Pagina 1 van 1
Ami6 motor in eend?
Geplaatst: ma 12 mei, 2008 18:37
door CitRoel
Ik ben via via aan een goede (volgens zeggen) ami6 motor gekomen. Er zit van die mooie metalen koelbeplating omheen.
Is het een optie om die te bewaren en voor m'n eend te reserveren? Ik weet eigenlijk niet wat de prestaties van een ami6 zijn, in de motorenlijst staat dat ie wel wat minder pk's heeft maar wel bij lagere toerentallen.
Geplaatst: ma 12 mei, 2008 19:51
door Ramon
ami 6 25 pk volgensmij. maar past niet uitlaat zit zoals je als bij een 18 pk maar dan rechts ofzo??!!
verkopen, blokjes worden schaars dus levert maybe nog wat op
bespaar je de moeite, en zoek een ami 8 blok die zijn het snelst, maar dan wel met openluchtfilter, dat scheeld zagen in je koeltunnel of nog beter dyane/ami luchtinlaat of voor de eend: powertube.maar dan moet je dus gaten zagen
Geplaatst: ma 12 mei, 2008 21:56
door Yannick
Elk 2cv-blok past in een 2cv mits wat kleine aanpassingen misschien. De uitlaat loopt bij een Ami6 meestal ook gewoon links hoor, 't is bij de Azam6, Dyane 425 en Dyane6 met Ami6-blok dat ze naar rechts gaan.
Maar een trager blok in een 2cv6 leggen, da's pure waanzin. Gewoon verkopen dus, maak je waarschijnlijk nog wel iemand blij mee. Zo verschrikkelijk zeldzaam zijn ze trouwens niet hoor, verdien je zeker geen schatten mee.
En niet onbelangrijk: een blok dat 20 jaar ouder is kan weleens meer een beknopte revisie nodig hebben dan een jaren '80-blok. Van een Ami6 kan je dan niet meteen alles krijgen en blablabla. Leuk als je een Ami6 hebt en die op de baan wil houden, maar in een 2cv6 hoort een modern 602'tje.

Geplaatst: ma 19 mei, 2008 23:24
door TimVS
Het ligt er natuurlijk wel aan van welk jaar het blokje is. de modellen van'68 hadden dezelfde motor als de 2cv6'en van de jaren '70
en de dyane6
Geplaatst: ma 19 mei, 2008 23:25
door Ramon
AMI 6 praten we he!!!!!!!!
ami 8 idd wat je zegt
Geplaatst: za 24 mei, 2008 11:03
door Yannick
Tim heeft gelijk hoor, vanaf mei '68 vind je in een Ami6 een fijn AM2-blok terug, later overgenomen in de Dyane en de Ami8. Is best leuk rijden, zo'n snelle Ami6
Maar ik denk dat we het in dit topic wel degelijk over de oude M4-blokken hebben.
Geplaatst: zo 25 mei, 2008 19:48
door j b
is het nu echt goed te merken zo'n am2 motor ten opzichte van een "gewone"602 cc motor???
Geplaatst: zo 25 mei, 2008 20:19
door Yannick
In zwaardere auto's als een Ami8 kan je dat best gebruiken, trekt iets vlotter op. Maar als je gewoon een goed 2cv-blok in je 2cv hebt steken lijkt de motorwissel mij de moeite niet.
Geplaatst: zo 25 mei, 2008 20:31
door dyane_maniac
nee idd, prestaties zijn ook vooral afhankelijk van de staat van een blok. allebei in goede staat is een am2 iets sneller. maar misschien leuk om te kijken wat er evt aan gereviseerd moet worden en m dan als reserveblok houden.
Geplaatst: ma 26 mei, 2008 04:52
door Ramon
en zoveel verschil zit er niet in
Geplaatst: vr 6 jun, 2008 13:57
door CitRoel
Het is een AXM dus 25 pk.
Volgens zeggen kwam ie uit een totallos ami6 en zou de motor goed zijn. Misschien verkoop ik 'm wel dus als iemand interesse heeft. Ik laat voorlopig lekker m'n originele blokkie erin. Ik vind die metalen koelkappen wel erg mooi.
Geplaatst: zo 6 jul, 2008 12:17
door hobbes
ach als je die metalen koelkappen zo mooi vind, dan haal je die er toch gewoon af en schroef je die op een mooie zonnige dag op je eiegen blokje?
Het is wel een klusje want je moet wel alles loshalen...
De casper en hobbes eend heeft ook metalen koelbeplating maar dat was / is omdat de rubberen/ plastic platen verbrand zijn. dat stinkt pas!
Geplaatst: zo 6 jul, 2008 12:28
door Yannick
Een Ami6-blok heeft platte koppen en geen ronde zoals een modern blok, die koelkappen passen dus voor geen meter!
Geplaatst: zo 6 jul, 2008 14:34
door joe_catchou
dacht ik ook de in en uitlaat spruitstukken zijn toch vlak ?
bij de eend staan ze schuin onder een hoek .
Geplaatst: ma 7 jul, 2008 12:46
door Yannick
Bij alle 2cv's tot '70 zijn de koppen plat, bij de Dyane tot september '68 (behalve bij 435cc's die in maart '68 op de maart kwamen), Ami6 ook eind '68, bij de AZU tot augustus '72. Dat zijn dus 375cc, 425cc en oude Ami6-blokken.