gaatjes te weinig??

Alles over de wielophanging
wouter87
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 372
Lid geworden op: zo 5 feb, 2006 16:37
Locatie: Echt

gaatjes te weinig??

Bericht door wouter87 » wo 10 sep, 2008 18:55

Heyz allemaal,

Ik heb een klein probleempje. Ik ben druk met mijn restauratie bezig en nu kom ik tot een heel rare conclusie. Op mijn vooras heb ik vandaag gewerkt aan het schoon maken en de stuurinrichting. Nu ziet mijn verwonderde oog dat de plaat voor de bevestiging aan de stuurarmen. Dus waar die twee kogelgewrichten in zitten maar met drie bouten vast zit. Op zich niet zo'n probleem ontbrekende bouten erin en klaar. Bij één gat lukt dat namelijk het gat bij de versnellingsbak steun (aan de bovenzijde). Echter aan de onderzijde mis ik twee gaten. en heb ik dus alleen maar één gaat in het midden. Wat nu te doen? Gewoon zo laten dat is normaal bij 2cv6 jes uit 87 of hemeltje lief dat klopt echt niet en snel twee gaten boren en tappen?

PS: Heeft het veel zin (en is het erg lastig) om het stuur gedeelte te reviseren?
C'est une bonne voiture

Gebruikersavatar
André Post
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2172
Lid geworden op: vr 8 apr, 2005 20:27
Locatie: Beverwijk

Bericht door André Post » wo 10 sep, 2008 20:35

Staat me iets van bij dat dat klopt.
Helaas even geen referentie.
De Haynes geeft ook geen uitsluitsel.
2CV 18PK 1970, Méhari 1972,
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.

Gebruikersavatar
TB
Moderator
Berichten: 3478
Lid geworden op: ma 17 mei, 2004 21:47
Locatie: Zuid Holland

Bericht door TB » wo 10 sep, 2008 20:57

Zo uit mijn hoofd gezegd klopt dat :)
2cv6 Club S6 - vert jade - 1987

DUKW
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 225
Lid geworden op: do 23 nov, 2006 13:47
Locatie: oostvoorne
Contacteer:

Bericht door DUKW » wo 10 sep, 2008 21:45

klopt der zitten 2 extra gaatjes zou ook niet weten waarom mischien met oude en nieuwe type te maken

gr dukw

wieltje1
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 172
Lid geworden op: zo 5 nov, 2006 19:23
Locatie: Houten

Bericht door wieltje1 » zo 14 sep, 2008 18:51

zou het wat te maken kunnen hebben met links of rechts stuur
rode 2cv6 club,zwarte lomax variant 4

DUKW
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 225
Lid geworden op: do 23 nov, 2006 13:47
Locatie: oostvoorne
Contacteer:

Bericht door DUKW » zo 14 sep, 2008 20:01

lijkt me niet want dan moet der aan de anderen kant ook gaten zitten voor een stuur.

backfire
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5836
Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Bericht door backfire » zo 14 sep, 2008 20:17

Boven drie onder één.

wouter87
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 372
Lid geworden op: zo 5 feb, 2006 16:37
Locatie: Echt

Bericht door wouter87 » ma 15 sep, 2008 12:12

ok dan heb ik één zorg minder.

ps Backfire ik kan echt nergens terug vinden hoe jij die kogelgewrichten eruit heb gekregen.
C'est une bonne voiture

DUKW
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 225
Lid geworden op: do 23 nov, 2006 13:47
Locatie: oostvoorne
Contacteer:

Bericht door DUKW » ma 15 sep, 2008 12:37

je moet het dopje der uit draaien
dan de gene dicht bij het dopje zo ver mogelijk naar het dopje toe duwen en dan kan je der ander met enig gepriegel der uit halen. is een rotklusje vind ik.

greets dukw

backfire
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5836
Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Bericht door backfire » ma 15 sep, 2008 15:42

Ik neem aan dat je de stuurstangen al los hebt gekregen van de kogelgewrichten.

wouter87
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 372
Lid geworden op: zo 5 feb, 2006 16:37
Locatie: Echt

Bericht door wouter87 » ma 15 sep, 2008 16:17

ja die heb ik met een trekker eraf gekregen.
C'est une bonne voiture

Gebruikersavatar
TB
Moderator
Berichten: 3478
Lid geworden op: ma 17 mei, 2004 21:47
Locatie: Zuid Holland

Bericht door TB » ma 15 sep, 2008 16:27

wouter87 schreef:ja die heb ik met een trekker eraf gekregen.
Dat is mooi. Dat vind ik altijd een gedoe om eraf te krijgen. Voor die kogels moet je ff goed kijken. Dopje eraf draaien en dan kun je ze er uitwippen.
2cv6 Club S6 - vert jade - 1987

backfire
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5836
Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Bericht door backfire » ma 15 sep, 2008 18:45

W8 ff over welke kogels hebben we het eigenlijk, want er uit wippen? de kogels in het stuurhuis krijg je er naar mijn weten alleen uit als je rondsel uit de buis haalt, waarna je bij de splitpen kunt, daarna is het een kwestie van de kogel voor het gat drukken en dan pas kun je hem er uit krijgen. Maar misschien heb ik het wel helemaal verkeerd aangepakt.

wouter87
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 372
Lid geworden op: zo 5 feb, 2006 16:37
Locatie: Echt

Bericht door wouter87 » ma 15 sep, 2008 20:15

ik denk dat TB het heeft over de kogels bij de fusee maar ik heb het inderdaad over die kogels in de as buis om het maar even plastisch te beschrijven. dus wat jij (backfire) zegt is dat aan ik eerst het hele gerij eruit haal vervolgens aan de zijkant die moer met die vier gleuven los draai. en dat ik dan de kogels kan verwijderen.
C'est une bonne voiture

Gebruikersavatar
TB
Moderator
Berichten: 3478
Lid geworden op: ma 17 mei, 2004 21:47
Locatie: Zuid Holland

Bericht door TB » ma 15 sep, 2008 20:40

Nee die bedoel ik niet. Ik bedoel de kogels en de cupjes in het stuurhuis. Als je die 3 bouten voorop de asbuis loshaalt, het ronsel en het dopje onderaan het ronsel, loshaalt dan kun je het hele zooitje er zo uit halen/ schuiven. Daarna haal je het dopje los die dmv een veer de kogels en cupjes op spanning houdt. Dan wip je ze er zo uit.

Nu heb je dus alle onderdelen eruit.

Over die kogels bij de fusees, ofwel de stuurleverarmpjes, dat is hetzelfde principe als in het stuurhuis zelf.
2cv6 Club S6 - vert jade - 1987

Plaats reactie