Pagina 1 van 2

Remmen vast en uit zichzelf weer los?

Geplaatst: di 29 apr, 2008 19:36
door Donderkar
Vraagje: als na een tijdje rijden mijn Ami langzamer begint te rijden en de achterwielen loeiheet zijn, wat is er dan aan de hand? Zooi zit zo vast dat er geen beweging in het rempedaal zit en optrekken (van z'n plek komen) haast niet lukt.
Probleem is gebleven ondanks revisie van de achterwielremcilinders.
Na een half uurtje stilstaan is het probleem weg en rolt de auto weer. :shock:

Omdat de achterremmen gereviseerd zijn verdacht ik de hoofdremcilinder, maar zojuist was de ANWB erbij en die consateerde dat de hoofdremcilinder gewoon functioneerde en dat die niet uit zichzelf loskomt na een half uurtje stilstaan. Wat kan er dan aan de hand zijn?Bedankt alvast!

Geplaatst: di 29 apr, 2008 20:25
door Lelijke Eend
Remmen niet goed afgesteld ?

Geplaatst: di 29 apr, 2008 20:30
door the Nosepicker
Ik denk ook dat je het in die richting moet zoeken. Aanlopende remschoenen in je trommel verklaart ook de warme velgen (wrijvingswarmte). Bij afkoeling krimpt het hele circus weer iets en komen ze weer los, wat verklaart dat na een half uur alles weer werkt. Trommel los en checken! Ook meteen de staat van je remschoenen checken, hoe ver ze versleten zijn en of de schoentjes evt. verglaasd zijn door de hitte.
Succes!

Geplaatst: di 29 apr, 2008 20:35
door Donderkar
Ik zal morgenvroeg de schoenen maar even wat ruimer stellen. Voeringen zijn nog in goede staat, de hele zooi lag vanmorgen nog los...
Hoofdremcilinder is uitgesloten? Die kan niet uit zichzelf vast gaan zitten tijdens het rijden en na afkoeling weer gangbaar zijn?
Bedankt voor de reacties :D

Geplaatst: di 29 apr, 2008 20:41
door the Nosepicker
Is je hrc ook heet dan? Dat verklaart je warme achterwielen niet.

edit:
Donderkar schreef:Als de hoofdremcilinder blijft hangen, blijven dan de wielremcilinders niet automatisch ook naar buiten gedrukt met als gevolg de hete achterwielen? :oops:
tuurlijk! Ik reageerde te snel/ik dacht niet hard genoeg na.. :oops:

Geplaatst: di 29 apr, 2008 20:44
door André Post
Je hoofdrem cilinder kan heel goed het probleem zijn.
Als deze helemaal terug is moet er een klein gaatje vrij zijn
waardoor de overtollige remvloeistof terug kan stromen in het reservoir.
Waarschijnlijk is dit gaatje dicht met vuil of roest
of komt de de zuiger niet ver genoeg terug.

Geplaatst: di 29 apr, 2008 20:48
door Donderkar
Als de hoofdremcilinder blijft hangen, blijven dan de wielremcilinders niet automatisch ook naar buiten gedrukt met als gevolg de hete achterwielen? :oops:
Maar verkeerde afstelling klinkt wel 't meest logisch inderdaad :D

edit: André, hoe controleer ik dat? Wat voor gaatje bedoel je?

Geplaatst: di 29 apr, 2008 21:14
door Lelijke Eend
Bij een defecte/vervuilde HRC zouden de voorremmen toch ook heet moeten worden ?

Geplaatst: di 29 apr, 2008 21:16
door André Post
Als je in het reservoir kijkt zitten er 2 gaten
1 groot gat aan de pedaal zijde en een klein gaatje aan de voorzijde.
Het is een heel klein gaatje wat snel dicht gaat zitten.
Doordat de remcilinders niet helemaal vrijkomen
blijven de remschoenen een beetje slepen,
worden warm en alles gaat uitzetten en loopt vast.
Overigens kan zo'n effect ook ontstaan door bijvoorbeeld roest in een remleiding
of een slechte remslang waarin een los liggend stukje rubber werkt als een terugslagklep.
Testen kan door even de remontluchting open te draaien als ze vast staan.
Als er dan remvloeistof uit komt en de remmen komen dan vrij weet je genoeg.

Geplaatst: di 29 apr, 2008 22:18
door joe_catchou
bij mij eerst dacht ik aan de flexibele leidingkjes omdat er bizare smurrie uitkwam bij de ontluchting omdat ze wat verduurt waren .
dit vervangen .
toen volledig master pomp en rempompjes rond om vervangen .
denk kan het beter voor zijn , want had heel lang stilgestaan .

toen bleek het helemaal iets anders te wezen.

want toen gebeurde dit :

ook moet je eens kijken als het nog met veertjes is tussen de 2 schoenblokken , even kijken of die niet lam zijn .

heb zelf ook zo een feestje gehad met men ami 6 vroeger .
en kon het ook steeds niet vinden .

toen later het veertje afgebroken en beginnen mee draaien in de trommel .

voor de zekerheid heb ik toen de veertjes shit er uit gegooit en die beugel er in gezet zoals bij een eend achter .

voorbij was het probleem

Geplaatst: wo 30 apr, 2008 10:20
door Donderkar
André Post schreef:Testen kan door even de remontluchting open te draaien als ze vast staan.
Als er dan remvloeistof uit komt en de remmen komen dan vrij weet je genoeg.
Heu.. wàt test ik dan? Of de hoofdremcilinder blijft hangen of rommel in de remleiding/-slang? :oops:

@ Joe: ik heb van die beugels ertussen, werking lijkt in orde, niets gebroken.

Geplaatst: wo 30 apr, 2008 15:25
door André Post
Je test dan in iedergeval of niet gewoon een rem te strak staat afgesteld of de schoenen anderzins blijven hangen.
Jou rem systeem is wel al voor achter gescheiden?
Of heb je nog een enkele hoofdrem cilinder.

Geplaatst: wo 30 apr, 2008 16:44
door Lelijke Eend
Donderkar schreef:
André Post schreef:Testen kan door even de remontluchting open te draaien als ze vast staan.
Als er dan remvloeistof uit komt en de remmen komen dan vrij weet je genoeg.
Heu.. wàt test ik dan? Of de hoofdremcilinder blijft hangen of rommel in de remleiding/-slang? :oops:

@ Joe: ik heb van die beugels ertussen, werking lijkt in orde, niets gebroken.
Je test of er geen druk op de leidingen staat. Druk = niet goed.

!

Geplaatst: wo 30 apr, 2008 18:06
door Donderkar
Jullie hebben de juiste diagnose gesteld, hoofdremcilinder blijkt vast te zitten, er blijft remdruk op alle wielen = niet goed :? .
@ André: niet gescheiden systeem, enkele cilinder dus.
En die gaan we dus maar eens zien te vervangen...
Bedankt voor de tips! :D

Geplaatst: wo 30 apr, 2008 18:30
door Lelijke Eend
Volgens de posts van Andre zou schoonmaken ook kunnen werken. Alhoewel ik niet weet hoe goed een HRC zich uit elkaar laat halen en weer in elkaar laat zetten.