.

backfire
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5841
Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Bericht door backfire » ma 24 mar, 2008 11:44

Ligt aan de leeftijd van de eend, lijkt mij. Mijn Honda van 1973 heeft dit systeem namelijk niet. Carterontluchting gaat via een slang bovenlangs, dan bij framebuis naar beneden om bij standaard uit te komen, in de open lucht. Kan soms raar er uit zien als je paar honderd km gereden hebt, dan zie je de rook onder standaard vandaan komen.

Dus ik neem aan dat voor bepaald bouwjaar dit geen regel was en dan kan je dus gewoon slang naar beneden brengen.

Vind je motortje ook nog eens veel lekkerder, al die half verbrande zooi die anders weer je cilinder in gaat.

EGR is ook zo´n systeem.

Plaats reactie