Chassis vervangen ??
Chassis vervangen ??
Hoi,
Om te beginnen wil me ff voorstellen, ik ben Henk, heb een 2CV Special (oude van mijn moeder) van 1984, en al ongeveer 16 jaar, volledig gestript, in mijn bezit. Ik ben er destijds ooit mee begonnen, maar het resultaat van een gehuurd lasapparaat was een paar dikke ogen, en verder nooit meer iets aangedaan. Vele jaren, een aantal verhuizingen en vele biedingen verder, heb ik het plan opgepakt om de eend weer in oude glorie te herstellen!
Een vraagje: Mijn chassis is naar mijn bescheiden mening redelijk, maar ik zou graag willen weten of die mening ook reeel is. Aan de bovenzijde is ie nagenoeg gaaf; linksvoor is de plaat aan de stuiknaad over ca 5 cm bijna door, rechtsvoor op de naad bij de voetenbak een plekje van ca 2 cm. Kan ik hier nieuwe plaatjes in lassen? De zijkanten zien er goed uit; nauwelijks/ geen roest. Aan de onderzijde is deels een nieuwe plaat in gelast en het overgebleven gedeelte (vanaf de gordels naar achteren) heb ik eruit geslepen, en ik moet zeggen dat de dwarsverbindingen en zijkanten binnenzijde goed zijn. Alleen de balken achter zijn aan de stuiknaden hier en daar iets door (gaatjes van enkele mm). Nou zou ik graag willen weten wat wijsheid is, chassis vervangen of repareren? Alvast bedankt voor jullie reacties!
Om te beginnen wil me ff voorstellen, ik ben Henk, heb een 2CV Special (oude van mijn moeder) van 1984, en al ongeveer 16 jaar, volledig gestript, in mijn bezit. Ik ben er destijds ooit mee begonnen, maar het resultaat van een gehuurd lasapparaat was een paar dikke ogen, en verder nooit meer iets aangedaan. Vele jaren, een aantal verhuizingen en vele biedingen verder, heb ik het plan opgepakt om de eend weer in oude glorie te herstellen!
Een vraagje: Mijn chassis is naar mijn bescheiden mening redelijk, maar ik zou graag willen weten of die mening ook reeel is. Aan de bovenzijde is ie nagenoeg gaaf; linksvoor is de plaat aan de stuiknaad over ca 5 cm bijna door, rechtsvoor op de naad bij de voetenbak een plekje van ca 2 cm. Kan ik hier nieuwe plaatjes in lassen? De zijkanten zien er goed uit; nauwelijks/ geen roest. Aan de onderzijde is deels een nieuwe plaat in gelast en het overgebleven gedeelte (vanaf de gordels naar achteren) heb ik eruit geslepen, en ik moet zeggen dat de dwarsverbindingen en zijkanten binnenzijde goed zijn. Alleen de balken achter zijn aan de stuiknaden hier en daar iets door (gaatjes van enkele mm). Nou zou ik graag willen weten wat wijsheid is, chassis vervangen of repareren? Alvast bedankt voor jullie reacties!
-
- Heavy user
een paar foto's van de slechte plekken zou zeer verhelderend zijn, maar het klinkt mij als zeer de moeite van het opknappen waard. maar foto's zeggen meer dan duizend woorden in dit soort gevallen.
eea is ook afhankelijk van of je het zelf doet of laat doen. als je ineens uurloon mee moet gaan rekenen dan worden dingen al snel prijzig en zou vervangen wel goedkoper kunnen zijn. maar de vraag is of dat noodzakelijk is
douwe
eea is ook afhankelijk van of je het zelf doet of laat doen. als je ineens uurloon mee moet gaan rekenen dan worden dingen al snel prijzig en zou vervangen wel goedkoper kunnen zijn. maar de vraag is of dat noodzakelijk is
douwe
die anarchistische ente, 2cv6 special '85, rijdend.
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction
-
- Gebruiker
- Contacteer:
koets moet er toch zoiezo af om het chassis in orde te stellen. Om je koets te spuiten zou ik dan ook mijn koets eraflaten en geheel alles in 1 keer spuiten. Je doet er eigenlijk van wat je wil.
2cv special in restauratie
http://users.telenet.be/depover
http://users.telenet.be/depover
- Jeroen-citroen
- Moderator
Hanky schreef:hoe krijg ik foto´s hiero ????
Lees hier maar even http://forum.2cv.nl/viewtopic.php?t=4872
weet wat je zegt maar zeg niet altijd wat je weet
-
- Veelvuldig poster
dit lijkt mij nog zeker apk-waardig en met niet al te veel moeite weer te herstellen met wat laswerk, mocht je dat willen. als je niet wilt herstellen: roest weghalen met staalborstel of lamellenschijf en dan spuiten. iedereen heeft hier een andere methode voor, zelf gebruik ik zinkspray en dan tectyl erover.
2cv6 1985, BX 1.9 TRI break
Het hangt allemaal een beetje van je budget af,
als je hem 16 jaar in je bezit hebt neem ik aan dat je geen student meer bent?
Als je een salaris hebt is het zonde van je tijd ( en geld) om hier nog aan te gaan lassen .
je bent er zo een paar dagen mee druk, stopt er een hoop energie en geld in, en het ding roest gewoon verder als je klaar bent , dus binnen een paar jaar ben je weer aan de beurt.
ik zou vriendelijk bedanken voor die eer,
Gewoon een verzinkt chassis er onder , en je bent eens en voor altijd van al het gezeur af.
Het oude chassis daar kun je dan weer een armlastige student gelukkig mee maken , die wel zwemt in de vrije tijd , maar van zijn studiebeurs geen nieuw chassis kan bekostigen....

Als je een salaris hebt is het zonde van je tijd ( en geld) om hier nog aan te gaan lassen .
je bent er zo een paar dagen mee druk, stopt er een hoop energie en geld in, en het ding roest gewoon verder als je klaar bent , dus binnen een paar jaar ben je weer aan de beurt.

Gewoon een verzinkt chassis er onder , en je bent eens en voor altijd van al het gezeur af.
Het oude chassis daar kun je dan weer een armlastige student gelukkig mee maken , die wel zwemt in de vrije tijd , maar van zijn studiebeurs geen nieuw chassis kan bekostigen....

-
- Heavy user
met dat stuk onderplaat verwijderd? haha lol, waar laat jij je auto's keuren?supercees schreef:dit lijkt mij nog zeker apk-waardig

douwe
euhm... er zijn mensen die niet te beroerd zijn en het zelfs leuk vinden om hun handen uit de mouwen te steken hoor. met dit soort adviezen kan dit forum snel opdoeken: "nee joh, niet repareren krijg je vieze handjes van, breng dat ding naar de sloop en koop maar een opel of iets anders waar je niets aan hoeft te doen."huub schreef:Het hangt allemaal een beetje van je budget af,
je bent er zo een paar dagen mee druk, stopt er een hoop energie en geld in, en het ding roest gewoon verder als je klaar bent , dus binnen een paar jaar ben je weer aan de beurt.![]()

believe it or not maar uit dit soort dingen halen (sommige) mensen hun voldoening. dat als het klaar is ze kunnen zeggen dat heb ik zelf gedaan. je hebt ook luie mensen idd. (of mensen die zichzelf niet capabel genoeg achten maar das iets heel anders)
die anarchistische ente, 2cv6 special '85, rijdend.
euhm... er zijn mensen die niet te beroerd zijn en het zelfs leuk vinden om hun handen uit de mouwen te steken hoor. met dit soort adviezen kan dit forum snel opdoeken: "nee joh, niet repareren krijg je vieze handjes van, breng dat ding naar de sloop en koop maar een opel of iets anders waar je niets aan hoeft te doen." Rolling Eyes
Tot de groep die struktureel vuile handen heeft behoor ik dus ook, je wil niet weten hoeveel chassis ik al heb opgelapt.
Mijn eigen mehari heeft een geheel zelfgebouwd chassis .
opgebouwd uit kokerprofielen , helemaal verzinkt , en helemaal goedgekeurd.
tegenwoordig kun je zo'n chassis gewoon kopen , die oefening zou ik niet nog eens doen...
Mijn eend heeft een zelfbouw LPG installatie, rvs uitlaten, mijn aca is omgebouwd tot camper, nou ja , de rest mag je zelf invullen.
Natuurlijk is dit chassis best nog wel op te lappen, ik heb wel slechtere opgelapt, maar waarom zou je?
Als je wat langer plezier wil hebben van je eendje kun je het ook meteen goed aanpakken.
De topicstarter moet zijn chassis er eerst onderuit halen, dan kaal maken , met een gehuurd lasapparaat de gaatjes dichtbakken en dan nog tegen roest behandelen.
Alles bij elkaar erg veel werk voor iemand die gezien zijn vraag niet echt gewend is aan eenden te sleutelen.
Als je er zoveel tijd in stopt zou ik - mits je nog even lol van je eend wil hebben , en mits het budget zover rijkt - er iets bij doen om van alle ellende af te zijn.
Onder mijn dagelijks vervoer eend zit al ruim 10 jaar een verzinkt chassis .Dat ziet er na 10 jaar zomer en winter doorrijden uit als de dag dat ik het gemonteerd heb.
En op een of andere vreemde wijze mis ik de spanning bij de apk als het chassis gekeurd wordt helemaal niet
Een ding heb je wel helemaal gelijk in , ik haal inderdaad niet mijn voldoening uit het oplappen van een chassis , in de wetenschap dat het er binnen een paar jaar opnieuw onderuit roest...
Er zijn zoveel leuker klussen aan eenden waar ik wel mijn voldoening uit haal.