Pagina 1 van 1

Afstellen 123-ontsteking m.b.v. sensorbeugel

Geplaatst: di 23 sep, 2008 11:09
door Kadaver
Hallo 2CV-gasten!

Al een tijdje ben ik bezig een Visa-motor te prepareren voor het inbouwen in mijn eendje. Ik ben er nu zo ver mee dat ik hem voor het eerst kan gaan starten (op een bokje). Voordat dat gaat gebeuren, moet ik nog wel de ontsteking afstellen.

Mijn vraag:
Ik maak gebruik van de bekende Visa-adapter van LeenAPK i.c.m. een 123/EVO. Om deze 123 af te stellen, steekt men bij een eend normaal gesproken een 6 mm boortje in het vliegwiel, om deze vast te zetten. Aan de hand van de positie van het vliegwiel stel je vervolgens de 123 af.

Maarrr, probleem. De Visa heeft niet zo'n gat in een motorhelft of vliegwiel. Hoe bepaal ik de positie van het vliegwiel?

Ik dacht een sensorbeugel te monteren, met daarin ook de bovenste sensor. Als ik het nokje van het vliegwiel tegenover de bovenste sensor plaats, staat de krukas dan in de juiste positie?

Ben hier niet zeker van, wie kan me helpen? Is er nog een eenvoudigere manier om de ontsteking af te stellen?

Geplaatst: di 23 sep, 2008 12:52
door Bjorn
LeenAPK kan je er zeker mee helpen.

Geplaatst: di 23 sep, 2008 17:46
door backfire
makkelijke methode is om bougie er uit te draaien, schroevendraaier in het gat, zuiger omhoog draaien tot bovenste dode punt. Rekening houdende met vooronsteking van ongeveer 8 graden, even uitrekenen hoeveel tanden dat is op je vliegwiel. Streep trekken op blok en vliegwiel, vervolgens aantal tandjes terug draaien. Dat moet dan het moment zijn van ontsteken. Daar een eend een dubbelvonker is maakt het niet uit op welke takt je dit stelt.

Geplaatst: vr 20 mar, 2009 20:47
door Leen
Met een stokje bdp bepalen is onnauwkeurig.
Op mijn website staat een handleiding waarin idd uitgelegd staat dat je hem het makkelijkste af kunt stellen door de nok voor de bovenste sensor te zetten. Indien je deze mogelijkheid niet hebt, kun je de nok recht voor het rechterboutje in (de rijrichting) zetten en dan 11 starterkranstanden terugdraaien.

succes, mocht het niet lukken mag je altijd even bellen.

grt,
leen

Geplaatst: vr 27 mar, 2009 00:25
door Pinoos
pak een 2cv6 motortje, haal de koppen eraf en zet het motortje in bdp, kijk hoe de nokjes van de onsteking staan. doe precies hetzelfde met de visa motor en zet de nokjes van de adaptor vast in dezefde stand als die van het 2cv6 motortje. Het is wat werk maar dan weet je zeker dat alles goed staat en je kan meteen controleren of er geen gruis van het spruitstuk in de verbrandingskamer is gevallen.

Cheers Pinoos

Geplaatst: di 24 aug, 2010 10:59
door thomaaas
Leen zijn dat 11 tanden op een starterkrans van een visa of op de starterkrans van een 2cv?

Geplaatst: ma 5 sep, 2011 10:47
door Leen
thomaaas schreef:Leen zijn dat 11 tanden op een starterkrans van een visa of op de starterkrans van een 2cv?
Beetje late reactie, sorry. Dat zijn 11 tanden van het eendenvliegwiel. Maar als er vragen zijn mag je me ook altijd bellen hoor. 0182 678740

tijdstip

Geplaatst: ma 12 sep, 2011 10:12
door Le Patron
Vorige week kom ik eentje tegen die gewoon 15 graden verkeerd staat, een wonder dat het is heel gebleven.

Als je zelf er tegen op zie laat het er dan opzetten en afstellen.

We monteren onze versie nu al ruim 6 jaar en de kosten inclusiwef monteren vallen mee.

Geplaatst: zo 27 nov, 2011 12:12
door Peter 424
Ik heb een beugel gemaakt, die de motor altijd op het juiste tijdstip zet. Hierna kan ik de conversie eenvoudig monteren. Ook hier heb ik weer een adapter om de coversiekit op het juiste tijdstip te plaatsen. Dus ook als je geen sensoren het gemonteerd, kan de motor netjes op de juiste standen gemonteerd worden.