6v laatstroomprobleem

Laadt je accu niet meer bij? Kookt je accu over?
Gebruikersavatar
Hans B
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 157
Lid geworden op: do 12 nov, 2009 18:11
Locatie: Groningen

Bericht door Hans B » ma 9 mar, 2015 21:04

De spoel waar je koolborstels op draaien heet het anker. Het gedeelte waar het anker in draait is het veld, dit is het gedeelte wat in het carter geschroefd is.

Gebruikersavatar
Bertje Beige
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1216
Lid geworden op: za 24 feb, 2007 12:14
Locatie: West Fryslan

Bericht door Bertje Beige » ma 9 mar, 2015 21:42

Ik kom net weer uit de garage en ben weer wat wijzer; in de bedradingsschema's die ik heb zitten beide draden verbonden met de regelaar. Bij mij zit de rode aan de regelaar, maar de gele zit bij de regelaar aan massa. Ik ben er ook achter gekomen dat als ik het bovenste contact van de regelaar indruk (ik heb een 62er met een kleine Duccelier regelaar met 2 spoelen), dan hoor ik een tikje in de dynamo en word deze magnetisch. En dat klopt dus precies met jouw antwoord Hans!

Omdat ik nu in 2 topics met mijn probleem loop te leuren, nog even een stukje voorgeschiedenis:

"Ik heb de restauratie van een 62er AZU bijna afgerond. Toen de motor voor de eerste keer liep zag ik op een gegeven moment dat de laadstroom controlelamp uit was; gemeten en de accu werd inderdaad bijgeladen, meen 7.4 volt!
Zaterdag voor het eerst een beetje gereden en het viel me op dat als de motor was afgezet (of ik had hem af laten slaan ) het steeds langer duurde voordat de laadlamp weer uit ging, en het eind van het liedje is dat ie nu niet meer laad, en de lamp dus blijft branden "

Heb inmiddels de collector schoongemaakt en nieuwe koolborstels zaten er al in.
Wellicht is het ook handig om te weten dat ik het oude electrische systeem van een 12 pk heb, maar wel met een controlelamp ipv. een meter.

Als ik zelf 1 contact indruk dan gaat de lamp dus uit en word de dynamo magnetisch, maar wat hoort er normaal voor te zorgen dat dat contact word geschakeld?
De spanningsregelaar lijkt verdacht, maar kan ik de dynamo ook nog testen zodat ik zeker weet dat die wel goed is?
2CV6club1983-acadiane1985-azu1962

Gebruikersavatar
Bertje Beige
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1216
Lid geworden op: za 24 feb, 2007 12:14
Locatie: West Fryslan

Bericht door Bertje Beige » di 10 mar, 2015 06:21

Een correctie; bij mij zit de draad met het gele hoesje vanaf de dynamo NIET verbonden met de massa, maar gewoon op de spanningsregelaar, verwarde hem met een andere draad met een geel hoesje, maar die draad is geel, en die andere tussen regelaar en dynamo is grijs :oops:
2CV6club1983-acadiane1985-azu1962

Gebruikersavatar
Bertje Beige
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1216
Lid geworden op: za 24 feb, 2007 12:14
Locatie: West Fryslan

Bericht door Bertje Beige » di 10 mar, 2015 19:59

Zo, de laderij werkt weer :D , omdat ik me dus vergist had in de draden (had raar af kunnen lopen :oops: ) vandaag de spoelen opnieuw gemagnetiseerd.
Daarna de motor gestart en nadat ik zelf de regelaar heb bedient begon alles te werken en heb ik nu 7.2 volt laadspanning.
2CV6club1983-acadiane1985-azu1962

Gebruikersavatar
AZL57
Heavy user
Heavy user
Berichten: 4961
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Bericht door AZL57 » di 10 mar, 2015 21:04

goed zo :wink:
diverse Citroens, wat anders.

Gebruikersavatar
Bertje Beige
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1216
Lid geworden op: za 24 feb, 2007 12:14
Locatie: West Fryslan

Bericht door Bertje Beige » do 19 mar, 2015 20:26

Nou, de pret was van korte duur :cry: , de laderij is er al weer mee opgehouden.
Weer hetzelfde ritueel als de vorige keer; het duurt steeds langer voordat de lamp uit gaat, en op een gegeven moment blijft ie branden...
De collector was al weer smerig (nieuwe koolborstels, ong. 10 km gereden), schoongemaakt gaf geen verbetering. Daarna het kapje van de spanningsregelaar verwijderd. Als ik de regelaar zelf indruk gaat de lamp uit en word er geladen, ik zie tenminste vonken bij de borstels. Maar de laadspanning is lager dan de accuspanning. Het scheelt maar een tiende volt, maar toch.
Ga op de a markt voor een andere regelaar, en dan maar hopen dat die goed is :roll:

O ja, vandaag wel de APK gehaald :D
2CV6club1983-acadiane1985-azu1962

Gebruikersavatar
AZL57
Heavy user
Heavy user
Berichten: 4961
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Bericht door AZL57 » do 19 mar, 2015 21:09

In het blad van de eeec stond deze week een verhaaltje over de regelaar. Die had ook verbrandde contactjes en ze werden gerestaureerd met de contactjes uit contactpunten.
Als je collector zo gauw vuil wordt eens checken of de mica isolatieplaatjes tussen je contacvelden niet te hoog zijn. Zo ja dan frezen ze je koolborstels af.
En goede jacht zaterdag. Originele onderdelen en voor de oude kun je nooit genoeg hebben. :wink:
diverse Citroens, wat anders.

Gebruikersavatar
Bertje Beige
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1216
Lid geworden op: za 24 feb, 2007 12:14
Locatie: West Fryslan

Bericht door Bertje Beige » vr 20 mar, 2015 05:49

Heb dat verhaal ook gelezen, maar als ik zelf de regelaar bedien dan word er wel wat geladen, dus de contacten werken. En dat de plaatjes mica hoger zouden zijn is me bij het schoonmaken niet opgevallen . Dacht zelf dat het mogelijk van de nieuwe koolborstels komt omdat daar nog een ronde kant aan moet komen. En die borstels komen uit het eeec magazijn, dus die zouden goed moeten zijn.
2CV6club1983-acadiane1985-azu1962

Gebruikersavatar
Bertje Beige
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1216
Lid geworden op: za 24 feb, 2007 12:14
Locatie: West Fryslan

Bericht door Bertje Beige » vr 20 mar, 2015 06:36

Heb zojuist dit hele topic vanaf het begin nog eens doorgelezen en daarna aan de auto wezen meten: het grijze draadje met gele hoesjes heeft geen spanning als ik het contact aan zet, dit zou wel zo moeten zijn.
Als ik beide contacten op de regelaar indruk heb ik wel spanning op die draad, maar deze contacten laten ook makkelijk weer los, lijkt mij niet normaal, dit pleit voor een kapotte regelaar.
Ik heb de kleine regelaar met 2 contacten, en dit klopt met het bouwjaar, juni 62.

Ik zit nog met 1 vraag, op welke draad komt bij de regelaar de spanning van het contactslot? Ik heb 2 draden op de regelaar die naar de dynamo gaan, en 1 gaat naar de plusdraad achterop de startmotor. En meer draden zijn er niet :roll:
Bij de regelaar zit er nog een draadje aan de massa maar dat kan hem niet zijn......
2CV6club1983-acadiane1985-azu1962

Gebruikersavatar
engbokho
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 807
Lid geworden op: di 18 okt, 2005 23:21
Locatie: Amsterdam

Bericht door engbokho » vr 20 mar, 2015 07:15

Bertje,

Twee aansluitingen klopt niet helemaal...
Als het goed is zijn het er vier!

Bat = Contact
Exc = gele draad naar de onderste aansluiting op de dynamo
Dyn = rode naar de bovenste aanluiting op dynamo
en dan nog een massa draad die op de bevestigingsschroef zit van de spanningsregelaar of op een speciale - aansluiting (afhankelijk van het merk).
------------------------------
Traction 11 BL 1950

Gebruikersavatar
Bertje Beige
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1216
Lid geworden op: za 24 feb, 2007 12:14
Locatie: West Fryslan

Bericht door Bertje Beige » vr 20 mar, 2015 17:36

Eng Bo, ik snap het even niet, Bat= Contact?

Ik heb een Duccelier, als je van voor recht op de regelaar kijkt dan zit er links onder een grijze draad met een geel hulsje, deze gaat naar de dynamo.
Rechts zit er onder een gele draad met een rood hulsje, ook deze komt van de dynamo.
Rechts boven zit er een gele draad met een donkerblauw hulsje en deze gaat naar de startmotor.
Tenslotte zit er nog een gele draad met een geel hulsje onder het bovenste boutje waarmee de spanningsregelaar op het schutbord geschroefd zit, deze gele draad verdwijnt in de draadboom.
Meer draden zitten er niet......
Dus ik heb niks wat van het contact komt geloof ik. :?
2CV6club1983-acadiane1985-azu1962

Gebruikersavatar
Hans B
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 157
Lid geworden op: do 12 nov, 2009 18:11
Locatie: Groningen

Bericht door Hans B » vr 20 mar, 2015 20:24

Lijkt wel of de 2 draden van het contactslot zijn omgewisseld of dat er iets mis is met het contactslot zelf?

Gebruikersavatar
engbokho
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 807
Lid geworden op: di 18 okt, 2005 23:21
Locatie: Amsterdam

Bericht door engbokho » vr 20 mar, 2015 20:26

Toch n vreemd verhaal. Als het goed is komt er een draad vanaf het contact.
Die donkerblauwe hoort volgens mij niet rechtstreeks aan de startmotor te zitten maar hoort via het contact en de rode lamp te lopen.
Maar ik ben nog even aan t lezen her en der.
------------------------------
Traction 11 BL 1950

Gebruikersavatar
Bertje Beige
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1216
Lid geworden op: za 24 feb, 2007 12:14
Locatie: West Fryslan

Bericht door Bertje Beige » za 21 mar, 2015 06:53

Ik ga in Gemert op zoek naar een spanningsregelaar en ik ben bezig met een elektrisch schema. Denk dat die net weer iets anders is dan een 12 pk met een meter in het dashboard.
Wat de draad tussen de regelaar en de startmotor betreft; ook bij de startmotor is deze draad geel met een blauw hulsje, maar er kan in de draadboom natuurlijk wel een aftakking zitten naar de lamp of het contactslot, heb het "dashboard" nog niet open liggen.
2CV6club1983-acadiane1985-azu1962

Gebruikersavatar
Bertje Beige
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1216
Lid geworden op: za 24 feb, 2007 12:14
Locatie: West Fryslan

Bericht door Bertje Beige » zo 22 mar, 2015 08:56

Heb nog even gemeten; op de "blauwe" draad staat constant 6 volt, ongeacht wat de stand van de contactsleutel is. En heb gemeten met losgenomen draad.
Heb gister een NOS regelaar gevonden in Gemert, die moet er eerst maar eens op, kijken of het probleem dan is opgelost :?
2CV6club1983-acadiane1985-azu1962

Plaats reactie