Pagina 1 van 1
betimmeren laadruimte AK 400
Geplaatst: ma 23 jun, 2008 11:09
door Bosuit
Voor mijn AK 400 1977 beige gazelle ben ik op naar voorbeelden van een betimmerde laadruimte. Zelf denk aan hoogglans gelakt mahonie multiplex. De bedoeling is om alle wanden en de vloer te gaan betimmeren. Zonder vakken, kastjes o.i.d.
Heeft iemand plaatjes, suggesties? Ik ben benieuwd.
Geplaatst: ma 23 jun, 2008 12:52
door TB
Mag ik vragen waarom je het wilt betimmeren?
Je krijgt namelijk wel een gewichtstoename hierdoor. En mocht bijvoorbeeld de vloer gaan roesten, dan zul je dit in een later stadium pas ontdekken.
Geplaatst: ma 23 jun, 2008 13:21
door Bosuit
Het betimmeren heeft niets te maken met de staat van de bak, deze is erg goed. De betimmering wil ik zo maken dat het er eenvoudig uitgehaald kan worden. Ik ben meubelmaker en een betimmerde bak is natuurlijk erg leuk.
Geplaatst: ma 23 jun, 2008 22:39
door siemen
goh wij hebben ooit een ak400 gehad die betimmerd was,
was heel mooi gemaakt met zijkastjes.ik zal eens zoeken dat ik die foto's kan vinden!
Geplaatst: ma 23 jun, 2008 22:57
door Francois
In mijn aca hebben we ook een betimmering gemaakt (zodat niet alles door de roestgaten naarbuiten valt

). Ik zal er even een foto van opzoeken/maken
Geplaatst: ma 23 jun, 2008 23:04
door Rossero
Ik zou de bodem beleggen met dikke planken in een parketpatroon, en hoogglans donker lakken. De zijkanten met latten in dezelfde kleur met ruimte er tussen waardooe je de wand kan zien. Deze vastzetten met schroeven/moeren met grote ronde koppen op onderliggende balkjes die rechtopstaan, zodat er een ruimte tussen het metaal en de latten zit.
Geplaatst: di 24 jun, 2008 00:10
door Francois
Ik heb een foto van mijn betimmering gevonden, beetje donker maar wel te zien. Ik het van dat roodbruine triplex gebruikt, zodat het niet te zwaar wordt.

Geplaatst: di 24 jun, 2008 11:10
door Bosuit
Ik zit net te denken of het ook niet erg handig is om de bak dan gelijk tegen geluid te isoleren. Het is natuurlijk nogal een klankkast. Moet natuurlijk wel een materiaal zijn wat ademt. Zo niet dan krijg je condens en roest en rottigheid enzo.
Hoe hebben jullie de ruimte achter en onder het plaatwerk opgevuld
Geplaatst: di 24 jun, 2008 11:11
door Bosuit
TB schreef:Mag ik vragen waarom je het wilt betimmeren?
Je krijgt namelijk wel een gewichtstoename hierdoor. En mocht bijvoorbeeld de vloer gaan roesten, dan zul je dit in een later stadium pas ontdekken.
Beetje meer gewicht achterin is juist wel prettig, betere wegligging enzo.
Geplaatst: di 24 jun, 2008 19:11
door AZL57
Onze acadyane hebben we van binnen bekleed met berken triplex, dit laat zich goed buigen en door de heldere kleur is het ook lekker licht in de auto. Hierop nog 2 lagen parketlak. We hebben van te voren het dak beplakt met radiatorfolie (dat zilverkleurig bubbeltjesspul) met tweezijdig plakband. Samen met het hout zorgde dat voor een perfekte isolatie. Tijdens het rijden was het binnen zelfs 2 graden koeler dan buiten. En geen condens meer in de wagen tijdens campergebruik. Het is wel nogal wat meetwerk maar het resultaat was perfekt.
Geplaatst: do 26 jun, 2008 08:40
door Bosuit
AZL57 schreef:Onze acadyane hebben we van binnen bekleed met berken triplex, dit laat zich goed buigen en door de heldere kleur is het ook lekker licht in de auto. Hierop nog 2 lagen parketlak. We hebben van te voren het dak beplakt met radiatorfolie (dat zilverkleurig bubbeltjesspul) met tweezijdig plakband. Samen met het hout zorgde dat voor een perfekte isolatie. Tijdens het rijden was het binnen zelfs 2 graden koeler dan buiten. En geen condens meer in de wagen tijdens campergebruik. Het is wel nogal wat meetwerk maar het resultaat was perfekt.
Berken is inderdaad goed te buigen en licht qua kleur. Dat radiatorfolie is wel een goeie tip.
bedankt!