bougies links/rechts vertellen verschillend verhaal
-
- Regelmatige poster
- Berichten: 246
- Lid geworden op: ma 16 jul, 2007 08:34
- Locatie: heemstede
- Contacteer:
bougies links/rechts vertellen verschillend verhaal
Er zitten 5000 km's op sinds de laatste beurt en ben nu een aantal beurtactiviteiten zelf maar eens gaan doen.
Het avontuur met de fantunnel in de post hieronder valt daar ook onder.
deel 2: bougies, klepspeling en luchtfilter.
de bougies zijn verschillend van 'kleur'
die van de linker cilinder ziet er goed uit:
http://www.gnttype.org/techarea/images/plugs/champ1.jpg
rechts is een ander verhaal: één kant is prima, draai je hem 180 gr dan is het zo:
http://www.gnttype.org/techarea/images/plugs/champ5.jpg
Aan één kant is de de aanslag op het 'haakje' (massa) een vrij dikke koek die deels glimmend zwart, deels wit van kleur is,
de + elektrode en isolator zijn glazig zwart.
Van de andere kant ziet hij er netjes koffie-met-melk-achtig uit.
Zou ik alleen die kant tonen aan een bougiekenner, zou hij zeggen dat het koek en ei is in die cilinder (althans volgens de plaatjes).
wellicht zat de vieze kant aan de kant van de inlaat-klep.
Volgens de omschrijving die bij dit type aanslag te lezen is zou hij bij hoge toeren niet ontsteken en de eend dus op 1 pit rijden. Dat is pertinent niet zo, hij liep mooi en stabiel, verder niets op aan te merken
Wat is er dan wel aan de hand aan de rechterkant?
belangrijk lijkt mij wat er valt te zeggen over benzine verbruik, rijstijl, problemen, etc.
bij deze een opsomming:
benzine:
'98 benzine met loodvervanger
af en toe per vergissing een tank '95
ontsteking:
elektronisch, 123-
bougies:
eyquem c62
Klepspeling:
links ok, rechts te groot. +- 0,30 - 0,35
opmerking:
olieplasje in het luchtfilter
rijstijl:
vroeg schakelen (10-30-50 km/u)
snelheden tot 100 km/u
veel stadsritten
's zomers en 's winters op de weg
km's per jaar: +- 5000
service: eendengarage aalderink, wormer
km's gereden sinds laatste beurt (oa vervanging bougiekabels en bougies)
5000
De motor liep de laatste 4000 km als een zonnetje, daarvoor bij lage toeren wel eens wat gehaper.
alleen starten was de laatste tijd een enkele keer wat problematisch. (max +- 20 sec)
Het avontuur met de fantunnel in de post hieronder valt daar ook onder.
deel 2: bougies, klepspeling en luchtfilter.
de bougies zijn verschillend van 'kleur'
die van de linker cilinder ziet er goed uit:
http://www.gnttype.org/techarea/images/plugs/champ1.jpg
rechts is een ander verhaal: één kant is prima, draai je hem 180 gr dan is het zo:
http://www.gnttype.org/techarea/images/plugs/champ5.jpg
Aan één kant is de de aanslag op het 'haakje' (massa) een vrij dikke koek die deels glimmend zwart, deels wit van kleur is,
de + elektrode en isolator zijn glazig zwart.
Van de andere kant ziet hij er netjes koffie-met-melk-achtig uit.
Zou ik alleen die kant tonen aan een bougiekenner, zou hij zeggen dat het koek en ei is in die cilinder (althans volgens de plaatjes).
wellicht zat de vieze kant aan de kant van de inlaat-klep.
Volgens de omschrijving die bij dit type aanslag te lezen is zou hij bij hoge toeren niet ontsteken en de eend dus op 1 pit rijden. Dat is pertinent niet zo, hij liep mooi en stabiel, verder niets op aan te merken
Wat is er dan wel aan de hand aan de rechterkant?
belangrijk lijkt mij wat er valt te zeggen over benzine verbruik, rijstijl, problemen, etc.
bij deze een opsomming:
benzine:
'98 benzine met loodvervanger
af en toe per vergissing een tank '95
ontsteking:
elektronisch, 123-
bougies:
eyquem c62
Klepspeling:
links ok, rechts te groot. +- 0,30 - 0,35
opmerking:
olieplasje in het luchtfilter
rijstijl:
vroeg schakelen (10-30-50 km/u)
snelheden tot 100 km/u
veel stadsritten
's zomers en 's winters op de weg
km's per jaar: +- 5000
service: eendengarage aalderink, wormer
km's gereden sinds laatste beurt (oa vervanging bougiekabels en bougies)
5000
De motor liep de laatste 4000 km als een zonnetje, daarvoor bij lage toeren wel eens wat gehaper.
alleen starten was de laatste tijd een enkele keer wat problematisch. (max +- 20 sec)
- Hanzzl69
- Spelleider Forum Trofee
- Berichten: 1712
- Lid geworden op: zo 30 mar, 2003 13:58
- Locatie: Ergens in't midden
- Contacteer:
In Haynes werkplaatshandboek van de 2cv staat een kleurenpagina met de verschillende kleuren die een bougie kan hebben en wat er de oorzaak van is.
En wat betreft je opsomming kan ik je alleen aanraden niet te snel op te schakelen maar je motortje flink te laten werken. Die moet goed warm zijn voor het beste resultaat (= levensduur in dit geval).
Schakelen bij de oranje strepen op de snelheidsmeter dus. Zoals Citroen het bedoeld heeft. Met dat nieuwe rijden mol je je motor, zeker als je veel in de stad rijdt en het blok dus niet warm genoeg wordt. Ik heb dat al eens mogen ervaren.
Dat werd dus een motorwissel.
Hoe ziet de olie er in de olievulpijp er uit?
En wat betreft je opsomming kan ik je alleen aanraden niet te snel op te schakelen maar je motortje flink te laten werken. Die moet goed warm zijn voor het beste resultaat (= levensduur in dit geval).
Schakelen bij de oranje strepen op de snelheidsmeter dus. Zoals Citroen het bedoeld heeft. Met dat nieuwe rijden mol je je motor, zeker als je veel in de stad rijdt en het blok dus niet warm genoeg wordt. Ik heb dat al eens mogen ervaren.

Hoe ziet de olie er in de olievulpijp er uit?
Hanzzl69
Ex eigenaar van een 2cv6 Club, 1985
Ex eigenaar van een 2cv6 Club, 1985
lijkt mij dat hij olie stookt (blinkende zwarte kleur), ik heb ook met loodvervanger gereden na mijn motorrevisie en mijn bougies hadden een mooi koffie met melk kleur (of hoe schrijf je dat?)
van welk jaar is jouw wagen? als het een a-type na 78 is kan je toch zonder loodvervanger? (schiet me niet dood als ik me even mis iin jaartal)
zou zeker ookeens langere ritten doen, een bougie moet boven de 300-400°c komen eer deze zichzelf reiningd. in te hoge toeren trekken als je motor niet warm is lijkt mij ook niet zo goed, krijg je zo van die mooie krassen in je zuiger van.
aangezien het probleem zich stelt aan 1 bougie en langs de kant van de inlaatklep zou ik eerder denken aan een versleten valve seal of een klepgeleider die wat slijtage vertoont waardoor er olie langs de klepgeleider met het mengsel mee naar binnen stroomt en zich afzet op de bougie en vervolgens verbbrand.
mvg
van welk jaar is jouw wagen? als het een a-type na 78 is kan je toch zonder loodvervanger? (schiet me niet dood als ik me even mis iin jaartal)
zou zeker ookeens langere ritten doen, een bougie moet boven de 300-400°c komen eer deze zichzelf reiningd. in te hoge toeren trekken als je motor niet warm is lijkt mij ook niet zo goed, krijg je zo van die mooie krassen in je zuiger van.
aangezien het probleem zich stelt aan 1 bougie en langs de kant van de inlaatklep zou ik eerder denken aan een versleten valve seal of een klepgeleider die wat slijtage vertoont waardoor er olie langs de klepgeleider met het mengsel mee naar binnen stroomt en zich afzet op de bougie en vervolgens verbbrand.
mvg
-
- Regelmatige poster
- Berichten: 246
- Lid geworden op: ma 16 jul, 2007 08:34
- Locatie: heemstede
- Contacteer:
Mijn gevoel zegt dat er inderdaad iets met de klep aan de hand kan zijn aangezien het een eenzijdig probleem is.
de vulpijp lijkt me trouwens ook niet helemaal het einde meer gezien de olieplas in het luchtfilter.
de eend is uit '84. '95 benzine dus?
Ik vond de bougiefoto's in een andere (scooter)haynes. ik heb een 2cv uitgave uit '90 (die ik vreemd genoeg vorig jaar gekocht heb), wellicht heb je een nieuwere versie.
Mijn bougieaanslag stond er in ieder geval niet tussen.
de keuze was een droge, dunne, matte carbonaanslag of natte aanlag.
die van mij is, hard , glimmend, zwart/wit en een dik aangekoekt.
precies wat op één van de plaatsjes staat uit het storingsoverzicht.
De oorzaak klopt alleen niet (geen ontsteking bij hoge toerentallen).
wat betreft het schakelen bij hogere toerentallen. bedankt voor je tip.
ik heb altijd het idee dat ik het motortje uit elkaar trek bij hogere toeren. misschien wat beginners onwetendheid.
De dealer waar hij vandaan kwam en waar hij in onderhoud was gaf het advies er niet harder mee te rijden dan 80 km/u. dat heb ik altijd in mijn achterhoofd al rij ik inmiddels moeiteloos 100.
de vulpijp lijkt me trouwens ook niet helemaal het einde meer gezien de olieplas in het luchtfilter.
de eend is uit '84. '95 benzine dus?
Ik vond de bougiefoto's in een andere (scooter)haynes. ik heb een 2cv uitgave uit '90 (die ik vreemd genoeg vorig jaar gekocht heb), wellicht heb je een nieuwere versie.
Mijn bougieaanslag stond er in ieder geval niet tussen.
de keuze was een droge, dunne, matte carbonaanslag of natte aanlag.
die van mij is, hard , glimmend, zwart/wit en een dik aangekoekt.
precies wat op één van de plaatsjes staat uit het storingsoverzicht.
De oorzaak klopt alleen niet (geen ontsteking bij hoge toerentallen).
wat betreft het schakelen bij hogere toerentallen. bedankt voor je tip.
ik heb altijd het idee dat ik het motortje uit elkaar trek bij hogere toeren. misschien wat beginners onwetendheid.
De dealer waar hij vandaan kwam en waar hij in onderhoud was gaf het advies er niet harder mee te rijden dan 80 km/u. dat heb ik altijd in mijn achterhoofd al rij ik inmiddels moeiteloos 100.
-
- Heavy user
- Berichten: 2930
- Lid geworden op: wo 4 feb, 2004 20:36
- Locatie: amsterdam
LOODVERVANGER HOEFT NIET!!!! tenzij je misschien een of ander exotisch ouderwets blok hebt. is ook niet beter of wat dan ook. gewoon de 98 tanken die ze aan de pomp verkopen. af en toe 95 is op zich geen ramp alleen kan je blok gaan pingelen (is wel een ramp als je hier heel lang mee door rijdt) maar dan neem je wat gas terug.
ik zou wel iets verder doortrekken hoor! waarom niet? je blok kan 5750 toeren hebben. als je heel vroeg opschakelt krijgt je krukas heel wat voor zn donder! als ik bij 50 naar zn 4 schakel, trekt ie nauwelijks meer. ik schakel misschien wel wat laat maar ik schat (weet niet eens zeker, want ik let meer op het geluid dan op snelheid) 1 tot een km of 20-30 2 tot een km of 40-60 3 tot een km of 65-95 4 planken tot de top (varieert van 115 tot 135 op de teller).
hierbij zijn de hele hoge snelheden wel bij flink optrekken. als ik bijvoorbeeld een snelheid aanhoud van 50, gaat ie in zn 4, maar bij snel optrekken schakel ik soms pas bij 90 naar zn 4. nu is dit misschien niet echt bevoorderlijk voor je blok, maar ach hij houdt het er toch al 4 jaar mee uit met een 20.000 km /jaar. geen idee hoeveel en hoe het blok gelopen heeft voor ik m kocht
edit:
nogmaals edit:
hoe lange stukken rij je trouwens? het is nl niet verkeerd om (af en toe) flinke stukken te rijden zodat de boel goed warm wordt. kleine stukjes rijden en vooral als je dan rustig rijdt is niet bevoorderlijk voor je blok. maar ach wat dan nog? voor 100 euro heb je een ander blok wat je eventueel voor een 50 a 250 euro reviseerd (tuurlijk kun je het gekker maken en tegen de 1000 euro aankomen, maar dat hoeft zeker niet om een fijn lopend blokje te hebben)
ik zou wel iets verder doortrekken hoor! waarom niet? je blok kan 5750 toeren hebben. als je heel vroeg opschakelt krijgt je krukas heel wat voor zn donder! als ik bij 50 naar zn 4 schakel, trekt ie nauwelijks meer. ik schakel misschien wel wat laat maar ik schat (weet niet eens zeker, want ik let meer op het geluid dan op snelheid) 1 tot een km of 20-30 2 tot een km of 40-60 3 tot een km of 65-95 4 planken tot de top (varieert van 115 tot 135 op de teller).
hierbij zijn de hele hoge snelheden wel bij flink optrekken. als ik bijvoorbeeld een snelheid aanhoud van 50, gaat ie in zn 4, maar bij snel optrekken schakel ik soms pas bij 90 naar zn 4. nu is dit misschien niet echt bevoorderlijk voor je blok, maar ach hij houdt het er toch al 4 jaar mee uit met een 20.000 km /jaar. geen idee hoeveel en hoe het blok gelopen heeft voor ik m kocht
edit:
he? heee??? wat een dikke onzin! of je blok moet al uit elkaar vallen van ellende, maar wat een lulkoek! je moet idd wel rustig opbouwen als je niet weet hoe er met een blok is gereden. maar als je het langzaam opbouwt en zorgt dat het motortje goed op temperatuur is, moet je gewoon plankgas kunnen rijden. misschien geen uren achter elkaar, maar zekers flinke stukken!Charl schreef: De dealer waar hij vandaan kwam en waar hij in onderhoud was gaf het advies er niet harder mee te rijden dan 80 km/u. dat heb ik altijd in mijn achterhoofd al rij ik inmiddels moeiteloos 100.
nogmaals edit:
hoe lange stukken rij je trouwens? het is nl niet verkeerd om (af en toe) flinke stukken te rijden zodat de boel goed warm wordt. kleine stukjes rijden en vooral als je dan rustig rijdt is niet bevoorderlijk voor je blok. maar ach wat dan nog? voor 100 euro heb je een ander blok wat je eventueel voor een 50 a 250 euro reviseerd (tuurlijk kun je het gekker maken en tegen de 1000 euro aankomen, maar dat hoeft zeker niet om een fijn lopend blokje te hebben)
Laatst gewijzigd door dyane_maniac op wo 6 aug, 2008 08:38, 3 keer totaal gewijzigd.
die anarchistische ente, 2cv6 special '85, rijdend.
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction
-
- Regelmatige poster
- Berichten: 246
- Lid geworden op: ma 16 jul, 2007 08:34
- Locatie: heemstede
- Contacteer:
de klepspeling heb ik inmiddels weer afgesteld op 20.
opvallend is misschien de grote afwijking rechts tov links. vorig jaar is de speling afgesteld. links is deze netjes gelijk gebleven, rechts is hij bijna verdubbeld na 5000 km.
ik denk dat ik de kop maar eens ga inspecteren.
het vorige onderhouds mannetje was een oude grijzaard die blijkbaar uit liefde te voorzichtige adviezen gaf. teveel liefde is blijkbaar niet goed bij een eend.
het voordeel van rustig rijden is wel een gunstig benzineverbruik. 1:16. volgens mij is dat dat heel netjes.
wel of geen loodvervanger en 95 of 98 zijn van die eindeloze discussie items waar nooit een echte waarheid uit naar boven lijkt te komen. ik doe dus maar wat in het boekje staat.
opvallend is misschien de grote afwijking rechts tov links. vorig jaar is de speling afgesteld. links is deze netjes gelijk gebleven, rechts is hij bijna verdubbeld na 5000 km.
ik denk dat ik de kop maar eens ga inspecteren.
het vorige onderhouds mannetje was een oude grijzaard die blijkbaar uit liefde te voorzichtige adviezen gaf. teveel liefde is blijkbaar niet goed bij een eend.
het voordeel van rustig rijden is wel een gunstig benzineverbruik. 1:16. volgens mij is dat dat heel netjes.
wel of geen loodvervanger en 95 of 98 zijn van die eindeloze discussie items waar nooit een echte waarheid uit naar boven lijkt te komen. ik doe dus maar wat in het boekje staat.
regel is: met een watergekoelde motor heeft 40 tal km nodig om volledig op temperatuur te komen, een luchtgekoelde heeft ongeveer 1/3 van de tijd van een watergekoelde nodig dus een 15 tal km. eenmaal de motor warm is kan het geen kwaad om de motor te laten werken ( mits er geen misbruik gepleegd wordt) ik rij vlot 120km/h op vlak wegdek met lichte tegenwind (pas gereviseerd blok). ook de wagen de kans geven om aan je rijstijl te wennen en verder is 90 a 110 km per uur een mooie snelheid voor een 2pk.
matte zwarte roetachtige aanslag komt voort van een te rijk mensel, van additieven aan de brandstof of van veel korte ritjes te doen zodat de bougie niet op temperatuur komt wat roetafzetting geeft. blinkende harde is olie (althans dit is wat ik me herinner van mijn labo motoren schade analyse)
verbbruikt de wagen olie?
hoeveel km heeft de wagen gelopen? mijn wagen heeft er nu 142000 km opzitten en mijn valveseals zijn nog altijd goed
het is niet omdat je eend van 84 is dat hij op 95 mag rijden!!!!!!
niet alle 600 blokken kunnen op 95 draaien, even gegevens opzoeken adhv je motorcode bespaart je heel wat narigheid en verder ben je ook niet zeker dat het een motor is van '84 deze kan reeds vervangen zijn door een andere. hierop zeker letten zodat de motor niet gaat pingelen, pingelen klingt als een getik in motor alsof ze er met een hamer tegen tikken. als hij gaat pingelen kan je grote schade hebben!
matte zwarte roetachtige aanslag komt voort van een te rijk mensel, van additieven aan de brandstof of van veel korte ritjes te doen zodat de bougie niet op temperatuur komt wat roetafzetting geeft. blinkende harde is olie (althans dit is wat ik me herinner van mijn labo motoren schade analyse)
verbbruikt de wagen olie?
hoeveel km heeft de wagen gelopen? mijn wagen heeft er nu 142000 km opzitten en mijn valveseals zijn nog altijd goed
het is niet omdat je eend van 84 is dat hij op 95 mag rijden!!!!!!
niet alle 600 blokken kunnen op 95 draaien, even gegevens opzoeken adhv je motorcode bespaart je heel wat narigheid en verder ben je ook niet zeker dat het een motor is van '84 deze kan reeds vervangen zijn door een andere. hierop zeker letten zodat de motor niet gaat pingelen, pingelen klingt als een getik in motor alsof ze er met een hamer tegen tikken. als hij gaat pingelen kan je grote schade hebben!
-
- Regelmatige poster
- Berichten: 246
- Lid geworden op: ma 16 jul, 2007 08:34
- Locatie: heemstede
- Contacteer:
Hij verbruikte volgens mij meer olie dan normaal is (ook door lichte lekkage, drainplugring niet vervangen bij oliewissel).
via het luchtfilter komt er ook olie de motor binnen maar dat hoeft niet persé aanslag te veroorzaken, met de linker bougie is niets aan de hand.
zou olieverbruik ook kunnen duiden op zuigerveren die niet helemaal lekker meer afsluiten?
via het luchtfilter komt er ook olie de motor binnen maar dat hoeft niet persé aanslag te veroorzaken, met de linker bougie is niets aan de hand.
zou olieverbruik ook kunnen duiden op zuigerveren die niet helemaal lekker meer afsluiten?
zou ook kunnen dat de olieschraapveer niet meer helemaal haar werk doet zoals het hoort, maar dan zou je eerder een egale afzetting op de bougie moeten hebben vermoed ik. anders eens de compressie meten en vergelijken met de waarden van de goede cilidner, kom je al een heel eind mee lijkt me.
hoeveel km eeft jouw wagen?
mvg
hoeveel km eeft jouw wagen?
mvg
kijk eens naar je stuur, als het al wat afgesleten is en het oppervlak glad is door veelvuldig aan het stuur te draaien heefdt jouw wagen er waarschijnlijk idd 130 000 km opzitten
als je de kop ga inspecteren ga je niet noodzakelijk iets zien, tussend e klep en de geleider zit een speling omdat de klepsteel uitzet als deze opwarmt. als deze slijt wordt de speling groter. ik denk niet dat je dit kan controleren zonder de klep te demonteren.
als je de kop ga inspecteren ga je niet noodzakelijk iets zien, tussend e klep en de geleider zit een speling omdat de klepsteel uitzet als deze opwarmt. als deze slijt wordt de speling groter. ik denk niet dat je dit kan controleren zonder de klep te demonteren.
- Hanzzl69
- Spelleider Forum Trofee
- Berichten: 1712
- Lid geworden op: zo 30 mar, 2003 13:58
- Locatie: Ergens in't midden
- Contacteer:
Even een zijsprong, maar deze opmerking vraagt om wat meer uitleg. Wat raad je aan als je dat getik al hoort? Is je motor dan nog te redden? En ik neem aan dat dit getik heel snel achter elkaar te horen is? Als een voortdurende hard geratel zeg maar?BW schreef:pingelen klingt als een getik in motor alsof ze er met een hamer tegen tikken. als hij gaat pingelen kan je grote schade hebben!
Mijn blokje heeft dat niet hoor, ben gewoon nieuwschierig.
Hanzzl69
Ex eigenaar van een 2cv6 Club, 1985
Ex eigenaar van een 2cv6 Club, 1985
-
- Heavy user
- Berichten: 2930
- Lid geworden op: wo 4 feb, 2004 20:36
- Locatie: amsterdam
tis niet als je het getik hoort je blok gelijhk naar de kloote gaat hoor! je moet er alleen niet eeuwig mee blijven doorrijden. pingelen houdt nl in dat het benzine mengsel al ontbrand voordat de zuiger helemaal boven in de zuiger is voordat de bougie een vonk heeft gegeven. hierdoor krijg je de explosie, alleen te vroeg, de zuiger moet nog een stukje verder de cilinder in. hierdoor krijgt je krukas telkens een klap.
het geluid wordt ook wel eens omschreven als knikkers die stuiteren in je uitlaat. een beetje rammelend tikkend geluid. heel specifiek. als je het hoort weet je gelijk dat dat het is
het is niet zo (tenzij je blok al half overleden is) dat ie stukgaat bij de eerste km pingelen (dan had ik al heel wat blokken versleten) ik heb het in frankrijk vaak gehad als er alleen 95 te koop is of zelfs met 98. als het dan heel warm is en het motortje moet flink trekken de heuvel op...
het beste wat in zo'n geval kan doen is niet in paniek raken en een beetje gas terug. indien noodgedwongen 95 getankt dan na een halve tank er alvast weer 98 bij gooien (dan heb je eigenlijk 96,5
blijf je er last van houden check dan ontsteking en kleppen (maar die horen zoieso goed te zijn)
het geluid wordt ook wel eens omschreven als knikkers die stuiteren in je uitlaat. een beetje rammelend tikkend geluid. heel specifiek. als je het hoort weet je gelijk dat dat het is
het is niet zo (tenzij je blok al half overleden is) dat ie stukgaat bij de eerste km pingelen (dan had ik al heel wat blokken versleten) ik heb het in frankrijk vaak gehad als er alleen 95 te koop is of zelfs met 98. als het dan heel warm is en het motortje moet flink trekken de heuvel op...
het beste wat in zo'n geval kan doen is niet in paniek raken en een beetje gas terug. indien noodgedwongen 95 getankt dan na een halve tank er alvast weer 98 bij gooien (dan heb je eigenlijk 96,5

blijf je er last van houden check dan ontsteking en kleppen (maar die horen zoieso goed te zijn)
die anarchistische ente, 2cv6 special '85, rijdend.
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction