Pagina 1 van 1

contactslot en startknop

Geplaatst: zo 13 jul, 2008 19:51
door Michiel van G.
Kan iemand mij uitleggen hoe het principe van het contactslot met losse startknop werkt?
ofwel, wát onderbreekt het contactslot en op welke manier stuurt de startknop het startrelais aan?

Geplaatst: zo 13 jul, 2008 20:50
door Spookeend
nou, als je je contact aan zet, komt er stroom te staan op de draad die van het contact naar de startmotor (het startrelais) gaat. Door de sleutel dan verder te draaien, maak je contact tussen die 2 en gaat je startmotor werken.

Die draad waar dan stroom op komt te staan op het moment dat je je contact 1 slag draait, dus aanzet zeg maar, die draad kun je een extra draad tussen maken, en die onderbreken met een knopje, en dan naar je startmotor laten gaan.

Greatnix Spookeend

Geplaatst: zo 13 jul, 2008 20:59
door Ramon
oohja ik moet die oook maken in mijn nieuwe project,

ik ga contact maken met een schakelaar en dan starten met een drukknop op mijn blauwe jaren 70 dash

maar hoe dat er op de teking uit ziet moet ik nog even uitvogelen.

Geplaatst: zo 13 jul, 2008 21:25
door flashnr1
Ramonatype schreef:oohja ik moet die oook maken in mijn nieuwe project,

ik ga contact maken met een schakelaar en dan starten met een drukknop op mijn blauwe jaren 70 dash

maar hoe dat er op de teking uit ziet moet ik nog even uitvogelen.
ik heb het er bij mijne net uitgesloopt en een contactslot gemonteerd :lol:

ik ook

Geplaatst: zo 13 jul, 2008 22:12
door Eendeke
Ga ik dus ook doen haha.
Als er interesse in is, lijkt me niet, maarja????
Foto kan ik posten. Ik vind het helemaal niet handig omdat (ik) dus een startknop heb en nog een knop om het contact aan te zetten.... Als je die vergeet uit te doen........ Mij niet gebeurd hoor....
Groetjes Bob

Geplaatst: zo 13 jul, 2008 22:35
door joe_catchou
lijkt me wel wat iets van
zeg maar sleutel er in om het slot los te maken 1 draai en dan druk knop voor het starten zo iets

Geplaatst: ma 14 jul, 2008 09:19
door Michiel van G.
@Joe
precies, zo werkt het. 2cv's en dyane's zegmaar voor 1973 hadden dat systeem.

Geplaatst: ma 14 jul, 2008 10:19
door backfire
Heb ik in mijn eend al 10 jaar, omdat de contactsloten mij iets te snel kapot gaan en ook veel te duur voor een eend. Hoewel tegenwoordig valt dat dan wel weer mee, omdat de eend ook steeds meer waard wordt.

Geplaatst: ma 14 jul, 2008 16:50
door joe_catchou
ja heb ik ook wel wat ervaring in .

in de k*t contact sloten .

dat de pinnetjes uitkomen de tandjes zogenaamd zeg maar .

maar ja dan zit je nog met het contact slot voor het slot zelf ??

wat ik graag geopteerd had , voor te behouden .

maar langs de andere kant niet meer wil mee maken dat de pinnetjes er weer uitkomen men sleutel blokkeerd, dan niet meer in krijg , en ligt te klooien .

en als klap op de vuurpijl je slot nog een keer opslot schiet ook nog en dan nog liefst niet voor de deur .

de 2 have maantjes die je dan niet los krijgt want je komt niet bij de inbusjes

fun fun fun achter af ja bij een kampvuur verhaal maar niet op dat moment.

maar ergens een km of 150 van huis af .

Geplaatst: ma 14 jul, 2008 17:59
door backfire
Mijn nieuwe stuurhouder heb ik al met de ijzerzaag bewerkt, weg met dat stuurslot/startgevalrol.

Geplaatst: ma 14 jul, 2008 18:05
door joe_catchou
en hoe hou je hem een beetje op slot dan beugel of zo ???

Geplaatst: ma 14 jul, 2008 18:44
door backfire
op slot? met de deur. :mrgreen:

blijkbaar woon ik in een omgeving waar je gerust je auto nachtje kunt laten staan zonder op slot te zetten en zonder dat je dan alles kwijt bent.

Geplaatst: ma 14 jul, 2008 21:01
door joe_catchou
owkee thankx