6v laatstroomprobleem

Laadt je accu niet meer bij? Kookt je accu over?
DUKW
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 225
Lid geworden op: do 23 nov, 2006 13:47
Locatie: oostvoorne
Contacteer:

6v laatstroomprobleem

Bericht door DUKW » di 9 sep, 2008 15:47

hallo

ik ben met me azu bezig allen hij laat niet op hij heeft een ingebouwde dynamo.
heb al op het forum gezocht en wel het 1 en ander gevonden zoals door meten maar daar kom ik niet egt uit ben niet zoon electrotegneut.
heb wel met de plus van de accu even op de dyn draad(rode) gehouden
maar had ook geen effect.
heb ook in me dynamo een lossen draad gevonden die van me veld af komt met een geel steketje die heb ik weer provosoriche aan elkaar gemaakt. omdat ik der niet te veel mee wil bewegen vanwege de brosheid.


hoop dat iemand me kan helpen

greets dukw

Gebruikersavatar
Gerard2cv
Super eendkenner
Super eendkenner
Berichten: 2885
Lid geworden op: za 22 mar, 2003 10:57
Locatie: Hongarije

Bericht door Gerard2cv » di 9 sep, 2008 16:23

Hallo DUCW,de gele draad komt van de ex aansluiting van de spanningsregelaar en dient om het veld (die 2 magneten met die spoelen
erom heen,Te bekrachtigen,zodat het anker met de borstels door een mag-
netisch veld bewegen en zo de stroom opwekken.Met het contact aan moet
dat gele draadje aan de dynamo ook stroom hebben en de regelaar zal die
boven 7,5V onderbreken

DUKW
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 225
Lid geworden op: do 23 nov, 2006 13:47
Locatie: oostvoorne
Contacteer:

Bericht door DUKW » di 9 sep, 2008 16:32

als ik bij een draaiende motor de rode en de gelen draat meet komt die niet boven de 0.2 uit wiseld een heel klein beetje
licht dit probleem dan bij me dynamo of bij me spaningsregelaar?

dus als ik het goed begrijp gaat via het gelen draatje een constanten stroom van bijv 6v okal draait de motor niet?

gr dukw

Gebruikersavatar
Gerard2cv
Super eendkenner
Super eendkenner
Berichten: 2885
Lid geworden op: za 22 mar, 2003 10:57
Locatie: Hongarije

Bericht door Gerard2cv » di 9 sep, 2008 16:43

Ja,tot de accu de 7,5Volt berijkt en dan wordt hij even 0 tot de accu weer
zakt.Ik weet niet wat voor meter je heb,maar zorg ervoor dat hij op DC
staat en op Ohm moet de gele draad van de ex aansluiting van de regelaar
tot de dynamo O Ohm zijn en contoleer ook of de magneten nog magnetisch zijn.Indien niet,een plus draad van de plus van de accu op
het gele aansluitpunt op de dynamo zetten en even laten staan,hij moet
wel iets vonken,anders is misschien de veldwikkeling kapot,dat kan je meten met de Ohmmeter tussen de gele aansluiting en massa.Dat moet
een weerstand hebben en niet oneindig.

DUKW
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 225
Lid geworden op: do 23 nov, 2006 13:47
Locatie: oostvoorne
Contacteer:

Bericht door DUKW » di 9 sep, 2008 17:04

als ik de draden door meet krijg ik 0.01 ohm kan dat ?
hoe kom ik der achter of ze nog magnetiche zijn? zou der dan egt iets aan moeten blijven plakken of is het zwakker?
ik heb een meter van fluke dus volgens mij wel een goede.
allen der staat geen dc op. wel een golvend en recht streepje.

heb even gouw gemeten.

vanaf de gele aansluiting op de dynamo naar de massa is 01.0 ohm
de draden vanaf de spanings regelaar naar de dynamo zijn geven 00.2 ohm aan, allen dan heb ik de draden niet log gemaakt.
of hij magnetiche is weet ik niet hoe is het moet meten.

gr dukw

Frank-2cv
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 250
Lid geworden op: zo 15 jan, 2006 20:46
Locatie: Veldhoven
Contacteer:

Bericht door Frank-2cv » di 9 sep, 2008 17:18

Hoi DUKW,

Ik ben ook een tijdje bezig geweest met de dynamo van mijn AZ. Aan de hand van deze site: http://home.kpn.nl/mmgleeuw/start.html
en met behulp van een monteur ben ik gaan zoeken. Je zou de site eens moeten bekijken, misschien dat je herkenningspunten tegenkomt.

Het anker moet magnetisch zijn. Dit moet je voelen!

Gebruikersavatar
Gerard2cv
Super eendkenner
Super eendkenner
Berichten: 2885
Lid geworden op: za 22 mar, 2003 10:57
Locatie: Hongarije

Bericht door Gerard2cv » di 9 sep, 2008 17:31

Die weerstanden zijn netjes.Het magnetisme kan je voelen door tussen
het veld en het anker een dun voelermaatje te drukken,dat dus gelijk
tegen de zijkant getrokken moet worden.De meter moet dus op de gelijke
streepjes staan(gelijkstroom) in huis netspanning is wisselstroom de golfje

DUKW
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 225
Lid geworden op: do 23 nov, 2006 13:47
Locatie: oostvoorne
Contacteer:

Bericht door DUKW » di 9 sep, 2008 18:07

ik heb gekeken maar hij is niet erg magnetiche. toen heb ik een kabeltje vanaf de + van me accu op het boutje van me velden gezet. dus de dunste van de 2 en de gelen. heb hem der zoon 30 seconden op gehad en toen was die nog niet magnetiche allen het kabeltje die ik beet had werd wel goed warm.

ik snap der helemaal niks meer van

gr dukw

Gebruikersavatar
Gerard2cv
Super eendkenner
Super eendkenner
Berichten: 2885
Lid geworden op: za 22 mar, 2003 10:57
Locatie: Hongarije

Bericht door Gerard2cv » di 9 sep, 2008 18:17

Ik mag best zeggen dat ik er de nodige ervaring mee heb gehad,maar als
de draad warm wordt en niet magnetisch snap ik het ook niet.Om het
anker los te maken heb je een speciale bout nodig.En zou je kunen kijken
voor een andere

DUKW
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 225
Lid geworden op: do 23 nov, 2006 13:47
Locatie: oostvoorne
Contacteer:

Bericht door DUKW » di 9 sep, 2008 18:20

ik heb nog een nieuwe anker liggen allen heb die bout niet. heeft iemand der een plaatje van of is der een anderen manier voor.
maar met de velden zijn dus goed als ik het met de ohm meter deze waarden krijg.
en het klopt dan dat der ook geen relais beweegt
en had ik de gelen draat los moeten maken bij de spaningsregelaar voor ik der spaning op zet ?
in ieder geval bedankt.

gr dukw

DUKW
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 225
Lid geworden op: do 23 nov, 2006 13:47
Locatie: oostvoorne
Contacteer:

Bericht door DUKW » di 9 sep, 2008 20:21

en zou der iets kapot gegaan kunnen zijn toen ik me bedrading verwiselde.
toen heb ik 2 draden omgewisseld maar weet niet meer welke het waren de rode en de gelen of 1 van die 2 met me toeter.

daar voor werkte alles wel namelijk.

gr dukw

Frank-2cv
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 250
Lid geworden op: zo 15 jan, 2006 20:46
Locatie: Veldhoven
Contacteer:

Bericht door Frank-2cv » di 9 sep, 2008 21:18

Heb je de rode en gele draad omgewisseld bij de spanningsregelaar? Bij de dynamo zou het namelijk niet kunnen. De ene draad heeft een oog met M8 en de andere met M7.
Bij de spanningsregelaar kan dit volgens mij wel.

De dynamo deed het van te voren wel zeg je. Misschien dat je het geheel verkeerd om heb gemagnetiseerd. Dat kan namelijk ook.

Wat je ook kunt doen is iemand in de buurt zoeken die ook een oude AZ heeft. Met een zelfde soort dynamo + spanningsregelaar. En bij hem eerst je spanningsregelaar testen. Kijken of die werkt ja of te nee. Dan weet je in ieder geval 1 ding zeker.
Op die manier ben ik ook aan de gang gegaan.

Gebruikersavatar
AZL57
Heavy user
Heavy user
Berichten: 4961
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Bericht door AZL57 » di 9 sep, 2008 21:22

Let wel op dat de aansluitingen met een grote regelaar en bijpassende dynamo anders zijn dan met een kleine. Onderling verwisselen hiervan levert meestal schade op.
Bij een vriend met een 56er AZ hebben we ook enige tijd naar een storing gezocht. Aan regelaar en dynamo. De oorzaak bleken te korte koolborstels te zijn.
diverse Citroens, wat anders.

DUKW
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 225
Lid geworden op: do 23 nov, 2006 13:47
Locatie: oostvoorne
Contacteer:

Bericht door DUKW » di 9 sep, 2008 21:34

heb de draden verwisseld bij het aan sluiten ter hoogte van de koplampsteun. ze zaten vroeger met kroonsteentejes van de vorige eigenaar. heb nu een mooie stekker der op gemaakt.
heb ook nieuwe kabels vanaf de dynamo naar de stekker gelegt. omdat dees erg kapot waren.

ik ken hier in de buurt niemand met zoon azu. dus zal denk ik zelf aan de gang moeten.

maar kan je de ankers wel onderling wisselen? of dat werkt ook niet. weet namelijk niet hoe je kan zien wat bij welk merk past.

wel is van het anker dat der nu op zit de lamellen een heel stuk ingestelen dus mischien ook te korte koolborstels.

gr dukw

Gebruikersavatar
AZL57
Heavy user
Heavy user
Berichten: 4961
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Bericht door AZL57 » di 9 sep, 2008 23:52

Dit stond mooi beschreven in het laatste nummer van het eeec blad. Heb het helaas niet bij de hand om op te zoeken.
Het verschil tussen paris-rhone en ducellier was te zien aan het aantal lamellen van de collector op het anker. En het anker moet bij de daarbij behorende dynamo blijven. Merken mengen is niet mogelijk.
diverse Citroens, wat anders.

Plaats reactie