Hoe nu verder (C-stijl vervangen)
- Boudewijn
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1899
- Lid geworden op: wo 6 jun, 2007 10:13
- Locatie: Wijchen
- Contacteer:
Hoe nu verder (C-stijl vervangen)
Hallo allemaal,
Zaterdag lekker weer en dus eens begonnen aan het opknappen van mijn Eend. Er zit hier en daar wat laswerk aan de koets en dat wil ik zelf repareren. Voorlopig wil ik met de Eend blijven rijden en over een paar jaar een echte restauratie uitvoeren waarbij ik hem weer in de orginele kleur wit wil spuiten.
Mijn eerste probleem zijn de dorpel en de c-stijl aan de linker zijde. Deze zijn voor een deel weg gerot. Dus naar mijn Eendenboer voor nieuwe delen. Hij adviseerde mij om zelf een stuk plaat in de gewenste vorm te kloppen en dat er in te lassen. Een nieuwe dorpel maken lukte wel, eerst een mal gemaakt en dan de plaat bewerken zodat de mal past. Maar dan de c-stijl. Ik heb een tekening gemaakt van de doorsnede. Hoe krijg ik de knik er in? en heeft iemand een mal er voor gemaakt die hij kan inscannen. Bij de plaat waar de moer van de veiligheidsgordel op vast zit, is het binnenspatbord ook weg geroest. Moet ik hier ook een nieuw stuk op lassen of gewoon de rotte plaat weg slijpen en de rest vast lassen aan de dikke plaat?.
Zaterdag lekker weer en dus eens begonnen aan het opknappen van mijn Eend. Er zit hier en daar wat laswerk aan de koets en dat wil ik zelf repareren. Voorlopig wil ik met de Eend blijven rijden en over een paar jaar een echte restauratie uitvoeren waarbij ik hem weer in de orginele kleur wit wil spuiten.
Mijn eerste probleem zijn de dorpel en de c-stijl aan de linker zijde. Deze zijn voor een deel weg gerot. Dus naar mijn Eendenboer voor nieuwe delen. Hij adviseerde mij om zelf een stuk plaat in de gewenste vorm te kloppen en dat er in te lassen. Een nieuwe dorpel maken lukte wel, eerst een mal gemaakt en dan de plaat bewerken zodat de mal past. Maar dan de c-stijl. Ik heb een tekening gemaakt van de doorsnede. Hoe krijg ik de knik er in? en heeft iemand een mal er voor gemaakt die hij kan inscannen. Bij de plaat waar de moer van de veiligheidsgordel op vast zit, is het binnenspatbord ook weg geroest. Moet ik hier ook een nieuw stuk op lassen of gewoon de rotte plaat weg slijpen en de rest vast lassen aan de dikke plaat?.
- Boudewijn
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1899
- Lid geworden op: wo 6 jun, 2007 10:13
- Locatie: Wijchen
- Contacteer:
Siemen, zelf kloppen kan maar hoe maak je dan die knik er in? of laat je die er uit?
En hoe moet ik het oplossen bij de plaat van de veiligheidsgordelmoer.
Ik heb de C-stijl ook bij Der Fransoze gevonden, maar ik denk dat de nederlandse Eendenboeren die toch ook wel verkopen?
Ik zal morgen eens gaan bellen.
En hoe moet ik het oplossen bij de plaat van de veiligheidsgordelmoer.
Ik heb de C-stijl ook bij Der Fransoze gevonden, maar ik denk dat de nederlandse Eendenboeren die toch ook wel verkopen?
Ik zal morgen eens gaan bellen.
-
- Moderator
- Berichten: 2566
- Lid geworden op: do 10 mar, 2005 23:02
- Locatie: aarde
Die knik maak je met een zetbank. (of als je handig bent met een bankschroef, lukt alleen netjes als het niet om lange stukken gaat)Boudewijn schreef:Siemen, zelf kloppen kan maar hoe maak je dan die knik er in? of laat je die er uit?
En hoe moet ik het oplossen bij de plaat van de veiligheidsgordelmoer.
De 'gordelmoerplaat' kun je ook zelf kloppen, wel een moer met de juiste draad er op lassen.
In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move.
Douglas Adams
Douglas Adams
- Boudewijn
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1899
- Lid geworden op: wo 6 jun, 2007 10:13
- Locatie: Wijchen
- Contacteer:
@ Siemen
Zaterdag bij mijn Eendenboer geweest, hij zou kijken of hij nog een donor Eend had staan waar de stijl uit te halen zou zijn.
Anders toch een nieuwe bestellen in Duitsland.
In Nederland is er blijkbaar niet aan te komen, de 2cv club nederland heeft het niet en ook Mark van Boekel niet.
@ Nosepicker
Ik heb geen zetbank. Op mijn werk wel een kantbank en met het juiste gereedschap (zelf maken) kan het daar ook op maar als de baas het ziet krijg ik de doodstraf.
Ik moet een stuk van ca 25 cm hebben.
De gordelmoerplaat is nog goed, maar een klein deel van het binnenspatbord waar hij tegenaan gelast is is rot. Het rotte plekje zit in het midden van de gordelmoerplaat (in de hoogte gezien) , de randen van deze plaat liggen dus op goed materiaal. Ik zit er aan te denken om het rotte plekje er uit he slijpen en de randen van het zo ontstane gat aan de gordelmoerplaat vast te lassen. Ik weet alleen niet of dat voor de APK mag.
Zaterdag bij mijn Eendenboer geweest, hij zou kijken of hij nog een donor Eend had staan waar de stijl uit te halen zou zijn.
Anders toch een nieuwe bestellen in Duitsland.
In Nederland is er blijkbaar niet aan te komen, de 2cv club nederland heeft het niet en ook Mark van Boekel niet.
@ Nosepicker
Ik heb geen zetbank. Op mijn werk wel een kantbank en met het juiste gereedschap (zelf maken) kan het daar ook op maar als de baas het ziet krijg ik de doodstraf.
Ik moet een stuk van ca 25 cm hebben.
De gordelmoerplaat is nog goed, maar een klein deel van het binnenspatbord waar hij tegenaan gelast is is rot. Het rotte plekje zit in het midden van de gordelmoerplaat (in de hoogte gezien) , de randen van deze plaat liggen dus op goed materiaal. Ik zit er aan te denken om het rotte plekje er uit he slijpen en de randen van het zo ontstane gat aan de gordelmoerplaat vast te lassen. Ik weet alleen niet of dat voor de APK mag.
Schultenbräu das ist mein Bier !
-
- Moderator
- Berichten: 2566
- Lid geworden op: do 10 mar, 2005 23:02
- Locatie: aarde
Als je de randen van het door jou geslepen gat aan de gordelmoerplaat vastlast is het deel waar de moer zit geen dubbele plaat meer (lees: minder sterk). Waaron las je geen nieuw stuk in het weggeslepen stuk, tegen de gordelmoerplaat aan, zodat je het hersteld zoals het was?
En een vraag: als het binnenspatbord zo slecht is dat er gaten in vallen, is dan de gordelmoerplaat wel nog helemaal hard?
Ik zou de puntlassen uitboren, de plaat er af halen, een nieuw stuk in het spatbord lassen, de gordelmoerplaat (wat een woord!) schoon/roestvrij maken, en hem er weer oplassen. Dan is het zoals het hoort te zitten én je bent van alle roest af.
Wat betreft die zetbank, voer je baas dronken tijdens Nederland-Roemenië en ontloop de doodstaf..
En een vraag: als het binnenspatbord zo slecht is dat er gaten in vallen, is dan de gordelmoerplaat wel nog helemaal hard?
Ik zou de puntlassen uitboren, de plaat er af halen, een nieuw stuk in het spatbord lassen, de gordelmoerplaat (wat een woord!) schoon/roestvrij maken, en hem er weer oplassen. Dan is het zoals het hoort te zitten én je bent van alle roest af.
Wat betreft die zetbank, voer je baas dronken tijdens Nederland-Roemenië en ontloop de doodstaf..
In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move.
Douglas Adams
Douglas Adams
- Boudewijn
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1899
- Lid geworden op: wo 6 jun, 2007 10:13
- Locatie: Wijchen
- Contacteer:
Even een update.
Na een goede vakantie in Italië, ben ik weer aan de dorpel begonnen. Aangezien ik graag met de Betuwe rit mee wilde rijden moest het klaar zijn vóór afgelopen zaterdag. En natuurlijk viel het tegen, toch meer rotte plekken in de bodemplaat dan ik gedacht had. Vrijdag avond had ik dan toch de C-stijl en de dorpel op hun plaats zitten. Alleen in het binnenspatbord moet ik nog een nieuw stuk in lassen en de gordelmoerplaat er weer op zetten. Zoals Nosepicker voorstelde heb ik de puntlassen uitgeboord om de plaat los te krijgen. De plaatsen waar deze lassen zaten waren wel moeilijk te vinden. Ik heb ze met een boor van ø8 mm uitgeboord. Er schijnen ook speciale puntlasboortjes te bestaan, weet iemand waar je die kunt krijgen?
Deze week de zaak afwerken en in de lak zetten.
Nog bedankt voor jullie adviezen.
Na een goede vakantie in Italië, ben ik weer aan de dorpel begonnen. Aangezien ik graag met de Betuwe rit mee wilde rijden moest het klaar zijn vóór afgelopen zaterdag. En natuurlijk viel het tegen, toch meer rotte plekken in de bodemplaat dan ik gedacht had. Vrijdag avond had ik dan toch de C-stijl en de dorpel op hun plaats zitten. Alleen in het binnenspatbord moet ik nog een nieuw stuk in lassen en de gordelmoerplaat er weer op zetten. Zoals Nosepicker voorstelde heb ik de puntlassen uitgeboord om de plaat los te krijgen. De plaatsen waar deze lassen zaten waren wel moeilijk te vinden. Ik heb ze met een boor van ø8 mm uitgeboord. Er schijnen ook speciale puntlasboortjes te bestaan, weet iemand waar je die kunt krijgen?
Deze week de zaak afwerken en in de lak zetten.
Nog bedankt voor jullie adviezen.
-
- Moderator
- Berichten: 2566
- Lid geworden op: do 10 mar, 2005 23:02
- Locatie: aarde
- Boudewijn
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1899
- Lid geworden op: wo 6 jun, 2007 10:13
- Locatie: Wijchen
- Contacteer:
Vandaag nog wat naden afgekit, en begonnen met het binnenspatbord schoon te maken. Ik wilde eerst alleen de plekken welke geroest zijn behandelen, maar heb nu toch bijna de hele plaat ontdaan van de zwarte rommel. Is ook maar goed ook want ik ontdekte nog een plek die goed leek maar met een lamp in de kofferbak kon je er een hele sterrenhemel zien. Morgen er uit slijpen en een plaatje in lassen.
Ik heb de dorpel aan de binnenzijde volgespoten met RX5 en daarna met RX7. Nu wil ik het binnenspatbord ook met RX produkten gaan behandelen, wat is dan het beste? De bestaande (goede) laklaag laten zitten? of alles zandstralen en dan RX5 en RX10 er over? Ik heb een klein straalpistool waarmee ik een cirkel van de grote van een 5 cent munt mee kan stralen. Stralen is dus veel werk. Wat denken jullie dat het beste is?
Is het trouwens mogelijk de rubber aanslagdop van de vering te verwijderen?
Ik heb de dorpel aan de binnenzijde volgespoten met RX5 en daarna met RX7. Nu wil ik het binnenspatbord ook met RX produkten gaan behandelen, wat is dan het beste? De bestaande (goede) laklaag laten zitten? of alles zandstralen en dan RX5 en RX10 er over? Ik heb een klein straalpistool waarmee ik een cirkel van de grote van een 5 cent munt mee kan stralen. Stralen is dus veel werk. Wat denken jullie dat het beste is?
Is het trouwens mogelijk de rubber aanslagdop van de vering te verwijderen?