Pagina 1 van 1

1 cylinder doet 'een beetje' mee?

Geplaatst: zo 4 mei, 2008 22:11
door reiziger
Ik heb de topics over het starten op 1 cylinder gelezen, maar ik zit met een ietwat ander probleem. Wie heeft er nog tips voor mij?
Hieronder zie je wat ik allemaal al gedaan heb (en dus wat nog ontbreekt) :?

De 123ignition was overleden na 200 km: geen ledje dat brandde meer en geen vonk op bougies.
Na inbouwen van de puntjes, schoonmaken met een dubbeltje (dus uit het gulden tijdperk voor de polijsting, niet die euro-zooi) en afstelling daarvan (boven en onderkant van de nok met een lampje) startte hij.
Maar: 'hij loopt niet soepel, alsof 1 cylinder niet meedoet' (het oor van de meester, ik vond het goed klinken).
- rechtercylinder doet het goed. neem je de bougiekabel weg, valt hij stil. Spruitstuk is ook kouder aan het begin.
Doe je dat bij de linker cylinder gaat hij hortend en stotend wel verder. bougiekabel vastzetten tijdens het draaien zorgt wel voor een betere motorloop. RARA hoe kan dat? :?:

- kabels omzetten: zelfde effect
- bougies vergeten te wisselen, niet getest
- bougies bekijken: beiden even zwart en vers en gelijke 0,6 mm ruimte
- compressie met meter: beiden ong. 128. Gelijke compressie is goed
markeren van de onsteking op het huis (scheelt later weer afstellen)
- alles uit elkaar, droog maken, zien dat de puntjes vervangen mogen worden, er zit een put in de ene.
- weer samenschroeven en afstellen (0,4 mm voor puntafstand)
- bij verbreken, soms vonken, maar bij het lopen v.d. motor niet meer
- Valse lucht: losmaken van spruitstuk om pakking te bekijken (valse lucht): in orde. Fijn hoor, de motor doet het niet meer, bobine erg warm.
Na ong. 30 min nog steeds zo. toch weer gestart. Na prutsen met de kabels en wachten en puntjes verbreken en naar rechts draaien (vervroeging) van 2 mm, want hij weigerde te starten, deed hij het toch weer.
- verdraaien bij warme lopende motor van de puntjes voor betere afstelling hielp niet echt, vergt oor van de meester.

Ik ga in ieder geval de bougiekabels vervangen om zeker te zijn.
De bobine lijkt (bijna) het altijd te doen als ik de draadjes zo lees en is zelden de boosdoener. Zeker niet gezien de goede werking van de ene cylinder.

Iemand die me kan helpen met een goede tip?
Alvast bedankt!

Geplaatst: ma 5 mei, 2008 09:59
door Jheronimus
Kapotte condensator?

Geplaatst: ma 5 mei, 2008 21:56
door reiziger
nee, helaas, die doet het (anders had ik geen vonk over de puntjes en de bougie). :(

Geplaatst: ma 5 mei, 2008 23:22
door Punky
Probeer eens een andere bobine en nieuwe bougies.

Geplaatst: di 6 mei, 2008 10:04
door backfire
accu spanning te laag.

Geplaatst: di 6 mei, 2008 12:22
door Jheronimus
Btourer schreef:nee, helaas, die doet het (anders had ik geen vonk over de puntjes en de bougie). :(
De condensator is juist om te voorkomen dat er een vonk over de puntjes ontstaat :lol: .

Geplaatst: di 6 mei, 2008 13:27
door backfire
Ja maar als de condensator kapot is dan heb je het probleem toch op beide cilinders en niet op 1. Tenzij spanningsverlies zo groot is dat maar een kant voldoende kan onsteken. Zelfde effect dan als bij een te lage accuspanning.

Geplaatst: di 6 mei, 2008 16:25
door reiziger
Precies, dat ben ik met backfire eens. bij hogere toeren trouwens geen vonkjes over de puntjes.

Ik ga probereren:
1. accu is nu helemaal opgeladen: zien of er verschil is
2. bougies wisselen
3. bobine uitgangen naar de cylinders omwisselen (als je me begrijpt)
4. de 123 is weer terug. Goede service! Blijkt dat er een spoeltje was doorgebrand. dwz een piek van boven de 24V. Vermoeden is dat de spanningsregelaar geen massa heeft of kapot is.
let you know

Geplaatst: wo 7 mei, 2008 21:33
door reiziger
Tja, alle voorgaande 4 ideeen zijn het dus niet.
Wel de kleppen nogmaals gesteld en de cylinders gedragen zich nu ietwat anders als je de bougiekabel lostrekt bij draaiende motor. Ik geloof dat ik er mee moet leren leven. Iemand nog een tip?

De 123 zit er nog niet in omdat ik nog geen oorzaak heb van het doorbranden.
Wie o wie heeft nog een goede suggestie :?:

Alvast bedankt voor het meedenken. :P

Geplaatst: zo 11 mei, 2008 11:27
door bartje2212
misschien ligt de bougiekabel van de ene cylinder te dicht bij of tegen metalen delen aan? Kan zijn dat ie daar stroom lekt en dus de ene kant minder vonkt. Leg beide kabels een zo goed mogelijk vrij. Wie weet helpt dat. En dan een stuk tuinslag eromheen monteren. Helpt in de winter ook goed bij slecht starten.
Suc6

PS: vettigeheid op de kabels zorgt ook voor beter geleiding naar buiten (lees nabij gelegen metaal). schone kabels isoleren beter.

Geplaatst: do 15 mei, 2008 22:53
door reiziger
Tja, het echte antwoord heb ik dus nog niet. Wat is mijn laatste wapenfeit:
- nieuwe bougiekabels (geen verschil, maar ziet er wel weer netjes uit)
- kleppenstellen, maakt een ietsie uit

het andere probleempje:
bij 123 waren ze zo aardig een nieuw printplaatje te monteren. Idd lag het aan de spanningsregelaar (moet je wel de stekkers goed om monteren hè). Nu dus weer lekker aan het toeren en al met al geleerd hoe je puntjes moet monteren en stellen.

De lente is mooi, de zomer gaat ook vast goed komen.