Pagina 1 van 3

Nieuw project: restauratie 2cv6 Club 1987

Geplaatst: zo 25 mei, 2008 11:32
door TB
Nu mijn 2cv6 Special helemaal af is, heb ik een tweede 2cv aangeschaft. Ook dit is een restauratieproject.

Het is een 2cv6 Club S6 uit 1987 geworden. Origineel slechts 60.000 km gedraaid en alle boekjes erbij. Zelfs het aankoopbewijs van de 1e eigenaar zit erbij.

Uiteraard zit er wel heel wat werk aan. Zo moet het chassis, beide bodemplaten en staartstukken zoiezo vervangen worden.
De eend is vooraan de koets echt hard, het voorruitframe heeft dus geen last van rottigheid. Het slechtst is de achterkant. En dat terwijl de kofferbakbodem weer keihard is.

Technisch is de eend prima in orde. Dus ik heb weer wat te doen de komende tijd!

Voor de eerste foto's:

http://www.pixum.nl/viewalbum/?id=2934331

Ow ja... de eend is ROOD :D

Geplaatst: zo 25 mei, 2008 11:57
door Yannick
Leuk origineel Clubje, geweldig! :D

Geplaatst: zo 25 mei, 2008 12:11
door siemen
dat is nou een echte leuke eend!
ik zou deze gewoon goed maken en in gaan rijden en die gerestaureede gewoon op zondags:D
succes!

Geplaatst: zo 25 mei, 2008 12:13
door TB
Dat is ook de bedoeling. Er komt hoogstwaarschijnlijk een gegalvaniseerd chassis onder. Omdat het een dagelijks te rijden eend moet worden.

Eigenlijk moet er voor de vorm nog ff een rood dakje op :)

Geplaatst: zo 25 mei, 2008 13:38
door Jeroen-citroen
leuke club ! En laat die vierkante lampen zitten he :wink:

leeuk

Geplaatst: zo 25 mei, 2008 13:44
door Eendeke
LEUK :D
Ik ga jouwe ok volgen hoor!
Mijn dakje is nu wit, maar was geel. Vind ik ook een leuke kleur! Lekker gek.
Hoop dat je iets minder werk hebt dan mij, maar jij hebt het al eens gedaan. Ik nie :?

Succes iig.

Groetjes bob

Geplaatst: zo 25 mei, 2008 14:59
door TB
Jeroen-citroen schreef:leuke club ! En laat die vierkante lampen zitten he :wink:
Uiteraard, ik ben toch wel een beetje originaliteits-freak hoor!

Ik heb wel besloten om dit keer motorisch niets onder handen te nemen. Heeft ook slechts 60.000 km gedraaid en klinkt en voelt allemaal prima. Ook de wielophanging, veerpotten etc. zet ik gewoon over. Mankeert ook niets aan. Dus de chassiswissel kan in een paar dagen werk gedaan zijn. De koets gaat het meeste werk vragen.

Geplaatst: zo 25 mei, 2008 16:56
door dyane_maniac
TB schreef:Ik heb wel besloten om dit keer motorisch niets onder handen te nemen.
don't fix it, if it ain't broken! echt waar!

als het lekker loopt, waarom zou je er dan iets aan doen? kun je beter ooit nog eens een ander blok onder handen nemen om een goed reserve blok te hebben voor het geval dat, maar dat is met twee auto's niet eens echt nodig toch?

Geplaatst: zo 1 jun, 2008 22:22
door TB
Zojuist weer terug uit Mallorca. Heerlijke vakantie gehad en toch stiekem ook wel een beetje nagedacht over dit project.

Ander chassis eronder: ik heb toch wel een voorkeur voor een gegalvaniseerd exemplaar. Omdat dit echt een dagelijkse-gebruiks-eend moet gaan worden. Maar ik wil nog even uitzoeken wat het RDW hiervan gaat vinden.

Koetswerk herstellen: ik ga zelf lassen. Dit bespaart me heel veel euro's. De basis is heel goed. De voorzijde en bovenzijde is heel strak en hard nog. Het slechtste zijn de dorpels, bodemplaten en de staartstukken. Laten spuiten is ook kostbaar. Ik spuit de eend zelf bij op de plaatsen waar gelast moet worden (meeste aan de onderzijde/niet zichtbare kant). Spuiten is ook niet nodig omdat de eend nog heel goed in de rode lak zit. En voor een gebruiks-eend is helemaal (laten)overspuiten gewoon te kwetsbaar.

Ik denk dat dit het uitgangspunt gaat worden, betrouwbaar, dagelijks bruikbaar en niet te kostbaar maken zoals bij het vorige project.

Zojuist heb ik de eend mijn nieuwe (dubbele) garage ingereden. Vandaag de sleutel gekregen, nu kunnen beide eenden binnen staan. Dat was voor mij een voorwaarde als ik een tweede project zou beginnen. De reeds gerestaureerde Special gaat namelijk niet weg.

Ik ga jullie op de hoogte houden!

Geplaatst: za 28 jun, 2008 23:10
door TB
Inmiddels heb ik wat vrije uurtjes kunnen besteden aan het uit elkaar halen van de eend. Althans, de koets leeg enzo. Koets staat nog op het chassis. Eerst ga ik de koets opknappen. Maar dan wel gelijk goed.
Zo heb ik een hele stapel nieuw plaatwerk liggen. Onder andere dorpels, bodemplaten, inzethoekje gordel achter, volledig achterste paneel (voor achterlichten), staartstukken etc. Het moet gewoon gelijk goed gebeuren.

De eerste dorpel is eruit en de nieuwe hoop ik er morgen in te hebben zitten. Ik zal proberen om tussendoor wat foto's te maken van de
r(o)estoratie.

Geplaatst: zo 29 jun, 2008 09:15
door Punky
ben benieuwd, suc6 in iedergeval. ;)

Geplaatst: ma 30 jun, 2008 22:52
door TB
Eerste dorpel zit erin. Bodemplaat gepast en die past er perfect in. Die ga ik morgen erin lassen.

Vandaag alleen de camera vergeten mee te nemen.. dus helaas geen foto's!

Geplaatst: ma 21 jul, 2008 16:45
door TB
Nog even een update. Inmidels zijn beide dorpels en bodemplaten vervangen. Ook heb ik het parafaantje geheel verniewd, ofwel een heel nieuw stuk staal erin gezet. Het motorkapscharnier kreeg ik er in prima staat af. Dus die heb ik er weer op gelast.
Inmiddels ben ik ook aan de achterkant begonnen, de eerste gordelhoek zit er al in.

Vandaag het nieuwe gegalvaniseerde chassis van Der Fransoze binnengekregen. Wat een mooi chassis is dat zeg :).

Geplaatst: ma 21 jul, 2008 21:17
door Bosuit
Mooi karretje!
Afblijven van die lampjes!

Geplaatst: wo 30 jul, 2008 12:46
door TB
Jaap Bosma schreef:Mooi karretje!
Afblijven van die lampjes!
Die komen er uiteraard weer op :)