Pagina 1 van 2
laag laadvermogen
Geplaatst: zo 3 aug, 2008 22:33
door Ramon
beste mensen zoals de meeste weten ben ik een eendje aan het bouwen.
de motor op toeren laad hij bij op max 13,11 volt
dit is met 2 verschillende dynamo's
en 2 verschillende spannings regelaars gemeten allebij het zelfde verhaal
heeft er iemand een idee hoe dit kan??
is het zo dat de blauwe draad die van de dynamo afkomt direct op de plus van de startmotor zit?
Geplaatst: ma 4 aug, 2008 11:08
door backfire
Blauwe draad Ramon? Als dit de draad is welke aan het boutje met moertje vast zit, dan ja.
De accu los, hoeveel spanning geeft die dan?
Geplaatst: ma 4 aug, 2008 11:11
door Ramon
12,nogwat
Geplaatst: ma 4 aug, 2008 11:30
door backfire
Als het 12,8 is, dan is de accu in ieder geval goed. Het zal toch niet zo zijn dat er een slecht contact is van spanningsregelaar naar dynamo of de aarde? Misschien goed idee om de draden even door te meten. Wat je ook kunt doen is in ieder geval de aansluitingen schoon maken.
Hij moet in ieder geval boven de 14 volt komen.
Geplaatst: ma 4 aug, 2008 11:52
door TB
Ik vind het aan de lage kant. Ik had laatst een laadstroomprobleem. Eerst dacht ik dat het aan de dynamo lag, echter bleek mijn elektronische spanningsregelaar kaduuk te zijn.
Nu met nieuwe dynamo en spanningsregelaar meet ik ruim 14.5 volt over de polen bij draaiende motor.
Wel vreemd dat het bij jou een stuk lager uitkomt. Zijn beide gebruikte dynamo's wel ok?
Geplaatst: ma 4 aug, 2008 12:20
door Gerard2cv
Backfire,een dynamo laten werken met de accu los is een grote doodzonde
De accu moet nl de stoom leveren om de stator magnetisch te maken.
Daarom kan je een wisselstroomdynamo ook nooit aanslepen
Geplaatst: ma 4 aug, 2008 12:24
door Gerard2cv
Ramon,Je kan nog proberen om op de borstels een directe spanning te zetten en dan meten wat de dynamo levert,dus buiten de regelaar om
Dan moet hij over de 15V gaan
Geplaatst: ma 4 aug, 2008 14:40
door backfire
Gerard Maas schreef:Backfire,een dynamo laten werken met de accu los is een grote doodzonde
De accu moet nl de stoom leveren om de stator magnetisch te maken.
Daarom kan je een wisselstroomdynamo ook nooit aanslepen
Gerard ik heb het over de accu meten niet de dynamo. Als de accu onder de 12V zit is deze zo wie zo aan vervanging toe.
Geplaatst: ma 4 aug, 2008 15:14
door Gerard2cv
ja,als je het zo bedoelde is het goed,ik begreep het verkeerd.Sorry.
Geplaatst: ma 4 aug, 2008 17:55
door Ramon
gerard dat is 18 volt!
ik loop nu een beetje vast ermee, maar laden doet ie dus wel maar niet heel veel!
Geplaatst: ma 4 aug, 2008 21:43
door backfire
haha, geen reden voor sorry Gerard, het blijft tekst en soms wordt het verkeerd begrepen

Geplaatst: ma 4 aug, 2008 23:21
door Bertje Beige
Het is misschien off topic, maar als ik twijfel of er geladen word, trek ik bij draaiende motor het schuifstekkertje wat aan de koolborstels zit, achterop de dynamo, los.
Als er dan een vonk(je) is, weet ik dat er geladen word, maar kan dit eigenlijk ook kwaad?
Overigens merk ik aan mijn eigen Eenden wel aan het ritme van de ruitenwissers en/of de richtingaanwijzers of er geladen word.
Geplaatst: di 5 aug, 2008 06:43
door Gerard2cv
Ramon.Hiermee heb je bewezen dat je dynamo oke is.Het te laag bijladen
ligt dus in de regelaar.Want met deze test heb je ook de accu buiten gesloten.
Geplaatst: di 5 aug, 2008 07:08
door Ramon
2 regelaars zelfde resultaat, en dat mijn dynamo ok is wist ik wel!
Geplaatst: di 5 aug, 2008 07:16
door Gerard2cv
Ramon.De laatste spanningsregelaar is 19 jaar geleden gemaakt,dus dat
kan best.Als je een mechanische neemt kan je hem hoger stellen.Maar let
er wel op dat hij bij 14,5V bijna geen AMpere meer bijlaadt,alleen wat de motor gebruikt.