Mijn ervaring met loodvrij euro 95
Geplaatst: do 27 nov, 2003 23:03
Ik heb de discussies over octaan en loodvrij gevolgd en wil mijn steentje bijdragen met de volgende casus:
Ik heb een dyane met origneel 602 motorblok uit 1971, dus normaal tank ik octaangehalte 98. Maar wat als je op vakantie gaat met je Dyaantje naar de Highlands van Schotland (een aanrader
!)? Boven Glasgow/Edinburgh kun je dus geen of slechts sporadisch benzine met octaangetal 98 krijgen (en met een origineel tankje van 20 liter kun je ook niet de Highlands rond). In dit geval van overmacht dus maar euro 95 getankt en geduimd voor de goede afloop.
Resultaat?
1) de auto is heelhuids teruggekomen in Nederland
2) natuurlijk gelet op pingelen. Wat blijkt? De motor pingelt alleen bij afdalingen als op de motor wordt geremd. Verder is pingelen niet echt duidelijk waar te nemen.
Natuurlijk heb ik ook even in het instructieboekje gekeken. Daar staat niks over octaangetallen, alleen dat ik superbenizne moet tanken. Maar welk octaangetal had de superbenzine van ruim 30 jaar geleden? Normaal bezine zat volgens mij rond de 91/92, maar superbenzine van ELF in Frankrijk rond begin 90 had een octaangetal van 97.
Dus wat is er waar van de verhalen van pingelen met euro 95, slijtage aan de motor etc. etc. en wat zijn de ervaringen van andere mensen? Of heeft er iemand een beter geheugen dan ik en weet welke octaangetallen er horen bij de benzines van 30 jaar geleden.
Conclusie?
Ik heb een dyane met origneel 602 motorblok uit 1971, dus normaal tank ik octaangehalte 98. Maar wat als je op vakantie gaat met je Dyaantje naar de Highlands van Schotland (een aanrader


Resultaat?
1) de auto is heelhuids teruggekomen in Nederland
2) natuurlijk gelet op pingelen. Wat blijkt? De motor pingelt alleen bij afdalingen als op de motor wordt geremd. Verder is pingelen niet echt duidelijk waar te nemen.
Natuurlijk heb ik ook even in het instructieboekje gekeken. Daar staat niks over octaangetallen, alleen dat ik superbenizne moet tanken. Maar welk octaangetal had de superbenzine van ruim 30 jaar geleden? Normaal bezine zat volgens mij rond de 91/92, maar superbenzine van ELF in Frankrijk rond begin 90 had een octaangetal van 97.
Dus wat is er waar van de verhalen van pingelen met euro 95, slijtage aan de motor etc. etc. en wat zijn de ervaringen van andere mensen? Of heeft er iemand een beter geheugen dan ik en weet welke octaangetallen er horen bij de benzines van 30 jaar geleden.
Conclusie?