Renovatie van de Skidder Eend
Geplaatst: zo 27 jul, 2008 15:55
Mijn naam is Martijn, ik studeer Telematica aan de UT en hang hier al een tijd rond maar heb lange tijd een low profile gehouden. Na het bouwen van een Burton in 2003 met mijn vader heb ik in 2007 zelf een Eend gekocht. Het doel was hier tot na mijn afstuderen in te kunnen rijden en hem daarna om te bouwen of te renoveren.

Na een aantal maanden rondcrossen in een Eend was het voor mij duidelijk: het moest een Eend blijven. De veelzijdigheid van de Eend had me overtuigd: een kerstboom van vier meter, een tweepersoonsbed, vier personen: het gaat er allemaal in. Het brengt een glimlach teweeg bij de bestuurder die je met zelfs de duurste Mercedes niet krijgt. Ik was verkocht
Door een scheur in het chassis ben ik iets voortijdig begonnen aan de renovatie, maar dat is misschien wel goed want de koets is nu nog in goede staat. Op veler verzoek ga ik (deels met terugwerkende kracht) een fotoverslag bijhouden.
Dus eind Juni een DemontierKommando samengesteld uit vrienden en flatgenoten en in een weekendje het hele voertuig tot onderdelen gereduceerd.

En we gaan aan het werk!

De eerste paar onderdelen vliegen er af (als veren van een geplukte eend
)

Het doel is alles uit elkaar te halen. Chassis gaat vervangen worden, deuren gerestaureerd en de koets opgelapt.

Na een kop koffie en wat krentewegge (we wonen immers in Twente
) gaan we - soms luid zingend - verder met het demonteren.
Bij de achterraampjes zit wat roest. Verder in de voetenbak een paar gaten. Ik had begrepen dat dit makkelijk te repareren is

Het dashboard is veruit het meest ingewikkelde onderdeel van de hele auto. Ik denk dat ik het grotendeels weer origineel opbouw.

De hoeveelheid losse onderdelen groeit gestaag. Weken lang heb ik Rundvlees en Huzarensalade gegeten van een niet-nader-te-noemen Losserse salademaker, opdat ik genoeg bakjes had om alle schroeven,moeren,bouten en ringetjes netjes op te kunnen slaan.

Een Eend is zelfs leuk als hij nog maar 50% is en stilstaat!

De koets zat wat vastgeplakt maar dat was zo losgewrikt. De kale koets aan de kant en verder met het chassis!

Een rammelende kachelpot? vastzetten met een slangklem! Dit soort lapmiddeltjes gaan allemaal overbodig worden - als het goed is
De Eend z'n Mojo zetten we even aan de kant - die werkt prima en daar ga ik voorlopig niets aan doen. T.z.t. komt er vast een gereviseerd 'snel' blok in maar dat heeft nu nog even geen prioriteit.

Iron bars, breakfast of champions!
(jawel, dat is een stuk chassis...)

Well there's your problem... you miss 1/5th of your chassis!
Het laatste stuk was met de hand te verwijderen, wat aanleiding gaf tot de volgende uitspraak:
"I broke my car in twain, with my BARE HANDS!"

Dit was de reden om de boel te slopen; een paar drempels meer en ik had 'road rash' op mijn achtereind gehad...

Het zoeken naar de koppen van de bouten is bijna gelijk aan het werk van archeologen die dinosaurusresten in opgedroogde teerputten zoeken... wat een kleefrommel dat tectyl!

Alles was gemakkelijk met de hand te verwijderen, op deze ene centreerbus na. Die zat ontzettend vast. Uiteindelijk (na heel veel WD40) besloten het deel van het chassis waarin de buis zat door te zagen en met een koevoet om te buigen. Toen kwam er beweging in het zaakje. De centreerbuis en de moeren zijn afgeschreven.
Na afloop heb ik mijn crew voorzien van een voedzame barbecue-maaltijd. Het demonteren is geschied, dan kan nu het restaureren van de onderdelen beginnen!

Na een aantal maanden rondcrossen in een Eend was het voor mij duidelijk: het moest een Eend blijven. De veelzijdigheid van de Eend had me overtuigd: een kerstboom van vier meter, een tweepersoonsbed, vier personen: het gaat er allemaal in. Het brengt een glimlach teweeg bij de bestuurder die je met zelfs de duurste Mercedes niet krijgt. Ik was verkocht

Door een scheur in het chassis ben ik iets voortijdig begonnen aan de renovatie, maar dat is misschien wel goed want de koets is nu nog in goede staat. Op veler verzoek ga ik (deels met terugwerkende kracht) een fotoverslag bijhouden.
Dus eind Juni een DemontierKommando samengesteld uit vrienden en flatgenoten en in een weekendje het hele voertuig tot onderdelen gereduceerd.

En we gaan aan het werk!

De eerste paar onderdelen vliegen er af (als veren van een geplukte eend


Het doel is alles uit elkaar te halen. Chassis gaat vervangen worden, deuren gerestaureerd en de koets opgelapt.

Na een kop koffie en wat krentewegge (we wonen immers in Twente


Bij de achterraampjes zit wat roest. Verder in de voetenbak een paar gaten. Ik had begrepen dat dit makkelijk te repareren is

Het dashboard is veruit het meest ingewikkelde onderdeel van de hele auto. Ik denk dat ik het grotendeels weer origineel opbouw.

De hoeveelheid losse onderdelen groeit gestaag. Weken lang heb ik Rundvlees en Huzarensalade gegeten van een niet-nader-te-noemen Losserse salademaker, opdat ik genoeg bakjes had om alle schroeven,moeren,bouten en ringetjes netjes op te kunnen slaan.

Een Eend is zelfs leuk als hij nog maar 50% is en stilstaat!

De koets zat wat vastgeplakt maar dat was zo losgewrikt. De kale koets aan de kant en verder met het chassis!

Een rammelende kachelpot? vastzetten met een slangklem! Dit soort lapmiddeltjes gaan allemaal overbodig worden - als het goed is


De Eend z'n Mojo zetten we even aan de kant - die werkt prima en daar ga ik voorlopig niets aan doen. T.z.t. komt er vast een gereviseerd 'snel' blok in maar dat heeft nu nog even geen prioriteit.

Iron bars, breakfast of champions!
(jawel, dat is een stuk chassis...)

Well there's your problem... you miss 1/5th of your chassis!
Het laatste stuk was met de hand te verwijderen, wat aanleiding gaf tot de volgende uitspraak:
"I broke my car in twain, with my BARE HANDS!"

Dit was de reden om de boel te slopen; een paar drempels meer en ik had 'road rash' op mijn achtereind gehad...

Het zoeken naar de koppen van de bouten is bijna gelijk aan het werk van archeologen die dinosaurusresten in opgedroogde teerputten zoeken... wat een kleefrommel dat tectyl!

Alles was gemakkelijk met de hand te verwijderen, op deze ene centreerbus na. Die zat ontzettend vast. Uiteindelijk (na heel veel WD40) besloten het deel van het chassis waarin de buis zat door te zagen en met een koevoet om te buigen. Toen kwam er beweging in het zaakje. De centreerbuis en de moeren zijn afgeschreven.
Na afloop heb ik mijn crew voorzien van een voedzame barbecue-maaltijd. Het demonteren is geschied, dan kan nu het restaureren van de onderdelen beginnen!