Spanningsregelaar stuk?
-
- Heavy user
- Berichten: 2523
- Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 19:27
Spanningsregelaar stuk?
Afgelopen vrijdag (5 december) reed ik van Fryslân naar Brabant en de volgende dag weer terug. Beide keren rook ik tijdens de gehele rit de geur van rotte eieren ook Ron (van EendImport) waar ik vrijdagmiddag was rook het. Ik had het vermoeten dat het kwam doordat mijn Eend net in de owatrol gezet was en dat er ook wat op mijn uitlaat is gekomen wat die stank veroorzaakte dus noch ik noch ron trokken er ons veel van aan. Ik kwam er gisteravond echter achter dat mijn accu erg warm (wel aan te raken) was en vandaag bleek dat m'n accu (deze zomer nieuw aangeschaft) behoefte had aan 1,5 liter gedestilleerd water. Nadat dit bijgevuld was bracht ik Poekie (= vriendin) even naar de trein (+/- 15 kilometer enkele reis) en op de terugweg begaven mijn knipperlichten en alarmlichten het. Ik geloof dat mijn spanningsregelaar kapot is waardoor er teveel laadstroom op mijn accu komt waardoor deze te heet wordt en al het water verdampt en er teveel stroom op de rest van het elektrieke gedeelte staat waardoor mijn knipper- en alarmlichten het begeven hebben en er ook iets te vaak een ander lampje het begeeft.
Hoe kan ik meten of mijn spanningsregelaar nog in orde is? En wat kost een nieuwe? Of is die te repareren ? Of kan er iets anders niet in orde zijn waardoor mijn accu leegdampt en mijn lampen doorbranden?
Hoe kan ik meten of mijn spanningsregelaar nog in orde is? En wat kost een nieuwe? Of is die te repareren ? Of kan er iets anders niet in orde zijn waardoor mijn accu leegdampt en mijn lampen doorbranden?
Afblijven.
- Punky
- Addicted user
- Berichten: 9243
- Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 14:03
- Locatie: Veghel
- Contacteer:
Kijk eens bij publicaties:
http://www.2cv.nl/publicaties/bouman/sp ... elaar.html
prijzen zijn op te zoeken op diverse sites:
www.burtoncar.com
www.duckservice.nl
www.2cvclub.nl
www.2cvclub.com
etc.
http://www.2cv.nl/publicaties/bouman/sp ... elaar.html
prijzen zijn op te zoeken op diverse sites:
www.burtoncar.com
www.duckservice.nl
www.2cvclub.nl
www.2cvclub.com
etc.
PuNk RoCK LosEr
2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!
2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!
-
- Heavy user
- Berichten: 2523
- Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 19:27
Volgens mij wordt m'n accu nog wel bijgeladen, het voltage is n.l. okee (multimetertje en geen lampen die (te) zwak branden) en ik heb er 500 km mee gereden met m'n lampen aan. Er staat geen fouten-zoek ding voor als de accu nog wel bijgeladen wordt dus ik weet nu nog niet zeker of m'n spanningsregelaar in orde is of niet.
Trouwens, ik vindt het dynamo-verhaal bij publicaties nogal vaag. Als ik het goed begrijp wekt een dynamo pas spanning op als ik er een accu en een spanningsregelaar aan hang.
Ennuh, zijn er verschillende soorten spanningsregelars ?
Trouwens, ik vindt het dynamo-verhaal bij publicaties nogal vaag. Als ik het goed begrijp wekt een dynamo pas spanning op als ik er een accu en een spanningsregelaar aan hang.
Ennuh, zijn er verschillende soorten spanningsregelars ?
Afblijven.
Re: Spanningsregelaar stuk?
Rotte eierenstank is kokende (!) accu. En is meestal ook funest voor je accu inderdaad.
Waarschijnlijk stond er een te hoog voltage (meer dan 14V) op je accu door een kapotte spanningsregelaar. Kun je dus simpel meten door 1500 toeren te maken en op accu de spanning te meten. Is dit veel te veel, dan is je spanningsregelaar kapot. Gewoon vervangen (nieuwe even testen).
Waarschijnlijk stond er een te hoog voltage (meer dan 14V) op je accu door een kapotte spanningsregelaar. Kun je dus simpel meten door 1500 toeren te maken en op accu de spanning te meten. Is dit veel te veel, dan is je spanningsregelaar kapot. Gewoon vervangen (nieuwe even testen).
La vie est belle.
-
- Heavy user
- Berichten: 2523
- Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 19:27
En hoe meet ik of mijn motor wel 1500 toeren draait?
Trouwens, de richtingaanwijzers zijn gerepareerd (heeft pa gedan voor ik er de kans voor kreeg), het klik-klak-kastje was defect. Hij heeft er nu een andere op gezet en mij de tip gegeven om er een lel op te geven als mijn knipperlichten niet meer knipperen. Ik overweeg om samen met een nieuwe spanningsregelaar een nieuw klik-klak-kastje aan te schaffen.
Trouwens, de richtingaanwijzers zijn gerepareerd (heeft pa gedan voor ik er de kans voor kreeg), het klik-klak-kastje was defect. Hij heeft er nu een andere op gezet en mij de tip gegeven om er een lel op te geven als mijn knipperlichten niet meer knipperen. Ik overweeg om samen met een nieuwe spanningsregelaar een nieuw klik-klak-kastje aan te schaffen.
Afblijven.
Das ongeveer een beetje gas dr bij. (komt niet zo nauw dus) Daarvoor heb je namelijk de spanningsregelaar. Die zorgt er als het goed is voor dat de spanning ongever 14 volt is als de motor een beetje toeren maakt. Ik heb mn multimeter gewoon tussen de polen gezet en iemand ff wat laten gassen. Met de nieuwe regelaar bleef ie netjes rond de 14 volt hangen.Lelijke Eend schreef:En hoe meet ik of mijn motor wel 1500 toeren draait?
-
- Heavy user
- Berichten: 2523
- Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 19:27
-
- Heavy user
- Berichten: 2523
- Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 19:27
-
- Gebruiker
- Berichten: 54
- Lid geworden op: do 8 mei, 2003 22:35
- Locatie: Alkmaar
-
- Heavy user
- Berichten: 2523
- Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 19:27