de bougie uit het vorige topic vertelde niet veel goeds.
En niets blijkt minder waar.

de complete binnenkant van de kop incl kleppen is dik verkoold. hetzelfde geldt voor de zuiger. Op de kop en ook op het loopvlak.
Op de inlaatklep zit daarbij ook nog een dikke witte koek.
Er zit een vrij dikke, diepe kras van +- 1 cm aan het begin van de cilinder en nog een paar kleintjes maar ook diep.
Er is olie voorbij de schraapveer op de zuiger gekomen, ook ingebakken. dat duidt, lijkt mij op lekkage.
de andere kant is slechts verkoold. verder geen krassen van betekenis of de rijp achtige neerslag op de inlaatklep.
verder meet ik een ruimte van 0,25 tot 0,3 mm tussen de bovenste compressieringen en groefwanden. ik kan ze wat heen en weer wiebelen. Volgens haynes mag dat niet.
de onderste twee zitten er op beide zuigers nog strak in.
Als laatste zitten op de stoterstangen lichte tot zware, diepe groef-ringen dwars op de lengte as. 3 vallen wel mee, de vierde, aan de 'goede'kant, is er erger aan toe.
zie de foto's op
http://forum.2cv.nl/viewtopic.php?t=696 ... sc&start=0
en
http://forum.2cv.nl/viewtopic.php?t=696 ... c&start=15
Voor mij is dit allemaal vrij nieuw, ik was tot voor kort 50cc 2-takt zuigertjes gewend maar dit is een ander verhaal.
Van de beschadigde kant zou ik zelf zeggen: nieuwe zuiger/ cilinder/kleppenset maar hoe krijg ik de boel ontkoold zonder het te beschadigen, metname de koppen.
Is stralen een idee?
En zijn de groeven in de stoterstangen zorgwekkend?