Gekke onregelmatige harde tik uit motorruimte
Gekke onregelmatige harde tik uit motorruimte
Hoi allen, ik heb een probleem met mijn Ami 8 en kom er niet achter wat de oorzaak is. Het volgende is het geval:
Bij bepaalde toerentallen hoor ik een vrij luide metalige tik (beetje alsof je met een spijker tegen een conserveblikje tikt; een beetje een "hol" geluid). De tik hoor ik vaak 1 keer, maar soms ook 2 of 3 keer achter elkaar, dan is het weg. Ik hoor het vooral nadat ik heb geschakeld en optrek (zo'n 3 seconden nadat ik de koppeling heb op laten komen).
De laatste dagen hoor ik de tik ook bij precies 110 km/u (bij een hoger toerental dan de tik in lagere versnellingen hoorbaar is). De tik is dan iets luider en klinkt dan ongeregelmatiger achter elkaar. Als ik dan meer gasgeef (2e trap) naar 115/120 km/u stopt het tikgeluid weer.
Het klinkt dus niet als pingelen (dat heb ik ooit een keer gehad) dat progressief hoorbaar is en vooral bij zware belasting/warme temperaturen voorkomt. Pingelen is ook een regelmatig geluid en niet een incidentele tik. Maar misschien is een incidentele zellfontbranding (detonatie). Zou dat kunnen?
Nog een extra punt: ik hoorde dit geluid voor het eerst een paar jaar geleden in de Noorse bergen bij het afremmen op de motor op een stevige afdaling. Dus geen gas geven maar de motor draaide wel veel toeren. In normale situatie daarna niet meer gehoord. Sinds een tijdje hoor ik het dus veel vaker.
Wat ik al heb gecheckt/gedaan:
-klepspeling gesteld
-ontstekingstijdstip (123)
-nieuwe motorolie en filter (15 w 40)
-nieuwe bakolie (Redline)
-uitlaat zit goed vast en sluit goed
-bakjes remkoeling zitten goed en vast.
-vlotterhoogte goed; wel wat nat bij mengselschroef van benzine.
-alle andere onderdelen onder de motorkap gechekt op bevestiging.
Hebben jullie enig idee wat het kan zijn? Ik wordt gek van het geluid omdat het best hard en vervelend klinkt en erger lijkt te worden maar ik niet kan ontdekken wat de oorzaak is.
Alvast bedankt voor het meedenken.
groeten,
Michiel Stam
Bij bepaalde toerentallen hoor ik een vrij luide metalige tik (beetje alsof je met een spijker tegen een conserveblikje tikt; een beetje een "hol" geluid). De tik hoor ik vaak 1 keer, maar soms ook 2 of 3 keer achter elkaar, dan is het weg. Ik hoor het vooral nadat ik heb geschakeld en optrek (zo'n 3 seconden nadat ik de koppeling heb op laten komen).
De laatste dagen hoor ik de tik ook bij precies 110 km/u (bij een hoger toerental dan de tik in lagere versnellingen hoorbaar is). De tik is dan iets luider en klinkt dan ongeregelmatiger achter elkaar. Als ik dan meer gasgeef (2e trap) naar 115/120 km/u stopt het tikgeluid weer.
Het klinkt dus niet als pingelen (dat heb ik ooit een keer gehad) dat progressief hoorbaar is en vooral bij zware belasting/warme temperaturen voorkomt. Pingelen is ook een regelmatig geluid en niet een incidentele tik. Maar misschien is een incidentele zellfontbranding (detonatie). Zou dat kunnen?
Nog een extra punt: ik hoorde dit geluid voor het eerst een paar jaar geleden in de Noorse bergen bij het afremmen op de motor op een stevige afdaling. Dus geen gas geven maar de motor draaide wel veel toeren. In normale situatie daarna niet meer gehoord. Sinds een tijdje hoor ik het dus veel vaker.
Wat ik al heb gecheckt/gedaan:
-klepspeling gesteld
-ontstekingstijdstip (123)
-nieuwe motorolie en filter (15 w 40)
-nieuwe bakolie (Redline)
-uitlaat zit goed vast en sluit goed
-bakjes remkoeling zitten goed en vast.
-vlotterhoogte goed; wel wat nat bij mengselschroef van benzine.
-alle andere onderdelen onder de motorkap gechekt op bevestiging.
Hebben jullie enig idee wat het kan zijn? Ik wordt gek van het geluid omdat het best hard en vervelend klinkt en erger lijkt te worden maar ik niet kan ontdekken wat de oorzaak is.
Alvast bedankt voor het meedenken.
groeten,
Michiel Stam
-
- Addicted user
- Berichten: 5836
- Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
- Locatie: Den Bosch
- Contacteer:
koppen loshalen en ontdoen van koolaanslag, waarschijnlijk zelfontbranding door extreme koolafzetting.
Anders ontsteking iets later zaten en kijken of het dan nog is, kan ook versleten bigend zijn.
Ik lees dat je 123 hebt, wissel deze eerst eens om met contactpunten, als het dan weg is dan heb je de oorzaak te pakken.
Anders ontsteking iets later zaten en kijken of het dan nog is, kan ook versleten bigend zijn.
Ik lees dat je 123 hebt, wissel deze eerst eens om met contactpunten, als het dan weg is dan heb je de oorzaak te pakken.
Ben er nog niet achter wat de tikjes veroorzaken. Heb 123 eruit gehaald en weer op puntjes gaan rijden: nog steeds de tikjes.
Uit wanhoop vandaag het blok eruit gehaald en mijn nieuw gereviseerde blok erin gelepeld. Foto's staan hier:
http://www.flickr.com/photos/michielstam/
Het blokje sloeg meteen aan en klonk goed. Nog een beetje ruw, maar dat komt wel goed denk ik.
Wat is er nieuw?
- Koppen gereviseerd
- Nokkenas nieuw
- Zuigers en cylinders nieuw
- Pakkingen nieuw
- Carburateur gereviseerd
Nu de koppen van het blok met de tikjes maar eens lossen. Kijken wat ik tegenkom.
Uit wanhoop vandaag het blok eruit gehaald en mijn nieuw gereviseerde blok erin gelepeld. Foto's staan hier:
http://www.flickr.com/photos/michielstam/
Het blokje sloeg meteen aan en klonk goed. Nog een beetje ruw, maar dat komt wel goed denk ik.
Wat is er nieuw?
- Koppen gereviseerd
- Nokkenas nieuw
- Zuigers en cylinders nieuw
- Pakkingen nieuw
- Carburateur gereviseerd
Nu de koppen van het blok met de tikjes maar eens lossen. Kijken wat ik tegenkom.
Ik heb ook een tijdje een onverklaarbare harde metalen tik in mijn auto gehad. Het klonk alsof er met een metalen kogel tegen een blik werd aangeschoten. Het geluid was dusdanig hard dat ik op het punt stond om het hele blok eruit te halen: ik was er van overtuigd dat het in een de koppen zat.
Ik ben er bij toeval achter gekomen wat het probleem was door bij draaiende motor op de dynamo te leunen terwijl ik met mijn ander hand sterk gas gaf.
Het bleek de V-snaar te zijn die net iets te los stond, waardoor deze bij extreme toerentalveranderingen dusdanig kon groeien dat hij koelhuis kon raken. De doorgang van het huis is scherp en de snaar snerpt hier heel kort en hard langs.
Snaartje strakker: probleem opgelost.
Ik ben er bij toeval achter gekomen wat het probleem was door bij draaiende motor op de dynamo te leunen terwijl ik met mijn ander hand sterk gas gaf.
Het bleek de V-snaar te zijn die net iets te los stond, waardoor deze bij extreme toerentalveranderingen dusdanig kon groeien dat hij koelhuis kon raken. De doorgang van het huis is scherp en de snaar snerpt hier heel kort en hard langs.
Snaartje strakker: probleem opgelost.
Inmiddels 1000 km met het nieuwe blok gereden. Zonder noemenswaardige problemen. De olielekkage die ik in het begin nog had bleek een defecte oliedrukschakelaar. Die vervangen en nu is het blokje helemaal droog. Nu ga ik het oude blok eens goed inspecteren om te kijken wat er aan de hand is. Wie weet zie ik wat.