bandenspanning
-
- Regelmatige poster
- Berichten: 246
- Lid geworden op: ma 16 jul, 2007 08:34
- Locatie: heemstede
- Contacteer:
bandenspanning
er is veel discussie op verschillende forums en her en der adviezen over de juiste bandenspanning.
fabriekopgave: voor 1,4 achter 1,8.
een amerikaanse site vind het allemaal onzin en zweert bij voor en achter 2,0 bar.
Wat ik persoonlijk tegenstrijdig vond na het lezen van het instructieboekje is dat het gewicht op de vooras hoger is dan op de achteras (logosch leek mij: de motor is het zwaarste deel), terwijl het het advies voor de spanning voor aanzienlijk lager is dan achter.
ik vind het dan ook niet vreemd dat de 'bolle wangetjes' boven het loopvlak van de voorband een stuk groter zijn dan die van de achterband.
Als het de auto van mijn buurman zou zijn zou ik hem het advies geven er bij de voorbanden wat lucht bij te doen.
kan iemand mij de logica hiervan uitleggen?
fabriekopgave: voor 1,4 achter 1,8.
een amerikaanse site vind het allemaal onzin en zweert bij voor en achter 2,0 bar.
Wat ik persoonlijk tegenstrijdig vond na het lezen van het instructieboekje is dat het gewicht op de vooras hoger is dan op de achteras (logosch leek mij: de motor is het zwaarste deel), terwijl het het advies voor de spanning voor aanzienlijk lager is dan achter.
ik vind het dan ook niet vreemd dat de 'bolle wangetjes' boven het loopvlak van de voorband een stuk groter zijn dan die van de achterband.
Als het de auto van mijn buurman zou zijn zou ik hem het advies geven er bij de voorbanden wat lucht bij te doen.
kan iemand mij de logica hiervan uitleggen?
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1770
- Lid geworden op: ma 6 jun, 2005 20:40
- Locatie: stompwijk (zh)
logica niet, wel dat ik voor en achter 2 bar erin heb zitten, en het rijdt prima. het zijn geen michelin's, trouwens.
een voordeel van wat lagere druk in je banden is dat ze bijdragen aan het veercomfort, je kan je voorstellen dat snoeihard opgepompte banden veel meer trillingen doorgeven. nadeel is hogere rolweerstand, dus hoger verbruik en meer slijtage van de band en zwaarder sturen.
een voordeel van wat lagere druk in je banden is dat ze bijdragen aan het veercomfort, je kan je voorstellen dat snoeihard opgepompte banden veel meer trillingen doorgeven. nadeel is hogere rolweerstand, dus hoger verbruik en meer slijtage van de band en zwaarder sturen.
2cv6 1985, BX 1.9 TRI break
-
- Heavy user
- Berichten: 2930
- Lid geworden op: wo 4 feb, 2004 20:36
- Locatie: amsterdam
ja gewoon proberen wat je fijn vind. 1,4 voor is comfortabel maar stuurt niet lekker vind ik. let op, ik vind dat bij michelins de druk meestal wat lager kan (lees, bij mabors moet de druk aan de hoge kant zijn)
die anarchistische ente, 2cv6 special '85, rijdend.
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction
mijn 12pk was eerst voor 1 en achter 1,1 volgens het instructie boekje, maar dat bleek voor pilote banden te gelden, nu is ie op 1,4 en 1,8 en rijdt ie een stuk sneller
Heb trouwens ooit in een eend met pilote-banden over de kasseien in Luik gereden GEWELDIG je voelde totaal niets van trillingen! Maar daarvoor houden die banden dan weer niet zo lang .
Heb trouwens ooit in een eend met pilote-banden over de kasseien in Luik gereden GEWELDIG je voelde totaal niets van trillingen! Maar daarvoor houden die banden dan weer niet zo lang .
diverse Citroens, wat anders.
ik had laatst mijn banden op ongeveer 2,2 bar gepompt. (ik was in duitsland en ging weer naar huis, alleen snelweg, dus lekker hard dacht ik).
Eenmaal onderweg, zaten er een paar hobbels in de weg en mijn eend (lees stuur) ging echt heel erg trillen... Meteen maar op de vluchtstrook weer lucht weg laten lopen, en toen deed hij het weer goed.. Is dat eigenlijk normaal? Meer mensen hier ervaring mee?
Eenmaal onderweg, zaten er een paar hobbels in de weg en mijn eend (lees stuur) ging echt heel erg trillen... Meteen maar op de vluchtstrook weer lucht weg laten lopen, en toen deed hij het weer goed.. Is dat eigenlijk normaal? Meer mensen hier ervaring mee?
-
- Heavy user
- Berichten: 2930
- Lid geworden op: wo 4 feb, 2004 20:36
- Locatie: amsterdam
- André Post
- Heavy user
- Berichten: 2172
- Lid geworden op: vr 8 apr, 2005 20:27
- Locatie: Beverwijk
Door de verhouding voor achter kan je het stuurgedrag beïnvloeden.
Lagere bandspanning voor geeft onderstuur, lager achter geeft overstuur.
Ik heb de drukken 0,2 bar hoger, een compromis tussen comfort en weggedrag en bandslijtage.
Lagere bandspanning voor geeft onderstuur, lager achter geeft overstuur.
Ik heb de drukken 0,2 bar hoger, een compromis tussen comfort en weggedrag en bandslijtage.
2CV 18PK 1970, Méhari 1972,
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.
- Hanzzl69
- Spelleider Forum Trofee
- Berichten: 1712
- Lid geworden op: zo 30 mar, 2003 13:58
- Locatie: Ergens in't midden
- Contacteer:
In deze eend toevallig?Willem2 schreef:Net even heen en weer naar Zeist gereden en ik moet zeggen dat het bijzonder prettig rijdt!
http://forum.2cv.nl/viewtopic.php?t=2084&start=3315
Hanzzl schreef:Zeist, Eikenlaan, woe 3 september
Rode eend met roomwitte geschilderde bumpers en velgen.
RG-72-GV
Hanzzl69
Ex eigenaar van een 2cv6 Club, 1985
Ex eigenaar van een 2cv6 Club, 1985