Pagina 1 van 2
Nieuwe krukas
Geplaatst: wo 1 okt, 2008 11:40
door Charl
Er schijnen nieuwe krukassen op de markt te zijn.
Inmiddels heb ik ook een prijs, 269,- alleen is de kwaliteit een onderwerp van discussie.
knip
Zijn er mensen die hier wat meer informatie over hebben?
De betreffende dealer vraag ik het niet ivm een verwacht gebrek aan objectiviteit (topassie, heb ik zelf ook!

)
Edit J.C. : De forumregels na levend heb ik een deel uit dit bericht moeten verwijderen.
Geplaatst: wo 1 okt, 2008 12:50
door Bartje
Zonder link o.i.d. is het lastig praten.
Overigens heb ik geen ervaring met krukas revisie of gereviseerde krukassen. Ik heb alleen van oren zeggen dat het erg lastig is om een 2cv krukas te reviseren omdat hij inelkaar geperst is. Het is natuurlijk lastig om de delen na demontage heel precies terug inelkaar te persen, daarnaast wordt er bij het in en uit elkaar persen een klein beetje materiaal verwijdert, waardoor de passing na revisie niet meer zo strak is als origineel.
Geplaatst: wo 1 okt, 2008 13:11
door backfire
nieuw of gereviseerde, kwaliteit hoeft geen probleem te zijn, maar dan moet je wel weten waar ze gemaakt worden en met welke toleranties en materialen.
Geplaatst: wo 1 okt, 2008 13:12
door Charl
Er zijn denk ik wel een aantal bedrijven in wie ik veel vertrouwen heb wat betreft revisie. Dit gaat alleen tegen inruil van de oude as en die komt door de ernst van de schade niet meer voor revisie in aanmerking.
Er is in het openingsstukje een gedeelte weggeknipt en zal nu zonder namen te noemen formuleren wat er stond.
Het schijnt dat de opdracht voor het maken van de as uit is gegaan van een bedrijf met een, wat ik gehoord heb niet erg goede reputatie.
Maar omdat het juist een vermoeden is vroeg ik me af of er mensen zijn die zeker weten wat de afkomst is en of ze degelijk in elkaar zitten.
Zo goed jeroen?

Geplaatst: wo 1 okt, 2008 13:21
door Jeroen-citroen
Charl schreef:
Zo goed jeroen?

Helemaal goed. Bedankt
Voor diegene die namen willen weten is er de mogelijkheid om dit via P.M. aan Charl te vragen
Geplaatst: wo 1 okt, 2008 14:01
door backfire
Bartje schreef:Zonder link o.i.d. is het lastig praten.
Overigens heb ik geen ervaring met krukas revisie of gereviseerde krukassen. Ik heb alleen van oren zeggen dat het erg lastig is om een 2cv krukas te reviseren omdat hij inelkaar geperst is. Het is natuurlijk lastig om de delen na demontage heel precies terug inelkaar te persen, daarnaast wordt er bij het in en uit elkaar persen een klein beetje materiaal verwijdert, waardoor de passing na revisie niet meer zo strak is als origineel.
In Schijndel zit een bedrijf die dat gewoon kan, doen dat al jaren. Vele tweecilinder motorfietsen hebben geperste krukassen en eencilinders ook. Die van mijn motorfiets is geperst en heeft zelfs naaldlagers in de drijfstangen, mooi voor als je 10.000 rpm' s wilt draaien
Het probleem is niet het persen, maar de juiste lagers, misschien een optie om deelbare drijfstangen te gebruiken.
Geplaatst: wo 1 okt, 2008 14:35
door Bartje
backfire schreef:
In Schijndel zit een bedrijf die dat gewoon kan, doen dat al jaren.
Het probleem is niet het persen, maar de juiste lagers, misschien een optie om deelbare drijfstangen te gebruiken.
Okay dat bedrijf in Schijndel heb ik nooit van gehoort. Wel weet ik dat een
bepaalde eendenboer krukassen reviceerd c.q. laat reviseren. Ik kom wel eens bij deze toko voor wat onderdelen en heb in iedergeval een goed indruk, ze zijn vriendelijk en voor zo ver ik er iets van kan zeggen profesioneel.
[edit NP, gewijzigd mbt namen]
Deelbare drijfstangen heb ik ook wel eens aangedacht naar aanlijding van de vermeende moeilijkheid van in en uitelkaar persen. Je moet dan alleen wel eerst de oude verwijderen/wegzagen... dan kan je de krukas gewoon "normaal" slijpen. Alleen is het wel een dure oplossing omdat de drijfstangen opnieuw moeten worden ontworpen en gemaakt in relatief kleine aantallen.
Geplaatst: wo 1 okt, 2008 18:21
door Charl
bij navraag bleek het nog niet zo zeker of het nou nieuw of revisie met inruil betrof, hij zou het navragen bij zijn leverancier, wordt dus vervolgd.
Ik vond wel een gloednieuwe in een duitse prijslijst voor 429,-
de kwaliteit: 'Nachbau – etwas schlechter als das Original, aber gut'
wie geinteresseerd is kan even een mailtje sturen, dan krijg je de link terug.
Geplaatst: wo 1 okt, 2008 22:33
door AZL57
De EEEC is ook bezig met zo'n krukasrevisie projekt. Het eerste wat ze moeten doen is een zeer precieze mal maken waar de as onderdelen bij de montage in komen zodat er geen vibraties kunnen ontstaan door onnauwkeurige montage. Dit wordt wel gedaan voor de oudere motoren.
Geplaatst: do 2 okt, 2008 17:44
door backfire
Ik kan wel gokken waar die vandaan komt, in de UK rekenen ze 790 pond voor een nieuwe org. Maar ik vraag me af of er wel org ergens zijn?
Geplaatst: zo 5 okt, 2008 19:19
door Lelijke Eend
Zonder link, namen of wat dan ook kan je er natuurlijk niet fatsoenlijk over praten. Debiele forumregels.
Geplaatst: zo 5 okt, 2008 19:23
door Tom Duckpower
Lelijke Eend schreef:Zonder link, namen of wat dan ook kan je er natuurlijk niet fatsoenlijk over praten. Debiele forumregels.
Ik zou zeggen, stuur een PB naar de topicstarter en je weet wie de leverancier is.
Geplaatst: zo 5 okt, 2008 19:26
door Lelijke Eend
Dan kan je het dus net zo goed in dit topic zetten.
Geplaatst: zo 5 okt, 2008 19:28
door Tom Duckpower
Nee, want dat is niet volgens de forumregels: geen reclame.
Zowel positief als negatief.
Einde discussie en back on topic.
Verdere berichten hierover zullen verwijderd worden.
Geplaatst: zo 5 okt, 2008 23:03
door Charl
Laatste nieuws.
De assen blijken niet moeite waard. Eén versie is afkomstig uit argentinie waar bij de montage van een oplage de drijfstangen vergeten waren.
Dat zegt genoeg over de zorgvuldigheid en controle waaronder metingen.
Als alles gecontroleerd wordt op toelaatbare toleranties en stabiliteit bijvoorbeeld moet toch opvallen dat er ergens iets niet klopt.
Wellicht is er nog een andere fabrikant en nog hoop maar ik begin er niet aan.