Pagina 1 van 2

Kitten

Geplaatst: ma 1 sep, 2008 22:37
door Roy
Hallo mensen..

Het zal vast ergens beschreven staan maar ik kan het niet vinden.
Aangezien je niet alles kunt lassen aan een eend ivm dun plaatwerk moet er ook het een en ander gekit worden..

Welke kit is hier het meest geschikt voor??

Graag jullie suggesties...

Gr. Roy

Geplaatst: ma 1 sep, 2008 22:42
door siemen
wat wil je kitten roy?

Geplaatst: ma 1 sep, 2008 22:56
door Roy
Nou, ik heb er nieuwe bodemplaten/voetbakken ingelast alleen het is bijna onmogelijk om het van voor tot achter door te lassen.
Omdat alles zo warm wordt dat ik bang ben dat er gaten invallen of krom trekt.
Ik heb gebruik gemaakt van orginele bodemplaten.

En ik doel hiermee alleen op de dorpelzijde de binnenzijde zit uiteraard geschroeft.

Of zijn jullie van mening gewoon van voor tot achter aan de dorpel lassen??

Nu heb ik er dus steeds een rubsje van een paar cm en dan weer even niets en dan weer een rubsje zeg maar...

Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen hierin...

Geplaatst: ma 1 sep, 2008 23:03
door Hanzzl69
Ik zou het niet doen op jouw manier. Onder de kit komt vocht (loopt bij een eend naar voren) en over twee jaar sta je weer bodemplaten in te lassen.

Geplaatst: ma 1 sep, 2008 23:17
door Roy
Hey Hanzl

Hmm oke jah kitten is opzich ook niet mijn ding daarom dat ik even
informeer hoe jullie erover denken. En als hij ergens begint te roesten is het vaak daar inderdaad.

Siemen heb jij misschien vaker dorpels en bodemplaten aan elkaar gelast als lasexpert ;-) wat vind jij??

Gr. Roy

Geplaatst: ma 1 sep, 2008 23:58
door the Nosepicker
Rupsjes lassen is de manier die de RDW voorschrijft. In de autoschadewereld worden naden eerst voorbewerkt (schuren, cr (ets) primer, 2k primer. Daarna worden naden afgekit. Hieroverheen komt uiteindelijk de lak. Dit omdat naden altijd wat kunnen werken en in de lak op de naden minuscule barstjes kunnen komen. Goede kit geeft wat mee (flexibel). Goed kitten is wel een kunst (voldoende druk zetten, zodat kit de naad echt opvult, strakke lijn trekken).
Dit kitten kan bij eendendorpels/bodemplaten prima en als de ondergrond goed is voorbewerkt voorkomt dit eerder roesten dan dat het roesten bevorderd. Een niet gekitte naad staat altijd wat open.
Bij eenden is roest op die naden standaard, dit ligt niet zozeer aan het feit dat de naden gekit zijn, maar aan de "kwaliteit" van de gebruikte kit.
Zorg dus voor goed materiaal, goede polyurethaankit (PU).

Geplaatst: di 2 sep, 2008 00:37
door Roy
Thanks Nosepicker! Hier kan ik wat mee!
Het komt er dus op neer hoe je het behandeld.
Rubsje lassen leek mij de mooiste oplossing omdat de dunne voetbakken nogal snel krom trokken.
Met steeds een rubsje voorkwam ik dit.

Ik zal morgen eens kijken hoe ik dit nu aan ga pakken.

In ieder geval alvast bedankt voor jullie reactie's! En suggesties of
ervaringen hiermee zijn altijd welkom!

Greetz. Roy

Geplaatst: di 2 sep, 2008 11:34
door siemen
ik puntlas de bodemplaten er altijd in!
en aan de bovenzijde word alles netjes dicht gekit!

Geplaatst: di 2 sep, 2008 19:48
door CitrofielNL
Ik gebruik op mijn HY een goede strijkkit, afplakken, kitten, plakband weg, keurig.

gr CitrofielNL

Geplaatst: wo 3 sep, 2008 12:01
door the Nosepicker
Strijkkit voldoet prima waar plaatwerk elkaar overlapt, in de wat diepere naad tussen bodemplaat en dorpel is een kitspuit beter, je drukt de kit dan ook in de naad. Een kitspuit op perslucht is natuurlijk ideaal, vanwege contante druk (=strakke lijn), maar een goede handspuit voldoet ook. Met een natte vinger de kitnaad even nastrijken maakt hem mooi glad en je drukt de kit nog wat dieper.
Bij kitspuit kun je trouwens ook afplakken zoals Citrofiel beschrijft, tape pas weghalen na gladstrijken geeft een megastrakke lijn.

Geplaatst: do 4 sep, 2008 00:10
door Roy
Nou ik heb nu steeds een rubs gelegd van een cm of 4 en daarna 3 cm niks ivm hitte en krom trekken.
Dit gaat prima alleen je moet uitkijken dat je wel een goede dorpel hebt want je brand er zo doorheen. Het is mij gelukt zonder erdoorheen te stoken. Alleen makkelijk is dit niet!
De rest ga ik ook afkitten.
Ik denk dat puntlassen voor de bodemplaten het beste is zoals Siemen doet. En volgensmij gebeurd dit ook af fabriek bij de 2cv.

Maar wat voor kit gebruiken jullie hiervoor, ik lees strijkkit,
maar hebben jullie ook een merknaam of waar kan ik dit vinden.
Het moet in ieder geval overschilderbaar zijn en mag absoluut geen vocht aantrekken.
Die laatste is wel te vinden maar overschilderbaar is lastiger of is dat puur omdat de kit eleastisch is, dan krijg je haarschuurtjes in de lak...

Hoe denken jullie hierover...

Geplaatst: do 4 sep, 2008 08:23
door backfire
strijkkit is overspuitbaar, maar mijn idee is gewoon gaan voor de 3m, ik heb ook Sonal (of zoiets) en dat werkt wel, maar absoluut niet fijn. De 3M werkt vele malen fijner.

Geplaatst: do 4 sep, 2008 10:40
door the Nosepicker
Yep, 3M PUkit (polyurethaan). Dit is goede carrosseriekit. Trekt geen vocht aan en is overschilderbaar.

Geplaatst: di 9 sep, 2008 12:10
door Roy
Sorry voor de late reactie!
Maar ik ben nogal druk met vanalles ;-)
Bedankt voor jullie reactie's ik ga ermee aan de slag...

Greetz Roy

Geplaatst: do 11 sep, 2008 00:32
door gregory meijer
@siemen: je zegt dat je de bodemplaten puntlast maar ik heb gehoord dat ie daarop afgekeurd kan worden ?