Pagina 1 van 1

remleiding repareren

Geplaatst: do 12 jun, 2008 15:45
door Roelben
Remleiding 2CV6 repareren
Bij het demonteren van de remleiding van het achterwiel is de leiding achter de inschroefkoppeling afgebroken. Bovendien bleek de laatste 15 cm van de leiding erg slecht te zijn. De rest van de remleiding ( spiraalgedeelte en aansluiting op het centrale T stuk) is prima in orde
Vraagstelling: zijn er rechte koppelingen om bestaande remleiding te verlengen ( de laatste 20 cm te vernieuwen)

Roelben :roll:

Geplaatst: do 12 jun, 2008 16:11
door AZL57
volgens mij niet. Het beste is gewoon de hele spiraal te vervangen, alleen de montage is nogal een priegelwerkje. Met een zeer lange schroevendraaier in het steunplaatje kun je hem wel redelijk eenvoudig in zijn bevestiginsgaatje krijgen. (klein moertje onder op de asbuis).

Geplaatst: do 12 jun, 2008 21:19
door Tom
Tuurlijk is het het beste om de hele spiraal te vervangen maar ik heb een keer een reparatie uitgevoerd met een stukje donor leiding en een capillaire van een koelkast. De binnenmaat van het capillaire was gelijk aan de buitenmaat van de remleiding. Het capillaire is van koper, de boel goed schoonmaken en dan hard solderen.

LET OP!! Ten eerste is dit op eigen risico en doet dit zorgvuldig!!

Geplaatst: vr 13 jun, 2008 09:26
door Gerard2cv
Gaat nooit een remleiding repareren.Als je de spiraalleiding uit de achtertaverse haalt,bindt er eerst een touwtje aan,Dat touwtje bindt je
weer aan de niewe leiding en trek hem door de traverse

Geplaatst: vr 13 jun, 2008 10:01
door Tom
Zoals ik al zei: Tuurlijk is het het beste om hem te vervangen.

Maar soms breekt nood wet. En dit is een veilige en effectieve nood oplossing.

Geplaatst: vr 13 jun, 2008 11:27
door duckie
Ik persoonlijk zou vooral niet aan remleidingen solderen. Het zijn deze leidingen die ervoor zorgen dat je veilig tot stilstand komt. Als het stukje gesoldeerd loskomt tijdens het remmen ben je volgens mij al je remdruk kwijt. Dat is niet zo'n leuk gevoel!!! Ik kan het je verzekeren, bij mijn BX was er eens een LHM lek geslagen. Ik ben nog juist tot in de garage geraakt, maar ik had amper nog remmen. Dat is echt stressen!!!

Geplaatst: vr 13 jun, 2008 11:41
door Tom
Even een toelichting over deze "Nood Reparatie", ik had het duidelijk over Hard Solderen, ga dus niet met een boutje lopen klooien!!! Je moet weten wat je doet, heb ik al gemeld. Hard soldereren werkt dan via capillaire werking. Als je dit goed doet is er geen lek en komt die er ook nooit.

Lees ook: "In een praktische toepassing gebruikt men de capillaire werking om bij solderen de, door verhitting, vloeibaar gemaakte soldeer everedig "op te laten zuigen" in de zeer nauwe spleet tussen, bijvoorbeeld, een messing ring om een koperen pijp?". (Bron: Wikipedia)

Geplaatst: vr 13 jun, 2008 13:09
door Gerard2cv
Ik ben bang dat je met de APK in de problemen komt.Dan heb je je werk
voor niets gedaan

Geplaatst: zo 15 jun, 2008 17:37
door Lelijke Eend
duckie schreef:Ik persoonlijk zou vooral niet aan remleidingen solderen. Het zijn deze leidingen die ervoor zorgen dat je veilig tot stilstand komt. Als het stukje gesoldeerd loskomt tijdens het remmen ben je volgens mij al je remdruk kwijt. Dat is niet zo'n leuk gevoel!!! Ik kan het je verzekeren, bij mijn BX was er eens een LHM lek geslagen. Ik ben nog juist tot in de garage geraakt, maar ik had amper nog remmen. Dat is echt stressen!!!
De handrem was ook kapot ?

Geplaatst: zo 15 jun, 2008 17:43
door jeroentje
Gerard Maas schreef:Ik ben bang dat je met de APK in de problemen komt.Dan heb je je werk
voor niets gedaan
Hoe zit het dan met de ouderwetse banjo koppelingen. Die wagens worden ook goedgekeurd en de koppelstukken zijn hard gesoldeert.

Geplaatst: ma 16 jun, 2008 07:29
door Gerard2cv
De keuring maakt wel verschil tussen origineel en gerepareerd.Als er metalen remleidingen zitten,mag je er een vervangen door een koperen
maar een leiding repareren wordt een heel ander verhaal.

Geplaatst: ma 16 jun, 2008 09:19
door duckie
De handrem was ook kapot ?[/quote]

Nee, die werkt nog (is ook mechanisch geloof ik),
maar ik was hééél blij dat ik in de garage was. Tegen dat ik daar was hing hij al bijna op de grond. :D

Geplaatst: ma 16 jun, 2008 10:30
door Jheronimus
Of het nu wel of niet mag/kan... je bent een idioot als je een remleiding repareert.
Bovendien kost een nieuwe maar een paar tientjes.

Geplaatst: ma 16 jun, 2008 12:53
door Tom
Jheronimus schreef:Of het nu wel of niet mag/kan... je bent een idioot als je een remleiding repareert.
Bovendien kost een nieuwe maar een paar tientjes.
Ow, verklaar je nader...waarom idioot??

Ik denk dat mijn gerpareerde leiding in betere staat was dan menig half doorgerotte leidingen die gewoon per ongeluk over het hoofd gezien is bij een apk.

En dat vervangen de beste optie heb ik al een paar posten eerder vermeld.... :?

Geplaatst: ma 16 jun, 2008 13:06
door duckie
Oké, een reparatie is handig. Vooral als je niet direct over de juiste onderdelen kan beschikken en men de auto echt nodige heeft.