zelflerenlassen???!!!

Stel hier je vragen over lassen.

istmoeilijk??????

ja
2
14%
nee
7
50%
buh!
3
21%
nee, maar wel gevaarlijk!!!
2
14%
 
Totaal aantal stemmen: 14

hanzz
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 439
Lid geworden op: do 13 mar, 2003 17:29
Locatie: wellen

zelflerenlassen???!!!

Bericht door hanzz » vr 28 nov, 2003 19:41

hoi allemaal

is het moeilijk om te leren lassen?
hoe werkt dat eigenlijk?
hoe werk je de naden weg?

wou 'k effe wete :lol:

Gebruikersavatar
Teun
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 285
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 17:27
Locatie: Nijmegen

Bericht door Teun » vr 28 nov, 2003 20:15

Gewoon proberen en oefenen...
Wat brengt morgen.???

Gebruikersavatar
Duintje
Moderator
Berichten: 1504
Lid geworden op: za 8 mar, 2003 19:52
Locatie: Westland
Contacteer:

Bericht door Duintje » vr 28 nov, 2003 20:23

volgens mij is er een groot verschil tussen 2 balken aan elkaar bakken (gaat al snel) of dat je het dunne Citroen plaatwerk ergens in moet lassen.

Dat laatste is echt heel lastig, maar leer je alleen door het vaker te doen..

Marcel

Christian
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 94
Lid geworden op: za 15 mar, 2003 19:32
Locatie: Eijsden

Bericht door Christian » vr 28 nov, 2003 20:23

Het is niet zo moeilijk. Voor lassen geldt, net als voor veel andere klussen: 1. Oefening baart kunst 2. Een goed apparaat is het halve werk.
Ga eens naar de site www.rustbuster.nl. Echt een aanrader. Er staat veel uitleg over mig/mag lassen, wat je nodig hebt voor auto's. Er worden speciale cursussen gegeven voor het lassen aan autoplaatwerk. Informeer je ter dege voordat je een apparaat gaat kopen!
En nog even antwoord op je laatste vraag: de naden werk je weg met de haakse slijper. Een Lamellenschijf is het handigste.
Als je een beetje geoefend bent, hebben je lassen weinig nabewerking nodig en kun je na het lakken niet meer zien dat er gelast is.

Christian[/u]
C'est la crème de la crème...

Gebruikersavatar
Punky
Addicted user
Addicted user
Berichten: 9243
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 14:03
Locatie: Veghel
Contacteer:

Bericht door Punky » vr 28 nov, 2003 20:42

Duintje schreef:volgens mij is er een groot verschil tussen 2 balken aan elkaar bakken (gaat al snel) of dat je het dunne Citroen plaatwerk ergens in moet lassen.

Dat laatste is echt heel lastig, maar leer je alleen door het vaker te doen..

Marcel
Sluit ik me bij aan.

Mijn oom is al tig jaren lasser van beroep en last alles wat los en vast zit. Voor zijn beroep last hij compressors. Iets wat ook best moeilijk is om te bakken.

Hij wilde in eerste instantie wel aan mijn eend beginnen, maar haakte bij nader inzien toch af. Hij was bang dat al het plaatwerk krom zou trekken. Vanwege het enorme blikgehalte. :wink:

Ik ben dus iets voorzichtiger geworden met zelf lassen. Als ik het ooit ga leren is het voor klein laswerk ipv een complete koets of APK laswerk aan het chassis.
PuNk RoCK LosEr

2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!

Frank Terpstra
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 54
Lid geworden op: do 8 mei, 2003 22:35
Locatie: Alkmaar

Bericht door Frank Terpstra » vr 28 nov, 2003 23:17

Als je het jezelf gaat leren zorg dan wel dat je goed op je eigen veiligheid let. Zorg behalve voor een goed las apparaat ook voor goede kleding, handschoenen, laskap, zorg voor ruim voldoende ventilatie etc. etc. Zo was ik zo stom om bij een van mijn eerste pogingen mijn schoenen niet goed dicht te doen. Ik kan je vertellen een gloeiende laspetter in je schoen is geen pretje alhoewel het er voor omstanders heel komisch uit kan zien :)
Op zich is het verder dus niet zo moeilijk om te leren, na een half dagje oefenen kon ik al heel aardig puntlassen/proplassen of hoe je dat ook noemt, mooie rupsen lukken me nog steeds niet, maar ja ik heb eigenlijk alleen op materiaal van eend dikte geoefend dus dat is wel behoorlijk in het diepe springen.

Frank Terpstra

TheSeend
Moderator
Berichten: 174
Lid geworden op: za 8 mar, 2003 18:13
Locatie: Dublin

Bericht door TheSeend » za 29 nov, 2003 00:24

Wat zouden deze lui na wat laswerk van een eend kunnen maken?

http://www.hotrodscustomstuff.com/showroom1.html

't Is wel niks Citroen, maar toch nog geheid 1 uur klikplezier.

Daniel
Die blauwe platen zijn een 'License to drive slow.'
Al je antwoorden op je vragen

ruck-a-duck
Beginner
Beginner
Berichten: 48
Lid geworden op: vr 10 okt, 2003 21:21
Locatie: Uithoorn

Bericht door ruck-a-duck » za 29 nov, 2003 01:27

Maakt het uit ???? als mijn moter er maar in past...... :lol:

Joos
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1060
Lid geworden op: za 17 mei, 2003 21:40
Locatie: Hasselt
Contacteer:

Bericht door Joos » za 29 nov, 2003 11:43

enge site...
al staan er enkele mooie autootjes tussen.
1977 Mehari

hanzz
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 439
Lid geworden op: do 13 mar, 2003 17:29
Locatie: wellen

Bericht door hanzz » za 29 nov, 2003 21:57

en hoe moet de bodem gelast worden?
proplassen, of zo een sliertje?

en motorkapscharnier???

Gebruikersavatar
Tom Duckpower
Moderator
Berichten: 4097
Lid geworden op: za 19 jul, 2003 19:50
Locatie: Berkel-Enschot
Contacteer:

Bericht door Tom Duckpower » zo 30 nov, 2003 21:20

heb twee jaar moeten lassen op school: elektrisch, CO2, autogeen. Ber achter 1 ding gekomen, HET IS NIX VOOR MIJ!
KAn een heel klein beetje rupsen leggen, van een cm of 10, langer moet het niet worden, dan gaat het er slecht uit zien.
Leraar van me zei altijd dat mijn lassen er uitzagen alsof er een eend had gescheten!!!

Maar ik denk dat als ik(je) goed oefen(t) en er eventueel een cursus voor volg(t) het wel goed komt!
1986 2CV6 Special Pick Up
1964 Solex Oto Van Der Heem
2003 Audi A2 1.4i
2022 Stromer ST3 Pinion Deep Black

Lelijke Eend
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2523
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 19:27

Bericht door Lelijke Eend » ma 1 dec, 2003 18:43

Deze pol is een beetje te algemeen aangezien het ook van belang is welke lasmethode je gebruikt. Persoonlijk vindt ik puntlassen het makkelijkst (plaatjes op elkaar leggen, in de machine doen, op een pedal trappen en klaar) en electrisch lassen het moeilijkst (juiste hoek van de electrode, punt stil houden, op de juiste afstand van het smeltbad, gelijkmatig bewegen en dat alles terwijl je electrode aan het begin 40-50 cm lang is en aan het eind ca. 2 cm.). Tig Lassen doe ik echter het meest en lijkt mij ook het meest geschikt voor het lassen van Eenden-plaatwerk. Maar als je dat zeker wilt weten moet je dat aan een expert vragen en niet aan een scholiertje :wink:
Afblijven.

Gebruikersavatar
BlueDuck
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 188
Lid geworden op: ma 1 sep, 2003 01:23
Locatie: Utreg

Bericht door BlueDuck » di 2 dec, 2003 00:16

TIG lassen heb ik wel veel gedaan... maar wel op schoon en nieuw rvs. Geen idee hoe dat gaat op oud staal met verontreinigingen erin. Tig is in ieder geval wel erg goed geschikt voor dunne plaat, dus wat dat betreft is het denk ik best een goede optie om bij een eend te gebruiken. Mig is voor mij echter makkelijker, omdat ik daar de beschikking over heb. En het is inderdaad waar..oefening baart kunst. Belangrijk is sowieso dat je binnen last, of wanneer je buiten bezig bent, dat je dan ervoor zorgt dat je schermgas niet kan wegwaaien. Dit last namelijk niet echt prettig, sterker nog, het gemmiddelde werk wat dan afgeleverd wordt, daar wordt de gemiddelde hond jaloers op, en je auto wordt er niet echt steviger op.

Gebruikersavatar
Handjes
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 621
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 11:52

Bericht door Handjes » di 2 dec, 2003 15:56

Punky schreef:Mijn oom is al tig jaren lasser van beroep en last alles wat los en vast zit. Voor zijn beroep last hij compressors. Iets wat ook best moeilijk is om te bakken.

Hij wilde in eerste instantie wel aan mijn eend beginnen, maar haakte bij nader inzien toch af. Hij was bang dat al het plaatwerk krom zou trekken. Vanwege het enorme blikgehalte.
Lassen aan auto's (welke dan ook) is bijna niet te vergelijken met lassen in industrie (scheepswerven bijv.). Er wordt door een lasser al snel geroepen: Ah, zo'n Eend, doe ik wel effe... Helaas werkt dat niet zo ;)
La vie est belle.

Bullit
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 315
Lid geworden op: di 18 mar, 2003 21:27
Locatie: Eindhoven

Bericht door Bullit » di 2 dec, 2003 18:54

proefplaatjes lassen is snel onder de knie te krijgen.

In de praktijk gaat het soms wat anders: Allereerst ben je veel tijd kwijt met het vormen van het stuk blik enhet verwijderenvan roest, verf en bytac. Tot overmaat van ramp moet je ook nog boven je hoofd lassen, op een plaats die je nauwelijks kunt zien. Na je eerste propje vervormt het met moeite passend gemaakte stukje blik zodat het nergens meer mooi aansluit. Daarna probeer je het met een paar welgemikte klappen van een hamer weer aan te laten sluiten, maar je hamer krijg je niet in dat hoekje. Je last gewoon verder, maar door de luchtspleet bak je een gat in het dunne blik. Dat vul je wel even. Voorzichtig gebruik je niet teveel voltage, met het gevolg dat het gat nu een berg is geworden. Je pakt de slijper erbij, maar ook die past niet in het hoekje. Dan probeer je....

Maar....soms gaat het goed!

B.

Gesloten