Pagina 1 van 2
Bagage ogen in laadruimte
Geplaatst: wo 20 aug, 2008 14:30
door Skidder
Ik versleep wel eens zwaar spul maar niet van dien omvang dat het niet rond gaat stuiteren in de kofferbak. Nou hebben sommige auto's ogen in de laadruimte waar je sjorbanden (of een eenvoudige spin) aan kan haken om je lading vast te zetten.
Mijn idee is bij de bouwmarkt ogen te halen (RVS/verzinkt) en die in de vloer van de reservewielbak in de hoeken te zetten, misschien ook onder de achterraampjes.
Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben? het is niet de bedoeling dat er erg veel krachten op komen maar gewoon iets drempel-proof vastzetten is voldoende.
Geplaatst: wo 20 aug, 2008 15:30
door AZL57
Als je de ogen vast zet onder de schroeven van de autogordels of aan de bouten waarmee de carrosserie op het chassis zit moet dat geen probleem zijn. Als je een Citroen BX op een sloop weet te vinden. Die heeft van die ogen in zijn kofferbak geschroefd dus die zou je eruit kunnen bouwen.
Geplaatst: wo 20 aug, 2008 20:43
door Skidder
Citroen BX? Bedankt voor de tip!
Geplaatst: wo 20 aug, 2008 22:14
door Lelijke Eend
Mijn ervaring is dat die ogen er niet uit te schroeven zijn. Wellicht zijn de bouten er van bij mijn BX verrot. Tevens vraag ik mij af of die ogen niet alleen in de Break zitten.
Geplaatst: wo 20 aug, 2008 22:23
door joe_catchou
euu recentere berlingo's
en zekers zoals AZL 57 zegt zet ze op steverige punten vast .
je gaat toch steeds ietsje vaster trekken als je wat vaker dingen vervoerd.
onbewust waarschijnlijk .
en als ze dan zomaar ergens op een plaats staan .
trek je de boel mischien bij elkaar , of te barst .
en of je hoeft het niet zelf te doen maar een gek voor of rond om je kan juo mischioen gekke dingen laten doen waardoor je bagage gaat lopen , f*cken.
Geplaatst: wo 20 aug, 2008 22:26
door the Nosepicker
iig flinke carrosserieringen erachter zetten, zodat je ogen niet met bouten en al door de bodem heen omhoog komen.
Geplaatst: wo 20 aug, 2008 22:32
door Lelijke Eend
Overigens vind ik het een slim idee. Ik ga het denk ik ook doen, maar dan maak ik ze aan het chassis vast of las ik een soort subframe onder de achterkant van de koets door.
Geplaatst: do 21 aug, 2008 15:58
door Skidder
Bedankt voor de hoeveelheid gegenereerde ideeen, daar hebben we wat aan!
Ik zat inderdaad te denken aan iets door de bodemplaat heen. Dan zou je ook direct door het chassis kunnen, of bestaande bouten gebruiken om een oog aan vast te zetten (of vervangen met een oogvariant in plaats van de zeskant).
Ik heb mijn koets even niet bij de hand (staat bij een eendenboer [edit NP, geen namen ajb] ) weet iemand of de hoekpunten van de reservewielbak recht boven het chassis zitten? Dan is het simpel, door beiden een gaatje, goed afwerken en met chassisringen aan weerszijden vastzetten. Als je het dan stuk trekt trek je de hele auto krom (dan heb je dus TE veel massa in je auto en je remt TE hard).
Waar ik een beetje mee zit is een gat boren door een verzinkt chassis, dan is de afsluiting open en kan het gaan roesten. Of is het dan genoeg om met zo'n zinkspuitbus de boel te coaten en en wat kopervettigheid de boel vast te zetten? (moet natuurlijk ook nog waterdicht blijven).
Eventueel zou je natuurlijk ook een alu framepje aan de onderkant van de reservewielbak kunnen maken waarin de bouten verankerd zitten, dan vergroot je het oppervlak en trek je je blik niet krom.
Geplaatst: do 21 aug, 2008 16:46
door AZL57
gewoon even wat tectyl in het gat en als de bout erin gaat werkt het wel. Die dicht wel genoeg af. Zo erg zal het dan niet roesten. Of de methode die ze bij de brandweer HYs toepasten. Viltringen gedrenkt in tectyl tussen de bouten en moeren.
Geplaatst: di 26 aug, 2008 22:26
door hobbes
euh trekhaak???
kan je nog veeeeeeeel meer meesjouwen...
je kan ook bij een aanhanger bouwer / dealer/ boer langs gaan die heeft die ogen los liggen, kun je ze er zo inlassen.
Voor de boottrailer heb ik ze daar ook gehaald ( kostte me 2 euro per stuk, daar kan ik ze niet voor maken)
Geplaatst: wo 27 aug, 2008 07:26
door Gerard2cv
Puncky,Er zitten achter in de kotterbak 2 bouten (m7) waar de carosserie
mee aan het chassis zit.Dat is echt sterk genoeg.En aan de voorkant de
gaten voor de gordels.
Geplaatst: wo 27 aug, 2008 09:04
door backfire
En je kunt ook nog 2 ogen maken in de achterlicht balk, deze is door de gezette hoeken ook sterk.
Geplaatst: wo 27 aug, 2008 12:09
door AZL57
Nou sterk? Als je daar een spanband indoet en aantrekt heb je hem volgens mij zo scheef.
Geplaatst: wo 27 aug, 2008 14:56
door Skidder
Kan ik die M7 bouten zo maar vervangen met bouten met een oog in plaats van een zeskant? Natuurlijk wel een carrosseriering eronder...
Ik had begrepen dat je bepaalde (ijzeren) bouten niet moest vervangen met bijv. RVS omdat dat eerder knapt, speelt dit ook in de kofferbak?
Anders zet ik er gewoon een paar extra bouten in

Geplaatst: wo 27 aug, 2008 15:12
door j b
maar als rvs eerdedr knapt en je haald door het oog van een rvs bout een spanband en zet die op spanning ben ik benieuwd wat ie doet. als je spanbanden net zo vast aantrekt als ik denk ik dat een normale bout in een auto minder te voorduren krijgt als dat je er een spanband goed aan vastmaakt en er mee door bochten en over drempels enz scheurt