Pagina 1 van 1

Ami-chassis onder een Eend?

Geplaatst: vr 1 aug, 2008 15:11
door 18-MU-09
Net een Eend (erbij) gekocht met een rot chassis.
Begrijp ik het goed dan hebben diverse Eendbezitters het oude chassis vervangen door een Ami-chassis. i.p.v. een Eendchassis.
Klopt dat, en zo ja: wat is het voordeel daarvan?

Geplaatst: di 14 okt, 2008 12:25
door Evan
voordeel is dat een ami 8 chassis wat sterker is en van een vroeger bouwjaar. Dit betekent betere kwaliteit staal: minder nsle roesten. Echter Ami chassis kunnen ook goed roesten.
Én je bent waarschijnlijk langer bezig om alle aan te passen zodat het ami chassis goed past dan als je gewoon een goede kwaliteit vervangings chassis koopt......
en die zijn er wél, kosten iets in de orde van 800 euro maar dan hoef je niet over 5 jaar opnieuw te beginnen......

een ami heeft een smaller wielspoor achter, de veerpotten zijn dikker. Dus dat betekent zoweiso een andere as plaatsen en de bodemplaten van je koets aanpassen. Pak dan liever een roestvrij nieuw chassis en behandel die nog even extra zodat je verzekerd bent van lang plezier van je eend.....

Geplaatst: di 14 okt, 2008 15:21
door Skidder
Ik was afgelopen zomer bij de RDW om mijn Eend te laten schouwen alvorens hem te gaan restaureren. Die man vertelde me dat dit tegenwoordig verplicht is omdat er in het verleden teveel fraude gepleegd werd met modern chassis (+motor) onder oude koets, met name in de Landrover / Mercedes hoek. Resultaat was een moderne auto maar toch belastingvrij (want Oldtimer).

Daar heeft de wetgever nu een stokje voor gestoken, met als nadeel dat wij Eendrijders (die chassis net zozeer als banden als een verbruiksartikel zien) dus ook alles 'volgens het boekje' moeten spelen. De beste man bij de RDW zei dat ze geen VINs inslaan in chassis waarvan niet vaststaat dat het origineel bij de auto hoort.

Ik zou zelf niet beginnen aan een chassis dat niet voor een Eend bedoeld is. Als het extra werk daargelaten, de RDW kan erg zeuren als je niet volgens hun regels speelt en dan kun je je mooie Eendje weer uitelkaar halen.

Ik zet er zelf een chassis van Der Fransoze onder, gegalvaniseerd en met TuV papieren mocht dat van de RDW wel. Wel zuinig zijn op de papieren...

Geplaatst: zo 19 okt, 2008 14:47
door Evan
In essentie is het plaatsen van een eendekoets op een ami chassis met motor niets anders dan een koets ombouw. Dus dan heb je niets te maken met het opnieuw inslaan van nummers.....

Geplaatst: zo 19 okt, 2008 16:52
door leo top
Evan schreef:In essentie is het plaatsen van een eendekoets op een ami chassis met motor niets anders dan een koets ombouw. Dus dan heb je niets te maken met het opnieuw inslaan van nummers.....
Nee, het blijft een Ami!!die er als een eend uitziet

Geplaatst: zo 19 okt, 2008 17:36
door Patrick Hoskam
ben mo enteel zelf bezig met omschreven ombouw, laat de rdw lekker voor wat het is, op kenteken staat ami8, aleen met een 2cv koets, er staat ook nergens in de wet hoe een ami8 of een 2cv eruit zou moeten zien..

goed voorbeeld voor zoiets zijn al die 4 x4 2cv's op samurai basis enzo, staan allemaalnog als suzuki e.d. op kenteken.

wat je aan moet passen aan een mai chassi icm 2cv koets :

- bodemplaten koets wijzigen ivm dikkere en langere veerpotten.
- voor de 2cv brandstoftank ontbreken een paar steuntjes op het chassis, deze eraan lassen.
-achteras ami is wat smaller, dus complete 2cv as of draagarmen gebruiken
- vooras stand stuurrondsel ami/2cv verschilt, waardoor stuurbuis niet zomaar past, dus 2cv vooras monteren.

ik heb voor een ami chassis gekozen, omdat ik dit voor weinig kon overnemen en deze de zwaardere veerpotten heeft, wat weer gunstig is met het oog op verlagen.

Geplaatst: zo 19 okt, 2008 17:42
door backfire
Patrick zijn de draagarmen van de ami ook smaller ?

Geplaatst: zo 19 okt, 2008 17:56
door Patrick Hoskam
backfire schreef:Patrick zijn de draagarmen van de ami ook smaller ?
Ron, het verschil in spoorbreedte zit hem juist in de draagarmen

Geplaatst: zo 19 okt, 2008 18:13
door backfire
mmmh klinkt interessant, kan wel eens van pas komen, als het 1 cm per kant is kan dat wel eens gusntig zijn

Geplaatst: zo 19 okt, 2008 18:19
door Patrick Hoskam
ik heb er zelf ook over zitten denken ivm andere velgbreedte, maar bij mij maakt dat niet zoveel uit.

dat zal ook wel de reden zijn dat jij het vraagt denk ik.

Geplaatst: zo 19 okt, 2008 23:20
door backfire
haha, ja omdat het bij mij wel erg krap is geworden en je weet, ik wil de orginele spatborden behouden.

Geplaatst: vr 24 okt, 2008 01:07
door Evan
maakt totaal iets van 5-8 cm uit dacht ik....

ik heb t eens nagemeten maar weet het niet exact meer.