Pagina 1 van 2
Temperatuur visa motor
Geplaatst: ma 30 jun, 2008 08:14
door Nicky
Mijn transat heeft sinds kort een visa 644 motor, maar deze wordt nog al heet. Als ik een rondje van 10 kilometer met 80 km/u rij dan loopt de temperatuur al op naar 100 graden.
Afgelopen weekend is de visa oliekoeler al vervangen voor een grotere 2cv oliekoeler maar de temperatuur blijft hoog oplopen.
De motor heeft de elektronische ontsteking van Le Patron. De kleppen zijn goed afgesteld. De temperatuur-sensor zit met een flens bij het oliefilter.
Iemand ideeën waarom de motor zo heet kan worden?
Geplaatst: ma 30 jun, 2008 08:38
door rusty
die van mij wordt ook heet (maar niet zo heet) bij 80 , c.a. 80 graden, bij 100, c.a. 100 en zo voort, als ik een tijd lang voluit rij (135) loopt de temp op tot 125 ofzo, met orginele visakoeler. ik heb wel een sensorflens met groter filter, dat scheelt natuurlijk ook.
misschien moet je een iets grotere sproeier in de 1e trap zetten zetten, zeker als je er een turbotube op hebt!
succes,
greetzzzzzzzzzzzzzzzz
Rusty
Geplaatst: ma 30 jun, 2008 08:42
door Nicky
Ik heb er ook een groter oliefilter opzitten. Ik heb er geen turbotube op zitten, maar gewoon het eenden luchtfilter.
Maar jouw ervaring is ook dat een visa motor warmer wordt dan die van een 2cv.
Geplaatst: ma 30 jun, 2008 09:04
door Gerard2cv
Ik zou zeggen:Wees blij dat de olietemperatuur aan de 100ºC komt,dan
verdampt de waterdamp tenminste uit de olie.Zeker als je bedenkt dat je
thuis frites bakt in olie van 190ºC en dan kookt de olie ook niet
Een luchtgekoelde motor wordt ook veel heter dan een watergekoelde motor.Daarom is de zuigerspeling in de cilinder ook veel meer.
Geplaatst: ma 30 jun, 2008 09:12
door Nicky
Maar is het dan ook zo dat een visa motor standaard warmer wordt dan een 2cv motor?
Geplaatst: ma 30 jun, 2008 09:35
door Gerard2cv
Dat kan,maar hoeft niet.Er zit zoal meer olie in en de druk meet je allebei
bij 80ºC,maar dat zegt niets dat de olie gewoon boven de 100ºC mag komen
Geplaatst: ma 30 jun, 2008 11:47
door Nicky
Het kan niet iets te maken hebben met de aanpassingen aan de carburateur?
De uitgangen links-onder en midden-onder zijn dicht gemaakt.
Of het tijdstip van de elektronische ontsteking? Staat volgend Le Patron op 17 tandjes vervroeging.

Geplaatst: ma 30 jun, 2008 17:25
door backfire
Als je euro 95 tankt terwijl de motor is afgesteld op euro 98 dan kan de motor heter worden door een te vroege ontbranding, maar meestal heb je dan ook last van pingelen.
Geplaatst: ma 30 jun, 2008 17:45
door Nicky
Ik tank altijd al 98, dus helaas dat is het ook niet.
Geplaatst: ma 23 mar, 2009 16:48
door Leen
Indien de ontsteking niet goed staat afgesteld kan dit zeker leiden tot een te hoge motortemperatuur. Het lijkt me zeker de moeite waard dit even te controleren!
leen
Geplaatst: di 24 mar, 2009 00:35
door Cilinderkop
Ik zou eerst de temperatuurmeter maar eens testen.
Geplaatst: za 28 mar, 2009 09:06
door Gerard2cv
Kan iemand mij vertellen,hoe je de ontsteking van een visa motor op tijd
kan zetten?
Geplaatst: za 28 mar, 2009 12:42
door backfire
Gerard, de visa motor past standaard niet op een 2cv bak en je hebt dus een beugel nodig om de sensoren te monteren en daar kan het fout gaan.
Geplaatst: za 28 mar, 2009 12:59
door Gerard2cv
Ja,dat begrijp ik,maar moet je die beugel dan zelf maken of kan je die kopen?
Geplaatst: za 28 mar, 2009 13:33
door backfire
Beide, maar er zijn slechte exemplaren in omloop.