Pagina 1 van 1
Uilaat zuigt vacuum, spruitstuk kapot?
Geplaatst: zo 7 sep, 2008 15:44
door AZL57
Ik ben bezig met het opbouwen van een 12PK motor. Ik had wat lappen in de carburateur en in de uitlaatopening van het spruitstuk geduwd. Dit om te voorkomen dat er rommel in zou geraken. Bij het draaien van de motor met de startslinger ineens PLOP en de lap in de uitlaat schiet naar binnen in de buis. Dus er is een vacuum dat er niet hoort te zijn. Ik heb de kleppen al gechecked maar die staan goed. Zou er een gat in het spruitstuk zitten ter hoogte van de hotspot?
Geplaatst: zo 7 sep, 2008 16:16
door Frank-2cv
Dat zou zeker kunnen. Die spruitstukken rotten vaak van binnen uit.
Geplaatst: zo 7 sep, 2008 19:15
door Kulio
Loopt je motor wel of niet?
Als je motor loopt dan kan je constateren of er een lek zit. Met een poetslap of zo. Probeer daarmee het gaatje te vinden en de lap tegen het gaatje te houden.
Als je een gat kan constateren weet je het probleem en kan je werken aan de oplossing.
Geplaatst: zo 7 sep, 2008 19:59
door AZL57
Daarvoor moet ik hem eerst verder afbouwen. Ik heb net nog eens met perslucht geprobeerd maar ik voel geen doorgang van lucht tussen het in- en uitlaat gedeelte van het spruitstuk. Vreemd verhaal.

Ik houd jullie op de hoogte.
Geplaatst: zo 7 sep, 2008 23:02
door BW
kun je niet de uitlaat/inlaat langs 1 zijde aftapen langs beide kanten, vervolgens deze vol water gieten en dan kijken in de inlaat of je enig water ziet erdoor komen?
en hierna gewoon alles goed alten drogen en de eventuele losgekomen roetdeeltjes uitblazen met perslucht.
mvg
bert
Geplaatst: ma 8 sep, 2008 00:25
door Bartje
Heb je de motor misschien niet gewoon de verkeerde kant om rondgedraait? dan zuigt hij namelijk aan door de uitlaat en blaast ie uit via inlaat...
Geplaatst: ma 8 sep, 2008 10:49
door AZL57
Nee, dat was wel de goede kant op. En hij zoog ook maar een keer op vier omwentelingen. Dus zou het maar aan een kant moeten zijn.
Geplaatst: ma 8 sep, 2008 11:38
door Yannick
Wat Bert daar zegt is het beste om te kijken of het vanbinnen nog in orde is, langs één kant laten vollopen met water. Of heb je toevallig geen ander spruitstuk in de buurt om dat eens te proberen?
Yannick
Geplaatst: di 9 sep, 2008 00:47
door AZL57
Ik zal die van de motor die uit de auto komt overzetten dan kan die andere getest worden. Maar dat duurt nog even want ik wil nog eventjes met de auto rijden.
Heb vandaag nog even de compressie tester eraan gehangen. Met handkracht draaien kom ik op 40PSI aan een kant en 50PSI aan de andere kant.
Geplaatst: vr 12 sep, 2008 01:47
door Cilinderkop
beste AZL57
Het is heel normaal dat de uitlaat zuigt als je de motor handmatig ronddraaid ,er heeft zich namelijk geen explosie voor gedaan dus heb je een vacuum door het neer halen van de zuiger .
Geplaatst: vr 12 sep, 2008 09:04
door Ward
Cilinderkop schreef:beste AZL57
Het is heel normaal dat de uitlaat zuigt als je de motor handmatig ronddraaid ,er heeft zich namelijk geen explosie voor gedaan dus heb je een vacuum door het neer halen van de zuiger .
Dit lijkt mij niet, mijn redenatie:
De lucht die tijdens de inlaatslag de zuiger in wordt gezogen, wordt in de compressieslag samengeperst en vervolgens in de arbeidsslag zal de lucht weer zijn originele volume aannemen. Waardoor aan het begin van de uitlaatslag (wanneer de uitlaatklep open gaat) er netto weer dezelfde druk is als aan het begin (inlaatslag). Dit is gewoon gelijk aan de omgevingsdruk.
Het vacuum zuigen moet volgens mij dus een andere reden hebben. Ik zou alleen niet kunnen zeggen waaraan het wel ligt.