Spanningsregelaar stuk?

Laadt je accu niet meer bij? Kookt je accu over?
Lelijke Eend
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2523
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 19:27

Spanningsregelaar stuk?

Bericht door Lelijke Eend » zo 7 dec, 2003 23:34

Afgelopen vrijdag (5 december) reed ik van Fryslân naar Brabant en de volgende dag weer terug. Beide keren rook ik tijdens de gehele rit de geur van rotte eieren ook Ron (van EendImport) waar ik vrijdagmiddag was rook het. Ik had het vermoeten dat het kwam doordat mijn Eend net in de owatrol gezet was en dat er ook wat op mijn uitlaat is gekomen wat die stank veroorzaakte dus noch ik noch ron trokken er ons veel van aan. Ik kwam er gisteravond echter achter dat mijn accu erg warm (wel aan te raken) was en vandaag bleek dat m'n accu (deze zomer nieuw aangeschaft) behoefte had aan 1,5 liter gedestilleerd water. Nadat dit bijgevuld was bracht ik Poekie (= vriendin) even naar de trein (+/- 15 kilometer enkele reis) en op de terugweg begaven mijn knipperlichten en alarmlichten het. Ik geloof dat mijn spanningsregelaar kapot is waardoor er teveel laadstroom op mijn accu komt waardoor deze te heet wordt en al het water verdampt en er teveel stroom op de rest van het elektrieke gedeelte staat waardoor mijn knipper- en alarmlichten het begeven hebben en er ook iets te vaak een ander lampje het begeeft.

Hoe kan ik meten of mijn spanningsregelaar nog in orde is? En wat kost een nieuwe? Of is die te repareren ? Of kan er iets anders niet in orde zijn waardoor mijn accu leegdampt en mijn lampen doorbranden?
Afblijven.

Gebruikersavatar
Punky
Addicted user
Addicted user
Berichten: 9242
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 14:03
Locatie: Veghel
Contacteer:

Bericht door Punky » zo 7 dec, 2003 23:48

Kijk eens bij publicaties:
http://www.2cv.nl/publicaties/bouman/sp ... elaar.html

prijzen zijn op te zoeken op diverse sites:

www.burtoncar.com
www.duckservice.nl
www.2cvclub.nl
www.2cvclub.com
etc.
PuNk RoCK LosEr

2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!

Gebruikersavatar
BlueDuck
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 188
Lid geworden op: ma 1 sep, 2003 01:23
Locatie: Utreg

Bericht door BlueDuck » zo 7 dec, 2003 23:59

Heb gisteren op de club een electronische gehaald. Ik geloof dat ik iets van 22 nogwat kwijt was. Komende zaterdag bij t stappen 1 rondje minder uitdelen, en ik heb m weer verdiend. :wink:

Lelijke Eend
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2523
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 19:27

Bericht door Lelijke Eend » ma 8 dec, 2003 00:25

Volgens mij wordt m'n accu nog wel bijgeladen, het voltage is n.l. okee (multimetertje en geen lampen die (te) zwak branden) en ik heb er 500 km mee gereden met m'n lampen aan. Er staat geen fouten-zoek ding voor als de accu nog wel bijgeladen wordt dus ik weet nu nog niet zeker of m'n spanningsregelaar in orde is of niet.

Trouwens, ik vindt het dynamo-verhaal bij publicaties nogal vaag. Als ik het goed begrijp wekt een dynamo pas spanning op als ik er een accu en een spanningsregelaar aan hang.

Ennuh, zijn er verschillende soorten spanningsregelars ?
Afblijven.

Gebruikersavatar
Handjes
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 612
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 11:52

Re: Spanningsregelaar stuk?

Bericht door Handjes » ma 8 dec, 2003 12:19

Rotte eierenstank is kokende (!) accu. En is meestal ook funest voor je accu inderdaad.
Waarschijnlijk stond er een te hoog voltage (meer dan 14V) op je accu door een kapotte spanningsregelaar. Kun je dus simpel meten door 1500 toeren te maken en op accu de spanning te meten. Is dit veel te veel, dan is je spanningsregelaar kapot. Gewoon vervangen (nieuwe even testen).
La vie est belle.

Lelijke Eend
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2523
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 19:27

Bericht door Lelijke Eend » ma 8 dec, 2003 20:51

En hoe meet ik of mijn motor wel 1500 toeren draait?

Trouwens, de richtingaanwijzers zijn gerepareerd (heeft pa gedan voor ik er de kans voor kreeg), het klik-klak-kastje was defect. Hij heeft er nu een andere op gezet en mij de tip gegeven om er een lel op te geven als mijn knipperlichten niet meer knipperen. Ik overweeg om samen met een nieuwe spanningsregelaar een nieuw klik-klak-kastje aan te schaffen.
Afblijven.

Gebruikersavatar
BlueDuck
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 188
Lid geworden op: ma 1 sep, 2003 01:23
Locatie: Utreg

Bericht door BlueDuck » ma 8 dec, 2003 23:11

Lelijke Eend schreef:En hoe meet ik of mijn motor wel 1500 toeren draait?
Das ongeveer een beetje gas dr bij. (komt niet zo nauw dus) Daarvoor heb je namelijk de spanningsregelaar. Die zorgt er als het goed is voor dat de spanning ongever 14 volt is als de motor een beetje toeren maakt. Ik heb mn multimeter gewoon tussen de polen gezet en iemand ff wat laten gassen. Met de nieuwe regelaar bleef ie netjes rond de 14 volt hangen.

Lelijke Eend
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2523
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 19:27

Bericht door Lelijke Eend » di 9 dec, 2003 15:24

Dan ga ik dat truucje eens proberen. Is het boven de 14 volt dan haal ik een nieuwe spanningsregelaar.
Afblijven.

Gebruikersavatar
Handjes
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 612
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 11:52

Bericht door Handjes » di 9 dec, 2003 15:26

14,7 mag nog.
La vie est belle.

Lelijke Eend
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2523
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 19:27

Bericht door Lelijke Eend » di 9 dec, 2003 15:33

Dat is het absolute maximum dus?
Afblijven.

Frank Terpstra
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 54
Lid geworden op: do 8 mei, 2003 22:35
Locatie: Alkmaar

Bericht door Frank Terpstra » di 9 dec, 2003 15:58

als je spanningsregelaar stuk is schiet ie zo richting de 18 dat heb je echt wel door.

Gebruikersavatar
BlueDuck
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 188
Lid geworden op: ma 1 sep, 2003 01:23
Locatie: Utreg

Bericht door BlueDuck » di 9 dec, 2003 20:09

Juist. Met ongeveer 14 bedoelde ik ook 14. Tussen de 13 en 15 dus ergens.

Gebruikersavatar
TB
Moderator
Berichten: 3478
Lid geworden op: ma 17 mei, 2004 21:47
Locatie: Zuid Holland

Bericht door TB » ma 14 jun, 2004 16:00

Ik heb eventueel nog een spanningsregelaar liggen van de Charleston. Toen ik ermee naar huis reed geen problemen dus neem aan dat ie nog goed is. Is zo een zwart doosje met Ducellier erop. Misschien heeft er nog iemand interesse?

Groeten Tom.

Lelijke Eend
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2523
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 19:27

Bericht door Lelijke Eend » ma 14 jun, 2004 16:15

Ik heb er allang een nieuwe op zitten :D
Afblijven.

Ramon
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3690
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 10:42
Locatie: ibiza
Contacteer:

Bericht door Ramon » di 15 jun, 2004 20:31

ik had er ook nog wel 4 voor je

Gesloten