Inhouden bij optrekken en afslaan

Deuche Fester
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 352
Lid geworden op: za 29 mar, 2008 23:25
Locatie: Hilversum

Inhouden bij optrekken en afslaan

Bericht door Deuche Fester » za 5 jul, 2008 23:23

Sinds vandaag ervaar ik iets nieuws met mijn eend, namelijk dat hij inhoudt als ik rustig weg wil rijden. hij komt alleen op toeren als ik dat heeel geleidelijk aan doe. Geef ik een dot gas dan pruttelt hij tot ver onder stationair en slaat uiteindelijk af.

Allereerst even vertellen dat mijn uitlaatpot hevig aan vervanging toe is (gat an 1cm diameter onderop). Hiervoor heb ik al een vervangende pot maar omdat het verwisselen ervan wat werk is moet ik dat uitstellen tot volgende week.
Bovendien merkte ik dat er vanaf een van de klemmen op de uitlaat (gedeelte onder de motorkap) heel veel lucht lekt.

Ten tweede staat de stationair wel erg laag en was ik al van plan die wat hoger te zetten (klusje van 2 minuten?).

Mijn vraag is, wordt het probleem verholpen door het dichten van de uitlaat lekken? Uiteraard ga ik morgen allereerst de klemmen nakijken en zo goed mogelijk opnieuw vastzetten.

Deuche Fester
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 352
Lid geworden op: za 29 mar, 2008 23:25
Locatie: Hilversum

Bericht door Deuche Fester » za 5 jul, 2008 23:46

Ohja, ik heb geen 123 onsteking... Eventueel even de puntjes nakijken (hoe?).
Nu met nieuwe nickname!
was: Thadeez

Ramon
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3690
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 10:42
Locatie: ibiza
Contacteer:

Bericht door Ramon » zo 6 jul, 2008 00:12

jo,

het kan van alles zijn, maar idd chek eerst je puntjes is dat goed (zeker weten) dan kan je verder gaan kijken. ik wil je wel helpen met het zoeken hoor.

Ramon

Deuche Fester
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 352
Lid geworden op: za 29 mar, 2008 23:25
Locatie: Hilversum

Bericht door Deuche Fester » zo 6 jul, 2008 00:22

Gaat wel lukken hoor, morgen maar eens onder de motorkap duiken, tis nu wat laat :)

Ramon
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3690
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 10:42
Locatie: ibiza
Contacteer:

Bericht door Ramon » zo 6 jul, 2008 05:38

koop voor de zekerheid een goed nieuw setje! kost toch geen drol

Kulio
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 769
Lid geworden op: vr 28 mar, 2008 08:26
Locatie: Condezaygues, Frankrijk

Bericht door Kulio » zo 6 jul, 2008 06:51

Hoezo puntjes? Met een 123 heb je geen puntjes meer. Die kan je dus ook niet meer afstellen.

Met een gammele uitlaatsysteem gaat je motor slechter presteren. Dus eerst ff alles met die uitlaat fixen, daarna eventuele afstellingen, zoals stationaire afstelling wijzigen, maar alleen als het nodig is.

Het probleem is met grote zekerheid opgelost met de nieuwe pot en verder alles gefikst.

Ramon
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3690
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 10:42
Locatie: ibiza
Contacteer:

Bericht door Ramon » zo 6 jul, 2008 07:15

inhouden heeft niks met een lekke uitlaat te maken. zelfs zonder uitlaat trekt een eend nog goed zonder in te houden. 123 onsteking kan je niet goed afstellen, maak je 40.000 km per jaar is het wel fijn ja hoef je niet elke maand je puntjes bij te stellen. maar goed afgestelde puntjes is BETER dan een 123.

als dit geen effect heeft kan je zoeken naar valse lucht bij de inlaat dus onder carb of zelfs je asjes, of bij je spruitstuk (inlaat!)
testen door rem reiniger op de evtuele verdachte plekken te spuiten tijdens statioair lopen. gaat de moter hoger stationair lopen dan zit daar je probleem.

als allerlaatste pas je carbu open schroeven, en alleen met een beetje kennis

Gebruikersavatar
André Post
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2182
Lid geworden op: vr 8 apr, 2005 20:27
Locatie: Beverwijk

Bericht door André Post » zo 6 jul, 2008 08:46

Kijk even of de acceleratiepomp wel werkt.
2CV 18PK 1970, Méhari 1972,
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.

Deuche Fester
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 352
Lid geworden op: za 29 mar, 2008 23:25
Locatie: Hilversum

Bericht door Deuche Fester » zo 6 jul, 2008 11:40

Bedankt voor de reacties zover. Ik heb zojuist de klemmen op de uitlaat (bij de verwarmingspot aansluiting) opnieuw gezet want daar zat heel wat lekkage. Nu een stuk beter en in het ritje naar de esso om wat motorolie bij te vullen heb ik het probleem helemaal niet meer gehad. Of dit nou komt doordat de motor koud is (gisteren was ie warm na een retourtje almere)...

Vanmiddag weer touren, dus dan merk ik het vanzelf wel.

Volgende week zowiezo de nieuwe pot monteren :)
Nu met nieuwe nickname!
was: Thadeez

Gebruikersavatar
TB
Moderator
Berichten: 3478
Lid geworden op: ma 17 mei, 2004 21:47
Locatie: Zuid Holland

Bericht door TB » zo 6 jul, 2008 19:57

Als ie warm dit doet, en koud dus niet, dan verdenk ik eerder de bobine ervan.
2cv6 Club S6 - vert jade - 1987

Deuche Fester
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 352
Lid geworden op: za 29 mar, 2008 23:25
Locatie: Hilversum

Bericht door Deuche Fester » ma 7 jul, 2008 09:58

Gisteren een paar uurtjes bezig geweest, en de nieuwe pot gemonteerd. Alle klemmen ook uitvoerig bekeken en goed vastgezet. Prima resultaat, geen uitlaatgassen meer in de cabine en een weer wat herkenbaarder geluid (klonk als een kart)...

Alleen is het stotteren helaas niet opgehouden. Het is inderdaad vooral wanneer hij warm is. Nou heb ik de puntjes nog niet nagekeken, dat wil ik vanavond even doen.

Gebruikersavatar
David
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3331
Lid geworden op: vr 21 mar, 2008 07:20

Bericht door David » di 12 aug, 2008 23:42

Thadeez,

was het nu de bobine?

Klonk wel zo in ieder geval.

hoor het wel.
:roll:
greetz

hvb-013
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 157
Lid geworden op: za 17 mei, 2008 18:23
Locatie: Tilburg

Bericht door hvb-013 » do 12 mar, 2009 10:59

Vraagje: (Om niet elke keer een ander topic te openen even in deze)

Twee dagen geleden een keer zonder benzine gestaan. Gisteren reed ik en voor het stoplicht viel de auto telkens stil (tenzij ik wat gas gaf, dan niet). Stationair lopen liep dus niet zo lekker.

Na een uurtje deed hij het weer gewoon goed. Wat kan dit geweest zijn? Troep in de carburateur?

backfire
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5841
Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Bericht door backfire » do 12 mar, 2009 11:30

nee geen troep, want dat gaat er meestal niet makkelijk uit, zal wel lucht in de leiding zijn geweest.

Gebruikersavatar
AZL57
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5247
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Bericht door AZL57 » do 12 mar, 2009 12:37

Of een vuiltje in de stationaire sproeier.
diverse Citroens, wat anders.

Plaats reactie