Pagina 1 van 1
Voordeuren van ribbeleend: verkeerde hoogte na monteren
Geplaatst: do 25 sep, 2008 22:37
door petervdl2cv
Zoals de titel al laat vermoeden heb ik een probleempje met de montage van de voordeuren van mijn AZL van 1960 ("zelfmoorddeuren").
Ik heb deze verwijderd om volledig te strippen, en netjes terug in orde te brengen.
Bij het terug monteren in het scharnier blijkt dat de voordeuren bijna 1 centimeter lager hangen dan de achterdeuren, zowel links als rechts. Ik zie geen enkele stelmogelijkheid om deze op gelijke hoogte te hangen

(tenzij een centimeter van de achterste scharnier te slijpen, haha!)
Ook het deurslotje werkt door de lagere positie niet meer optimaal...
Wie een tip heeft : ik hoor het graag, en ben heel benieuwd...
groetjes
Peter
Geplaatst: vr 26 sep, 2008 00:52
door AZL57
Dag Peter,
Ik heb het zelfde probleempje gehad. Bij nadere inspectie bleken onder in de scharnieren van de voordeuren (aan de middenstijl) zaagsneden te zitten. Hierin hadden ze de blokkerplaatjes van de achterdeuren van een besteleend gezet. De deur ligt dus nu op de plaatjes in het scharnier. Door goed de hoogte van de plaatjes te bepalen (voor het zagen in het scharnier dus ) kun je de deur weer op de goede hoogte terug brengen.
p.s Zondag te zien op de Citroen A t/m ZX markt in Kerkrade bij Abdij Rolduc.
Geplaatst: vr 26 sep, 2008 07:25
door Gerard2cv
Het is een goede oplossing,maar origineel zitten deze steunen onderin,
zodat de deur daarop zakt.Als dit weg is,zou je er een sluitring in kunnen
lassen.
Geplaatst: vr 26 sep, 2008 07:41
door petervdl2cv
Die "blokkerplaatjes" zijn mij niet bekend. Het is ook pas mijn eerste "ribbeltje", voor de rest alleen ervaring met 'moderne' 2cv's.
Uit de reacties maak ik op dat er niet echt een stelmogelijkheid voorzien was door Citroën, juist?
Zijn die plaatjes een origineel onderdeel van de besteleend-deuren misschien? Ik kan mij er niet direct iets bij inbeelden
Alvast bedankt voor jullie reacties!!
grtjs
Peter
Geplaatst: vr 26 sep, 2008 08:01
door Gerard2cv
Bekijk de middenstijl maar eens goed,als hij nog origineel is zit er onderin
waar de deur moet stoppen een plaatje in de stijl.Althans zo hoort het.
Geplaatst: vr 26 sep, 2008 08:05
door Gerard2cv
Pieter.Ik zie nu pas waar je woon.Ga even bij Cats langs,die heeft er vast
wel staan en kan je het bekijken
Geplaatst: vr 26 sep, 2008 14:46
door petervdl2cv
Gerard Maas schreef:Ga even bij Cats langs,die heeft er vast
wel staan en kan je het bekijken
Ehhh... Gerard... zal moeilijk gaan: Jeroen Cats is ondertussen alweer een jaar overleden

De tijd vliegt!
Hij woonde hier inderdaad vlak in de buurt, een zéér aangename kerel overigens.
Ik zal op een of andere beurs of meeting wel eens een voorbeeldje tegenkomen van wat je juist bedoelt met dat plaatje.
Bedankt hoor!
Groeten,
Peter
Geplaatst: vr 26 sep, 2008 15:12
door Gerard2cv
Ja,ze hebben mij intussen ook al verteld dat het museum tegenwoordig
in humen (Limburg)staat.Bekijk beide zijde van je auto eens.Alle 4 de
deuren zijn toch niet gezakt.
Geplaatst: vr 26 sep, 2008 16:12
door AZL57
Dag Peter,
Het was een tikfoutje, het moet zijn blokkeerplaatje, dit is inderdaad een origineel besteleenden onderdeeltje (linkse en rechtse versie) hij zit ook in de HY vandaar het nummer H884-93 en H884_93a. Bij de besteller zit dit plaatje in de midden van het deurscharnier. Bij de gewone deur moet het onder de deur gemonteerd worden. Origineel is plaatje onder de deur in het scharnier zoals Gerard zegt. Maar als het deurscharnier zover is afgesleten dat de deur zakt heb je het probleem wat jij schildert.