Pagina 1 van 1
gasklep loopt vast
Geplaatst: zo 3 aug, 2008 12:19
door Charl
Hallo allemaal,
Bij ritten langer dan pakweg een uur begint de gasklep in de carburateur zwaar te lopen.
Ik bedoel dat het asje in de carburateur begint aan te lopen en de kracht van de gasveer niet groot genoeg is om de klep weer dicht te draaien als ik mijn voet van het gaspedaal haal.
Dat is even schrikken als er geremd moet worden en de motor raast met hoge toeren door!
wegenwacht erbij want ik durfde er niet mee door te rijden.
De man heeft de veer opgerekt en vastgemaakt aan de fangrill.
Probleem verholpen maar wel provisorisch.
Op de site van jeroen cats vond ik een schematische tekening van een carbutateur waarbij twee grote assen dwars door het apparaat heen lopen en uiteindelijk vast zitten met een combi van veertjes, ringetjes en een moer.
http://www.cats-citroen.net/images/photos/a/a_carb.jpg
Is het een kwestie van (één van) deze assen vervangen of is er wellicht kans op slijtage in de carb (123 mille op de teller).
Ik kon de assen trouwens nergens terug vinden in lijsten van te bestellen onderdelen op verschillende sites.
Graag jullie tips.
Geplaatst: zo 3 aug, 2008 12:28
door Ramon
tip klinkt raar maar werkt meestal wel, maak je gasveer MINDER strak en olie elke week je asje! door dat ie minder strak staat trekt ie hem niet scheef (speling) en gaat ie ook niet zwaarder lopen. hoe strakker de veer hoe slechter in jou geval.
Geplaatst: zo 3 aug, 2008 13:04
door Charl
Ik moet toegeven dat ik er al een tijdje mee rondrij omdat ik er niet meer aan gedacht had. Het leek opgelost totdat ik het van de week bij demontage van de fangrill weer tegenkwam.
Er is dus een kans dat het geheel niet lekker is uitgesleten.
Ik ga het eens proberen met de slappere veer.
welke olie moet ik gebruiken?
Geplaatst: zo 3 aug, 2008 13:53
door Ramon
wd 40 ofzo
Geplaatst: zo 3 aug, 2008 19:54
door joe_catchou
als het te erg word denk ik even op 1 of andere meeting carbutje kopen in een rommel doos bv. komende week rochefort .
voor een prikkie heeft iemand een andere en heb je wat onderdelen reserve.
en kan de aangekochte er op .
wel kontroleren of er niet te veel speling op de asjes zitten .
dan moet je ook niet meer elke week aandenken voor het in olieen van de asjes hehehe.
Geplaatst: zo 3 aug, 2008 20:56
door TB
Weet je zeker dat het aan het veertje ligt? Zit er bijvoorbeeld niet een rafeltje in de gaskabel zodat deze klem loopt tegen de mantel?
Geplaatst: ma 4 aug, 2008 01:56
door Charl
Ja, dwz, met het strakker spannen van het veertje was er genoeg kracht om de klep uit zijn vastgelopen toestand terug te draaien. Voor voorlopig was dat ok maar het lager of/en de pen slijten nu meer aan één kant.
Het veertje is dus eigenlijk niet het probleem, maar de vastloper die met een strakkere veer verholpen kon worden.
Naar mijn eigen idee begint de carb na een uur goed warm te draaien en komt door uitzetting de boel klem te zitten.
Ik ben bezig hem eraf te sleutelen maar in koude toestand is er weinig aan de hand dus is er eigenlijk weinig te zien.
Geplaatst: ma 4 aug, 2008 10:19
door dyane_maniac
wat je ook even kan checken of de gaskleppen in je carburateur niet tegen het huis vastlopen. dan zul je groeven zien en kan de gasklep blijven steken. check ook de speling op je asjes (met die veer los) zit hier flinke speling op, zou ik ergens een 2de handsje proberen vandaan te trekken (uiteraard zonder speling op de asjes)
Geplaatst: ma 4 aug, 2008 10:40
door Charl
Daar ga ik eens mee aan de slag.
Tot zover alvast bedankt voor de tips jongens!
Geplaatst: ma 4 aug, 2008 17:43
door Charl
In de carb is alles ok.
beetje wd40 op de draaipunten (buitenkant) en alles loopt weer gladjes.
nu hopen dat het na een uur snelweg zo blijft.
nogmaals bedankt voor de tips!
Ik heb nog een beginneling vraag over de fantunnel in een ander topic.
Geplaatst: ma 4 aug, 2008 18:51
door dyane_maniac
let wel dat wd 40 meer een "losmaak" olie is. om te smeren kun je beter iets anders gebruiken. moorolie volstaat. ik heb een spuitbusje met vet, die op het moment van spuiten eel dun is en langzaam wat dikker wordt.
Geplaatst: vr 15 aug, 2008 16:21
door 2cvfreak
carburateur een keer goed schoon/door spuiten met remmen reiniger??
Geplaatst: vr 15 aug, 2008 16:32
door Hanzelman
Wat is de staat van de 2 veertjes aan t asje? Was bij mij namelijk t probleem. Deze twee veertjes of één ervan kunnen kapot zijn. Als deze in orde zijn,heb je zelfs de grotere gasveer niet nodig. Ik heb deze twee veertjes vervangen en alles werkt weer als (bijna) nieuw
Geplaatst: za 16 aug, 2008 16:59
door Ealse
Ik herken het probleem en wd40 hielp bij mij slechts heel even
Ik heb bij mij het probleem opgelost door de gaskleppen de demonteren en de assen eruit te halen en schoon te maken. Er bleek flink wat hard geworden vet/vuil op te zitten. Inmiddels ben ik twee jaar verder en heb geen probleem meer ervaren