Pagina 1 van 1

Drap in mijn olie vulpijp

Geplaatst: za 5 apr, 2008 21:16
door Detmer
Ik heb mijn olie ververst en nieuwe oliefilter geplaatst nu zit er in mijn
olievulpijp een witte drap wie weet hoe dat kan en of er iets fout zit
met mijn eend. :lol:
Eend pas gekocht en daar mee 200 km mee gereden en toen nog geen drap
maar na olie ververst te hebben een hoop drap in vulopening
Wie geef me raad.

vrg
Detmer

Geplaatst: za 5 apr, 2008 21:22
door Peter v G
Hoi Detmer,

Die witte drab in je olievulpijp duidt erop dat je blokje niet op temperatuur komt. Ik heb het ook als ik kortere stukjes of rustige weggetjes rijdt.

Geplaatst: za 5 apr, 2008 21:48
door yoek
Hoi,

als je vaak korte stukjes rijdt komt je blok niet op temperatuur. rij een keer 100 km aan een stuk, dan stook je het vocht het als het ware uit. Kleine stukjes zijn slecht voor je olie en dan komt er idd vocht in.

Geplaatst: zo 6 apr, 2008 04:12
door tinouck
heb begrepen dat het: Schlush heet :P

Geplaatst: zo 6 apr, 2008 09:25
door Hanzzl69
Wat je moet doen is pas schakelen bij de oranje streepjes op je snelheidsmeter. Dat zijn de door de fabriek aangegeven uiterste schakelmomenten. Je motor maakt dan wel veel kabaal maar wordt wel lekker warm, en dat is essentieeel. In de practijk rij je dan veel 80 km /u in de derde versnelling.
Sludge is vocht in de olie. Die krijg je er hopenlijk uit door te stoken. En mocht dat na een poos nog niet helpen, dan weer olie verversen.

Doen hoor! Ik heb al een motor weggegooid omdat ik veel te vroeg opschakelde. :cry:

Geplaatst: zo 6 apr, 2008 10:27
door Detmer
Hoi
Bedankt voor deze uitleg.
Ik schakelde te vroeg door om te kijken of mijn Eend iets zuiniger te laten rijden
Ik rij 1 op 10/11 in de stad en vind dat wel erg veel.
Maar hij rijd heerlijk na 30 jaar weer een Eend gekocht Ik heb 4 jaar Eend en Diana gereden maar dat was nog in mijn jonge jaren.

vrg
Detmer

Geplaatst: zo 6 apr, 2008 11:24
door the Nosepicker
Onderstaande tekst geeft info over de schakelmomenten, over welke snelheid je max. mag rijden in elke versnelling:
Wouter_2cv schreef:
Jesper schreef:Die streepjes zitten er niet voor niets en dat Eendenblok kan een hoop hebben. Ik ken mensen die schakelen pas bij 90 km/u naar de vierde versnelling.
In het instructieboekje van 2CV6 Club en Spécial staat de volgende omschrijving van de oranje streepjes (zie punt 1):

Afbeelding

Ik interpreteer dit als volgt:
  • Tot maximaal 30 km/u in de 1e versnelling,
    tot maximaal 60 km/u in de 2e versnelling en
    tot maximaal 90 km/u in 3e versnelling.
Afbeelding

Normaal gesproken haal ik alleen deze hoge toeren bij invoegen op snelweg bijvoorbeeld. Anders is dit toch echt oncomfortabel (5000+ rpm)
De juiste schakelmomenten zijn in mijn ogen geheel afhankelijk van de situatie.
Waar we het denk ik over eens zijn is dat het eendenblokje lekker op toeren moet blijven om zich lekker in z'n vel te voelen! :)
(geleend uit DIT topic. Mocht je verdere vragen over schakelmomenten hebben, dan verwijs ik je graag naar dat topic.)

Je probleem + de oplossing is helder: vocht in je olie door onvoldoende opwarming van je blok (+olie). Een flink stuk rijden dus, eerder opschakelen en bij lage temperaturen je winterkapje voor je grille zetten, scheelt sludge én slijtage! ;)
Dan kan dit topic op slot.