Inhouden bij optrekken en afslaan
-
- Regelmatige poster
Inhouden bij optrekken en afslaan
Sinds vandaag ervaar ik iets nieuws met mijn eend, namelijk dat hij inhoudt als ik rustig weg wil rijden. hij komt alleen op toeren als ik dat heeel geleidelijk aan doe. Geef ik een dot gas dan pruttelt hij tot ver onder stationair en slaat uiteindelijk af.
Allereerst even vertellen dat mijn uitlaatpot hevig aan vervanging toe is (gat an 1cm diameter onderop). Hiervoor heb ik al een vervangende pot maar omdat het verwisselen ervan wat werk is moet ik dat uitstellen tot volgende week.
Bovendien merkte ik dat er vanaf een van de klemmen op de uitlaat (gedeelte onder de motorkap) heel veel lucht lekt.
Ten tweede staat de stationair wel erg laag en was ik al van plan die wat hoger te zetten (klusje van 2 minuten?).
Mijn vraag is, wordt het probleem verholpen door het dichten van de uitlaat lekken? Uiteraard ga ik morgen allereerst de klemmen nakijken en zo goed mogelijk opnieuw vastzetten.
Allereerst even vertellen dat mijn uitlaatpot hevig aan vervanging toe is (gat an 1cm diameter onderop). Hiervoor heb ik al een vervangende pot maar omdat het verwisselen ervan wat werk is moet ik dat uitstellen tot volgende week.
Bovendien merkte ik dat er vanaf een van de klemmen op de uitlaat (gedeelte onder de motorkap) heel veel lucht lekt.
Ten tweede staat de stationair wel erg laag en was ik al van plan die wat hoger te zetten (klusje van 2 minuten?).
Mijn vraag is, wordt het probleem verholpen door het dichten van de uitlaat lekken? Uiteraard ga ik morgen allereerst de klemmen nakijken en zo goed mogelijk opnieuw vastzetten.
-
- Regelmatige poster
-
- Regelmatige poster
-
- Veelvuldig poster
Hoezo puntjes? Met een 123 heb je geen puntjes meer. Die kan je dus ook niet meer afstellen.
Met een gammele uitlaatsysteem gaat je motor slechter presteren. Dus eerst ff alles met die uitlaat fixen, daarna eventuele afstellingen, zoals stationaire afstelling wijzigen, maar alleen als het nodig is.
Het probleem is met grote zekerheid opgelost met de nieuwe pot en verder alles gefikst.
Met een gammele uitlaatsysteem gaat je motor slechter presteren. Dus eerst ff alles met die uitlaat fixen, daarna eventuele afstellingen, zoals stationaire afstelling wijzigen, maar alleen als het nodig is.
Het probleem is met grote zekerheid opgelost met de nieuwe pot en verder alles gefikst.
inhouden heeft niks met een lekke uitlaat te maken. zelfs zonder uitlaat trekt een eend nog goed zonder in te houden. 123 onsteking kan je niet goed afstellen, maak je 40.000 km per jaar is het wel fijn ja hoef je niet elke maand je puntjes bij te stellen. maar goed afgestelde puntjes is BETER dan een 123.
als dit geen effect heeft kan je zoeken naar valse lucht bij de inlaat dus onder carb of zelfs je asjes, of bij je spruitstuk (inlaat!)
testen door rem reiniger op de evtuele verdachte plekken te spuiten tijdens statioair lopen. gaat de moter hoger stationair lopen dan zit daar je probleem.
als allerlaatste pas je carbu open schroeven, en alleen met een beetje kennis
als dit geen effect heeft kan je zoeken naar valse lucht bij de inlaat dus onder carb of zelfs je asjes, of bij je spruitstuk (inlaat!)
testen door rem reiniger op de evtuele verdachte plekken te spuiten tijdens statioair lopen. gaat de moter hoger stationair lopen dan zit daar je probleem.
als allerlaatste pas je carbu open schroeven, en alleen met een beetje kennis
- André Post
- Heavy user
-
- Regelmatige poster
Bedankt voor de reacties zover. Ik heb zojuist de klemmen op de uitlaat (bij de verwarmingspot aansluiting) opnieuw gezet want daar zat heel wat lekkage. Nu een stuk beter en in het ritje naar de esso om wat motorolie bij te vullen heb ik het probleem helemaal niet meer gehad. Of dit nou komt doordat de motor koud is (gisteren was ie warm na een retourtje almere)...
Vanmiddag weer touren, dus dan merk ik het vanzelf wel.
Volgende week zowiezo de nieuwe pot monteren
Vanmiddag weer touren, dus dan merk ik het vanzelf wel.
Volgende week zowiezo de nieuwe pot monteren

Nu met nieuwe nickname!
was: Thadeez
was: Thadeez
-
- Regelmatige poster
Gisteren een paar uurtjes bezig geweest, en de nieuwe pot gemonteerd. Alle klemmen ook uitvoerig bekeken en goed vastgezet. Prima resultaat, geen uitlaatgassen meer in de cabine en een weer wat herkenbaarder geluid (klonk als een kart)...
Alleen is het stotteren helaas niet opgehouden. Het is inderdaad vooral wanneer hij warm is. Nou heb ik de puntjes nog niet nagekeken, dat wil ik vanavond even doen.
Alleen is het stotteren helaas niet opgehouden. Het is inderdaad vooral wanneer hij warm is. Nou heb ik de puntjes nog niet nagekeken, dat wil ik vanavond even doen.
Vraagje: (Om niet elke keer een ander topic te openen even in deze)
Twee dagen geleden een keer zonder benzine gestaan. Gisteren reed ik en voor het stoplicht viel de auto telkens stil (tenzij ik wat gas gaf, dan niet). Stationair lopen liep dus niet zo lekker.
Na een uurtje deed hij het weer gewoon goed. Wat kan dit geweest zijn? Troep in de carburateur?
Twee dagen geleden een keer zonder benzine gestaan. Gisteren reed ik en voor het stoplicht viel de auto telkens stil (tenzij ik wat gas gaf, dan niet). Stationair lopen liep dus niet zo lekker.
Na een uurtje deed hij het weer gewoon goed. Wat kan dit geweest zijn? Troep in de carburateur?