Olieverbruik na motorrevisie
Olieverbruik na motorrevisie
Ik heb afgelopen winter mijn motorblokje gereviseerd. Heb het grondig aangepakt, nieuwe zuigers en cilinders, koppen laten reviseren. Nieuwe vulpijp, heel veel nieuw spul dus.
Het volgende is nu het 'probleem'. Inmiddels heb ik er ruim 1.500 km mee gereden. Hoeveel olie er wordt verbruikt is lastig te zeggen, maar 1 liter op 500 km haalt ie makkelijk... gemiddeld dan.
Vanmorgen heb ik een lang stuk gereden waar stukken provinciale weg en stukken snelweg bij zaten. Op dit stuk van zo een 140 a 150 km is er ongeveer 0.1 liter verbruikt. Dit weet ik omdat ik het peil nog op max. heb gezet voordat ik vertrok. Nou prima ritje, motortje loopt lekker en heeft kracht zat.
Eend gewassen vandaag, even droog rijden. Dan rij ik binnendoor. Optrekken, afremmen. Ook op de motor afremmen. Hierbij rij ik meestal tussen de 40 en 70 km per uur. Dus aanmerkelijk langzamer dan vanmorgen. Oliepeil staat nu op het minimum. Dus op dit ritje van 30 a 35 km is 0.4 liter olie verbruikt!!
Dit is dus elke keer zo. De ene keer wordt er veel olie verbruikt en de andere keer lijkt het wel mee te vallen.
Olievulpijp is nieuw, maar heb nog niet de onderdruk gemeten. Ik ga er van uit dat deze in orde is. Luchtfilter is netjes schoon en ligt geen plas olie in. Zuigers en cilinders etc. zijn nieuw. Klepseals zijn ook nieuw.
Rarara wat kan het zijn? Gewoon nog steeds inlopen van de onderdelen en daarbij horend olieverbruik?
Ik las iets wat Gerard Maas heeft gepost een tijd terug. Hij heeft het dan over het afremmen op de motor (zegmaar de niet-werkzijde die belast wordt). Heeft het misschien daar mee te maken?
Het volgende is nu het 'probleem'. Inmiddels heb ik er ruim 1.500 km mee gereden. Hoeveel olie er wordt verbruikt is lastig te zeggen, maar 1 liter op 500 km haalt ie makkelijk... gemiddeld dan.
Vanmorgen heb ik een lang stuk gereden waar stukken provinciale weg en stukken snelweg bij zaten. Op dit stuk van zo een 140 a 150 km is er ongeveer 0.1 liter verbruikt. Dit weet ik omdat ik het peil nog op max. heb gezet voordat ik vertrok. Nou prima ritje, motortje loopt lekker en heeft kracht zat.
Eend gewassen vandaag, even droog rijden. Dan rij ik binnendoor. Optrekken, afremmen. Ook op de motor afremmen. Hierbij rij ik meestal tussen de 40 en 70 km per uur. Dus aanmerkelijk langzamer dan vanmorgen. Oliepeil staat nu op het minimum. Dus op dit ritje van 30 a 35 km is 0.4 liter olie verbruikt!!
Dit is dus elke keer zo. De ene keer wordt er veel olie verbruikt en de andere keer lijkt het wel mee te vallen.
Olievulpijp is nieuw, maar heb nog niet de onderdruk gemeten. Ik ga er van uit dat deze in orde is. Luchtfilter is netjes schoon en ligt geen plas olie in. Zuigers en cilinders etc. zijn nieuw. Klepseals zijn ook nieuw.
Rarara wat kan het zijn? Gewoon nog steeds inlopen van de onderdelen en daarbij horend olieverbruik?
Ik las iets wat Gerard Maas heeft gepost een tijd terug. Hij heeft het dan over het afremmen op de motor (zegmaar de niet-werkzijde die belast wordt). Heeft het misschien daar mee te maken?
2cv6 Club S6 - vert jade - 1987
Ikzelf had ook een olieverbruik nadat ik nieuwe zuigerveren had geplaatst en de cylinderwanden had "opgeruwd".
Na ca. 1000km was dit zo goed als over en had m.i. enkel te maken met het inlopen van de wanden en de veren.
Heb nu een fijn en soepel motortje dat geen noemenswaardige olie verbruikt.
Misschien heb jij wat meer kilometers nodig.
PS. Het eerste inlopen heb ik, nadat de motor op temperatuur was, gedaan door flink op te trekken en niet in de lage toerentallen te blijven.
Na ca. 1000km was dit zo goed als over en had m.i. enkel te maken met het inlopen van de wanden en de veren.
Heb nu een fijn en soepel motortje dat geen noemenswaardige olie verbruikt.
Misschien heb jij wat meer kilometers nodig.
PS. Het eerste inlopen heb ik, nadat de motor op temperatuur was, gedaan door flink op te trekken en niet in de lage toerentallen te blijven.
-
- Addicted user
- Berichten: 5841
- Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
- Locatie: Den Bosch
- Contacteer:
zolang er geen blauwe rook uitkomt is het goed. In het begin zal het verbruik hoger zijn. Ook moet je altijd oliepijl pas de dag er na meten en ook altijd op dezelfde plek. Als je bijvoorbeeld op de oprit staat meet je weer anders dan op de straat etc. Het heeft geen nut om voor een rit en na de rit te meten. De olie zit dan door het systeem, je moet de olie de tijd geven om weer terug te lopen.
- André Post
- Heavy user
- Berichten: 2182
- Lid geworden op: vr 8 apr, 2005 20:27
- Locatie: Beverwijk
Het oliepeilen doe ik altijd op dezelfde plek in de garage. Ik doe dit nooit eerder dan nadat de auto eerst een half uur in de garage heeft gestaan. Dan is de olie zeker wel teruggezakt.
De motor pluimt zoiezo geen blauwe rook en loopt ook prima. Nou ik hou het maar even vol dan. Wie weet is het over een tijdje wel over.
Ik gebruik altijd Total 15W40 olie. Niets bijzonders, wel kwalitatief goed.
De motor pluimt zoiezo geen blauwe rook en loopt ook prima. Nou ik hou het maar even vol dan. Wie weet is het over een tijdje wel over.
Ik gebruik altijd Total 15W40 olie. Niets bijzonders, wel kwalitatief goed.
2cv6 Club S6 - vert jade - 1987
-
- Addicted user
- Berichten: 5841
- Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
- Locatie: Den Bosch
- Contacteer:
half uur is echt te weinig hoor. Wacht maar gerust een nachtje.TB schreef:Het oliepeilen doe ik altijd op dezelfde plek in de garage. Ik doe dit nooit eerder dan nadat de auto eerst een half uur in de garage heeft gestaan. Dan is de olie zeker wel teruggezakt.
De motor pluimt zoiezo geen blauwe rook en loopt ook prima. Nou ik hou het maar even vol dan. Wie weet is het over een tijdje wel over.
Ik gebruik altijd Total 15W40 olie. Niets bijzonders, wel kwalitatief goed.
Zolang er geen blauwe rook uitkomt is er geen vuiltje aan de lucht

Overigens voor het inrijden wordt ook wel eens iets mindere kwaliteit minerale olie gebruikt. Hoewel ik dit niet aanraad, want de rest van de motor is tenslotte al minimaal 20 jaar geleden ingereden. Bij mij heeft het 10.000 km geduurd voordat alles weer was voor de revisie (dit was wel met een fiat 127 1300 sport, waarvan ik alleen zuigerveren vernieuwd had. De speling zat tenslotte nog steeds tussen 0,03 en 0,05 mm).
-
- Regelmatige poster
- Berichten: 246
- Lid geworden op: ma 16 jul, 2007 08:34
- Locatie: heemstede
- Contacteer:
Je schrijft dat je nu 1500 km hebt gereden dus het zou flink verminderd moeten zijn maar ik begrijp dat het nog steeds zo is.Peter v G schreef: Na ca. 1000km was dit zo goed als over en had m.i. enkel te maken met het inlopen van de wanden en de veren.
check je blok eens of er olie op zit of laat iemand het gas eens intrappen in zijn vrij en kijk eens of hij ergens olie lekt.
Zuigerveer openingen zitten op de bovenste helft verdeeld. Dus dat kan het niet zijn.
De motor lekt niet. Zweet soms een druppeltje maar dat is niet zo schokkend.
Nergens lekkage sporen. Ook niet bij de keerringen. Die zijn ook nieuw uiteraard.
Het vreemde is juist dat de ene keer geen/heel weinig olie wordt verbruikt. En de andere keer juist meer. Blauw pluimen doet ie niet. Wat hier nou de oorzaak van is?
De motor lekt niet. Zweet soms een druppeltje maar dat is niet zo schokkend.
Nergens lekkage sporen. Ook niet bij de keerringen. Die zijn ook nieuw uiteraard.
Het vreemde is juist dat de ene keer geen/heel weinig olie wordt verbruikt. En de andere keer juist meer. Blauw pluimen doet ie niet. Wat hier nou de oorzaak van is?
2cv6 Club S6 - vert jade - 1987
-
- Regelmatige poster
- Berichten: 246
- Lid geworden op: ma 16 jul, 2007 08:34
- Locatie: heemstede
- Contacteer:
Eigenlijk zou het simpel moeten zijn.
Olie kan slechts op 2 manieren het motorblok uit:
1 - door lekkage als gevolg van slechte afdichting.
pakkingen, keerringen, vulpijp, check het luchtfilter eens van binnen.
2 - via de uitlaat doordat het in de verbrandingskamer terecht komt en
verbrand. Ook dit is eigenlijk lekkage door lekke klepseals in de koppen
of langs de veren op de zuigers.
Je moet niet meer denken in de zin van "dat kan niet want..." want het kan blijkbaar wel op een niet te verwachten plek.
Het moet ergens uitkomen.
Er zit niks anders op dan alles na te lopen.
De eerste relatief eenvoudige stap is het checken van 3 dingen:
binnenkant luchtfilter, onderkant van van het motorblok (zie je druppels, is het vet? haal op verschillende plekken een vinger langs het blok) en de bougies (zie de link hieronder).
De eerste 2 voor slechte afdichting,
de bougies voor meeverbranden, je zou aanslag moeten zien. zie:
http://www.gnttype.org/techarea/engine/plugs.html
Als dit er allemaal uitziet zoals het hoort bij een goedlopend blok zou ik eens aankloppen bij een eendenspecialist. Die ziet meer dan wij hier met zijn allen op het forum.
Olie kan slechts op 2 manieren het motorblok uit:
1 - door lekkage als gevolg van slechte afdichting.
pakkingen, keerringen, vulpijp, check het luchtfilter eens van binnen.
2 - via de uitlaat doordat het in de verbrandingskamer terecht komt en
verbrand. Ook dit is eigenlijk lekkage door lekke klepseals in de koppen
of langs de veren op de zuigers.
Je moet niet meer denken in de zin van "dat kan niet want..." want het kan blijkbaar wel op een niet te verwachten plek.
Het moet ergens uitkomen.
Er zit niks anders op dan alles na te lopen.
De eerste relatief eenvoudige stap is het checken van 3 dingen:
binnenkant luchtfilter, onderkant van van het motorblok (zie je druppels, is het vet? haal op verschillende plekken een vinger langs het blok) en de bougies (zie de link hieronder).
De eerste 2 voor slechte afdichting,
de bougies voor meeverbranden, je zou aanslag moeten zien. zie:
http://www.gnttype.org/techarea/engine/plugs.html
Als dit er allemaal uitziet zoals het hoort bij een goedlopend blok zou ik eens aankloppen bij een eendenspecialist. Die ziet meer dan wij hier met zijn allen op het forum.
Mooie link is dat, zet m gelijk in de favorieten 
Door lekkage, optie 1 dus, is uitgesloten. Heb ik allemaal al nagelopen.
Blijft de verbranding dus over. Soms ruik ik ook weleens een olie-luchtje. Maar dit is dan weer snel weg en blijft niet hangen. Is vooral wanneer ik wat hogere toeren heb gedraaid en daarna stationair laat draaien.
Ik ga de bougies maar ff bekijken, misschien kan ik daar wat uit opmaken.
Zuigers en cilinders etc zijn nieuw, klepseals ook. Wat je al zegt, kan natuurlijk altijd iets aan mankeren....

Door lekkage, optie 1 dus, is uitgesloten. Heb ik allemaal al nagelopen.
Blijft de verbranding dus over. Soms ruik ik ook weleens een olie-luchtje. Maar dit is dan weer snel weg en blijft niet hangen. Is vooral wanneer ik wat hogere toeren heb gedraaid en daarna stationair laat draaien.
Ik ga de bougies maar ff bekijken, misschien kan ik daar wat uit opmaken.
Zuigers en cilinders etc zijn nieuw, klepseals ook. Wat je al zegt, kan natuurlijk altijd iets aan mankeren....
2cv6 Club S6 - vert jade - 1987
-
- Heavy user
- Berichten: 2930
- Lid geworden op: wo 4 feb, 2004 20:36
- Locatie: amsterdam