Pagina 1 van 2

Restauratie dyane AYB-AM 1969

Geplaatst: wo 26 mar, 2008 21:00
door Rinze
Ik ben bezig met de restuaratie van mijn 4-ruiter dyane uit 69. De auto is reeds volledig uit elkaar. Het chassis is nog hard (!) en het is me gelukt om nog nieuwe spatborden te bemachtigen. Nu wil ik hem laten overspuiten, alleen waar vind ik een geschikte spuiter in de omgeving van Groningen ? Ik heb iedereen in mijn omgeving reeds gevraagd, maar zonder resultaat. Wie heeft een adres, als het een geschikt iemand is vind ik het ook niet zo erg om wat verder te rijden. Ik hoop op jullie tips.

Groet Rinze

Geplaatst: wo 26 mar, 2008 21:06
door dyane_maniac
gaaaaaf! ik heb dezelfde! zie dit topic

weet helaas geen spuiter in groningen

succes met de restauratie! enne.... wij zijn nieuwsgierig en een fotootje wordt al-tijd gewaardeerd :D

douwe

Geplaatst: wo 26 mar, 2008 21:31
door backfire
Wat is geschikt? de prijs of de kwaliteit, elk schadeherstelbedrijf kan hem spuiten voor je.

Geplaatst: wo 26 mar, 2008 21:44
door martijntje
leuk joh een 4 ruitertje! ja ieder schadeherstelbedrijf cq autospuiterij kan je dyane spuiten, en die zijn toch wel te vinden in de omgeving van groningen? binnenkant zelf spuiten scheelt ook in de kosten...

Geplaatst: do 27 mar, 2008 09:10
door Michiel van G.
precies, en als je zelf strak aanlevert zoadat er meteen gespoten kan worden :)

Geplaatst: do 27 mar, 2008 09:30
door Rinze
Tja, geschikt wil eigenlijk zeggen voor 1500 Euro, de spuiters die ik tot nu toe heb benaderd vinden dat te weinig. Al het plaatwerk is al volledig gedemonteerd en Ik wil zelf best schuren/plamuren, maar ben een beetje huiverig om het niet goed te doen (geen ervaring mee). Wat moet je bijvoorbeeld doen met een strakke onbeschadigede deur die in de originele lak zit, met wat kleine vliegroest plekjes. En wat moet je schuren aan een origineel (welliswaar 30 jaar oud, dus ook met wat vliegroest) spatbord, die nog in de transportlak zit.

Douwe, ik had je forum al helemaal gelezen, net als alle andere postings over dyane's natuurlijk !

Geplaatst: do 27 mar, 2008 11:04
door Michiel van G.
transportlak moet er helemaal afgeschuurd worden, onder die troep zit vaak veel roest (vliegroest) en eroverheen spuiten levert vaak losbladderende verf op.

maar:

is dit niet wat?
je weet maar nooit?
http://link.marktplaats.nl/156841539

Geplaatst: do 27 mar, 2008 12:11
door Robbert.
Mooi project! Hoop hem snel hier in Groningen op de weg te mogen bewonderen!

Spuiters moeten hier toch genoeg te vinden zijn? Kan het me bijna niet voorstellen dat hier niets is. Maar door geen ervaring (heb zelf onderdelen laten spuiten door particulier, werkzaam bij een spuiter, misschien ook een idee) kan ik je geen spuitbedrijf adviseren.

Suc6 met je project!

Geplaatst: do 27 mar, 2008 17:00
door AZL57
Of een gepensioneerde spuiter, die knutselen ook vaak nog wat bij.

Geplaatst: za 29 mar, 2008 10:55
door Yannick
Welkom!

Nieuw oude stock plaatwerk moet je altijd helemaal kaaltrekken. Je hebt er eigenlijk meer werk mee dan strak 2dehands plaatwerk. :wink:

Geplaatst: za 29 mar, 2008 11:11
door siemen
1500 euro is niet genoeg voor een autoschade hersteller.
gaat gauw richting 2 a 3000 als het echt echt perfect moet.
ik schuurde het altijd zelf maar aangezien mijn maat spuiter is en hij thuis zowat al het profesioneele schuur gereedschap heeft kan ik daar niet meer tegen op.
zelf schuren dan kost spuiten mischien 700

Geplaatst: za 29 mar, 2008 11:13
door backfire
nieuw oude stock is een erg leuke vertaling van het orgineel :lol: NOS New Old Stock. haha, maar ik prefereer NOS boven 2e hands, misschien wat schoonmaak, maar materiaal heeft nog geen meter beweging gehad en ook geen invloeden van buiten. Onderhuids zal de NOS in de meeste gevallen beter zijn dan 2e hands. Zeker als het NOS is van de jaren 60-70 want toen was het materiaal gewoon betere kwaliteit.

@Siemen, spuiten 700,maar dat is dan waarschijnlijk zonder blanke lak? Ik heb nu een kleur gevonden die kost 160 euro per liter, gokje 3 liter nodig en dan nog blanke lak.

Geplaatst: za 29 mar, 2008 11:31
door siemen
waarom blanke lak?
tegenwoordig worden veel lakken gespoten zonder blanke lak, 2k lak zeg maar.
dit is perfecte lak! ik gebruik ik van spies hecker (niet verkrijgbaar in de winkels)
ik schuur de auto af met korrel 400.
als de auto echt strak is gewoon opschuren met scotse bride en ontvetter.
dan schuif ik de auto in de cabine en schakel het afzuiginstallatie in en tegelijker tijd stook ik hem op. de auto ontvetten en na ongeveer 1,5 zit de eend in de lak en laat hem half uur staan! en dan trek ik hem uit de cabine en laat de auto afkoelen.
soms kan je het ook gewoon in je eigengarage doen hoor.
alles goed afdekken met plastick en water op de grond en kachel er in. dan kun je perfect je eend spuiten! als je goed kan spuiten natuurlijk. PAS OP denk om je gezondheid!!! 2k lak is erg giftig en gebruik goede bescherming en zodoende afzuiging!.
voor een gewoonde eend is 2 liter verf genoeg!
besteleend gaat al gauw richting 5 liter.
wel laat ik de eenden goed dik in de verf spuiten.

Geplaatst: za 29 mar, 2008 12:19
door Green-Duckman
Spuit je er dan maar één dikke laag op?

Of eerst een dun laagje dan 10min wachten en dan weer een dun laagje?


wat is eigenlijk beter aangezien ik binnenkort ook de eend ga spuiten in de spuit cabine van mijn werk.
toch wel handig op een jacht werf werken!! :lol: 8)

we zijn wel erg offtopic bezig trouwens :oops:

Geplaatst: za 29 mar, 2008 12:37
door siemen
3 lagen spuiten