Pagina 1 van 1
moter inbouw beschrijving
Geplaatst: wo 10 dec, 2003 17:26
door Ramon
heeft er iemand een goeie beschrijving van hoe je een moter in en uit bouwd met lekker veel details
Geplaatst: wo 10 dec, 2003 18:42
door TheSeend
Niet precies, maar moeilijk is het niet.
stap 1.
Haal de min van de accu en daarna de plus.
stap 2.
zorg dat alle connecties tussen schutbord en motor los zijn.
Dus: choke, gas en alleen de kabel tussen je verwarmingsschuifje binnen en de linker verwarmingspot. verder natuurlijk je kabelboom.
stap 3.
Haal je lampensteun los en vergeet ook niet je motorkapsluiting.
stap 3.
draai de bouten los van je versnellingsbak en je motor
stap 4.
draai je motorsteunen vooraan los. Controleer deze meteen op slijtage, of natuurlijk de steunen van je ruilmotor.
stap 5.
pak een potkrikje (uit een bx of zo) en krik net achter de motorplaat je versnellingsbak op. Bij potkrik gebruik deze op de kop gebruiken. Zorg dat je zo hoog krikt dat je carter boven je voorste balkje van je chassis uit komt. Niet te hoog, want dan gaan de aandrijfassen uitelkaar... en die mag je daarna eerst loshalen van je versnellingsbak en pas daarna weer in elkaar schuiven.
Dan met twee man gaan sjorren aan de motor. Het wil helpen door een dikke schroevendraaier tussen motor en bak te zetten.
Verder controleer je natuurlijk de koppeling, want je hebt het nu toch lekker los.
Dus voor je begint kun je beter een aantal dingen op voorraad hebben. Dan ben je snel klaar:
- koppelingsplaat (met centreer-stuk als je de staat van jouw plaat niet weet en die van de ruilmotor ook niet)
- motorsteunen voor (eventueel, is een apk-punt, dus beter nu dan over een half jaar weer)
- versnellingsbaksteun achter (eventueel, maar versnellingbak verwijderen is nu ook een fluitje van een cent check het ff van te voren)
- stofhoesjes, want we zijn nu toch lekker bezig
Denk er om bij het verwijderen en terug zetten dat je het met twee man doet. Bij het terugzetten moet je de voorkant naar beneden hebben. da's een beetje lastig want als je tilt gaat de voorkant juist omhoog.
Het kan een beetje tegen zitten maar met wat geduld moet het lukken.
En natuurlijk had je al lang de motorkap verwijderd en de spatborden met die draadjes voor de knipperlichten die altijd vast zitten.
Daniel
Motor uitbouw
Geplaatst: vr 12 dec, 2003 08:19
door AK-Freak
Aanvulling
Vergeet de benzine leiding niet.
Controleer of je dezelfde type koppeling hebt (kijk maar of de drukgroep hetzelfde is) anders past het drukgroep lager niet goed en krijg je de koppeling niet afgesteld.
Geplaatst: vr 12 dec, 2003 09:56
door Tom
Vergeet de uitlaat en de remleidingen niet.
Vooral met de remleidingen is voorzichtigheid geboden, liefst met een speciale open ringsleutel de nippels los maken anders verziek je de nippel. Deze maak je trouwens alleen bij de rechter remklauw los.
Na het monteren natuurlijk weer ontluchten.
En als je klemmen van de uitlaat al wat ouder zijn, neem dan gelijk nieuwe het is sowieso al een ellende om de uitlaat weer goed dicht te krijgen.
Geplaatst: vr 12 dec, 2003 10:09
door Tom
Maar.....zeker als je dit voor het eerst ga doen, leg er een vraagbaak of een Haynes naast. Weet je zeker dat je geen fouten gaat maken.
Geplaatst: vr 12 dec, 2003 10:48
door Frank Terpstra
als je alleen de motor vervangt hoef je niet aan de remleidingen te komen, als je de bak ook loshaalt natuurlijk wel.
Geplaatst: za 13 dec, 2003 12:40
door Ramon
dank u allemaal maar ik moet gelijk mijn druklager vernieuwen dus. dat kan dan ook gelijk iemand nog tips......
Geplaatst: za 13 dec, 2003 16:00
door Duintje
voor je druklager zijn volgens mij weinig tips nodig...
Dat is wel zo'n simpel klusje als je blok en bak gescheiden zijn...
Let er in ieder geval goed op dat de veer over het lager weer goed gemonteerd wordt.
Marcel
Geplaatst: za 13 dec, 2003 20:55
door TheSeend
oh ja, de benzine leiding.
Die moet je dus voor de pomp los maken. Vaak zit er een verbinding vooraan bij het chassis.
Leg ff een paar bouten klaar, kun je daarmee de stroom benzine blokkeren. Schroef moet er net in kunnen, weet alleen ff niet meer welke maat.
Daniel
Geplaatst: zo 14 dec, 2003 00:37
door Teun
zoals alles bij de eend een m7...
Geplaatst: wo 17 dec, 2003 10:20
door Kees-Jan Smit
Tja, als je toch bezig bent en je hebt je blok los is alles wel lekker overzichtelijk. Misschien een goed idee om nog een dingetje te vervangen waar je normaal nooit bijkomt? Toen ik het blok van mijn eend los had heeft de eendenmonteur er meteen een nieuw zogenaamd 'toplager' ingezet. Dit is geloof ik het lager (of misschien wel een keerring?) waarin de krukas rust aan de koppelingszijde.
Kijk maar of dit bij you nodig is, in ieder geval succes!
Kees-Jan
Geplaatst: za 20 dec, 2003 16:58
door Lelijke Eend
Nog een zwak punt: het gereedschap slijt zo hard (ook al heb je het beste van het beste gereedschap).
Geplaatst: di 13 jan, 2004 22:00
door Ramon
morgen ga ik mijn motor halen. en volgend weekend gaat hij er in, kan iemand mij nog een keer vertellen hoe te werk te gaan. Graag zou ik ook willen weten in welke volgorde alles.
als er mensen zijn met nog meer bruikbare tips dan hoor ik dit graag.
Groet Ramon2cv