Pagina 1 van 3

Einde verhaal (?)

Geplaatst: zo 15 jun, 2008 18:01
door Francois
Hallo,

Vandaag is de kabelboom van mijn Acadiane doorgebrand. Geen idee wat de oorzaak is. Ik was aan het rijden en toen knalde de bougie er uit. Nadat ik die er weer in had gezet liep de moter weer goed, maar sloeg daarna af. Ik wilde opnieuw starte maar er gebeurde helemaal niets, de startmoter deed ook niets. Om te kijken of de accu nog werkte deed ik de verlichting aan, maar toen kwam er veel witte rook uit de motoruimte en uit het dashboard. Snel heb ik toen de accukabels losgehaald om te voorkomen dat de boel in de fik vloog. Dat is gelukkig niet gebeurd maar de kabelboom is wel gesmolten. Wat kan hier de oorzak van zijn geweest? Ik denk dat het nu afgelopen is met m'n Aca'tje want het lijkt me nogal ingewikkeld en duur om een nieuwe kabelboom aan te leggen. Snif :cry:

Geplaatst: zo 15 jun, 2008 18:39
door BW
isolator versleten door ouderdom of door het schuren tegen een ander voorwerp of gewoonweg gesmolten doordat hij te warm werd

zonde van de acadyane, ik hoop dat je het alsnog gemaakt krijgt


mvg

Geplaatst: zo 15 jun, 2008 19:53
door Peter v G
Ga het eerst eens rustig bekijken.
Haal de draden van elkaar, waarschijnlijk zijn er wel een aantal goed verbrand maar dan zet je er toch een stukje tussen.
Eén verbrande draad kan al veel rook veroorzaken.

Je gaat toch niet je Acadyana naar de sloop brengen omdat je kabelboom defect is?

Geplaatst: zo 15 jun, 2008 20:03
door OnsEendje2
Balen, en strekte met repareren (doen :!: )

Geplaatst: zo 15 jun, 2008 20:13
door backfire
kabelboom van een dyane moeilijk? duur? volgens mij is geen enkele a-type moeilijk of duur. Gewoon nieuwe draadboom bestellen of de draadjes nalopen en de slechte vervangen.

Geplaatst: zo 15 jun, 2008 20:15
door Guyot
Is je kabelboom gesmolten? Dat is shit. Weet je al wat je eraan gaat doen? Alles moeten fietsen is niet echt relaxt. En met de trein naar je werk is ook niet handig denk ik. Moet je toch snel een eendje kopen.

Geplaatst: zo 15 jun, 2008 20:18
door BW
kijk ook eens alle contactjes na, als er ergens een slecht contact was kan er hierdoor warmte ontstaan en kan in het slechtste geval kortsluiting ontstaan, dit is mischien de oorzaak dus even nakijken voor de zekerheid

mvg

Geplaatst: zo 15 jun, 2008 21:08
door the Nosepicker
Kabels nalopen en vervangen waar nodig (wel goed, niet gaan k#tten met kroonsteentjes of zo, goede nieuwe kabel + krimpkousjes).
Een aca wegdoen vanwege wat doorgefikte kabels is een slecht plan.. ;)

Geplaatst: zo 15 jun, 2008 22:04
door Francois
Ik heb net een stuk van het tape van de kabels gehaald. Het komt er op neer dan maar 1 kabel gesmolten is, maar wel over de hele lengte; van voor tot helemaal richting waar ie het dashboard in gaat. Dus ik hoef denk ik alleen die ene te vervangen, maar dat doe ik liever met iemand die er verstand van heeft. Wil niet het risico lopen dat ie weer kortsluit en de hele wagen in rook opgaat. Is er misschien iemand in de regio Amersfoort die mij zou kunnen helpen?

Geplaatst: zo 15 jun, 2008 22:05
door siemen
niet weg doen.
kabelbomen zijn er genoeg voor aca's

Geplaatst: zo 15 jun, 2008 22:22
door rusty
dag Francois,

kabeltje(s) vervangen moet niet zo'n probleem zijn, gewoon rustig kijken waar zen heen lopen en dan en nieuwe ertussen maken (zorg wel voor de juiste dikete; minimaal wat cirtoen ook gebruikt heeft en zorg voor een goede verbinding! m.a.w. goed solderen en een stukje krimpkous eromheen!)

verder heeft het smelten natuurlijke een oorzaak! kijk goed bij de kabel die weggesmolten is waar deze kortsluiting maakt! er is vast ergens een stukje isolatie weggesleten.

succes met repareren!

mocht je je aca alsnog weg willen doen, laat mij dan even wat weten, ik (of beter gezegd een vriend van mij, heb eventueel wel ) interesse!)

greetzzzzz

Rusty

Geplaatst: zo 15 jun, 2008 22:29
door Hanzzl69
Huh?
Ik zag je vanmiddag nog langsrijden!?!
Ik was toen toevallig (?) de kabelboom en andere slangetjes aan de motor van mijn Laro aan het labelen, voor die een ander motortje gaat krijgen.

Heb je een Haynes of ander handboek? Met daar in een electrisch schema? Kan je op kleur zoeken wat de functie was van de gesmolten draad. Misschien zit het in de verbruiker van de stroom?

En je zou ook om hulp kunnen vragan aan de andere kant van het spoor, bij de 2cv 4&6club. Aanstaande dinsdag tussen 19 en 21 uur zitten er vast mensen in het magazijn dat dan open is, die je kunnen helpen! :D

Misschien hebben ze ook wel een stukkie kabelboom van een aca?

Geplaatst: zo 15 jun, 2008 22:37
door Francois
Klopt Hanzzl, dat was de beruchte rit waarin het allemaal gebeurde! Ik heb de Haynes dus ik zal opzoeken wat voor draad het was. Het is trouwens een zwarte draad en het leek alsof ie buiten om de kabelboom zat getaped. Misschien was er inderdaad een stukje kaalgesleten dat contact heeft gemaakt met de carrosserie, maar ik vind het wel verdacht dat het juist gebeurde nadat de bougie eruit geknald was!?

Geplaatst: zo 15 jun, 2008 22:44
door Hanzzl69
Zwarte draad is meestal de massa van iets.
Mits het origineel is.

Als die over de hele lengte gesmolten was , en niet origineel, lijkt het mij een te dunne draad die een vorige eigenaar daar heeft gelegd. Misschien om een nog bestaande draad in de kabelboom te omzijlen (daar was dan wrs. ook al wat mee).

Geplaatst: ma 16 jun, 2008 00:38
door dyane_maniac
heb hetzelfde gehad. 1 draad goed gesmolten en vervangen (was op vakantie, 40 graden in het zonnetje) de pest is dat je km teller ed eruit moet om de boel te vervangen. als ik je 1 tip mag geven: koop ergens een andere kabelboom. dat moet lukken voor rond de 25 misschien 50 euro. je weet nooit wat er evt nog meer gesneuveld is. ik had nl later last van dat mn motor telkens af en toe uit viel alsof iemand het contact even uit zette.

maar om zoiets ga je zeker niet je aca weg doen! (ik zou dat iig niet doen)

tis jammer dat ik de komende maanden echt geen tijd ga hebben anders zou ik je wel willen helpen, maar dat gaat gewoon niet lukken helaas

douwe