Vraag ivm nokkenassen

Flip
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 70
Lid geworden op: ma 14 jun, 2004 17:49
Locatie: Kapellen (België)

Vraag ivm nokkenassen

Bericht door Flip » zo 19 okt, 2008 15:42

Allereerst mijn excuses indien dit in herhaling valt.

Heb reeds de volledige 6 pagina's overlopen van "tuning algemeen" en "Visa conversion", maar ik blijf met vragen over nokkenassen.

Welke nokkenassen worden nu best gebruikt om te laten slijpen?

Ik lees hier en daar : (via search)

1. "er zijn inderdaad 2 typen nokkenas: de 630 en de 644/66? "
2. "die van de 630 schijnt het beste te zijn, meeste overlap en meeste lift"

Van welke motorcode komen deze nokkenassen? zijn die 2CV nokkenassen?

Thx,

Flip
Laatst gewijzigd door Flip op wo 22 okt, 2008 12:24, 2 keer totaal gewijzigd.

Flip
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 70
Lid geworden op: ma 14 jun, 2004 17:49
Locatie: Kapellen (België)

Bericht door Flip » zo 19 okt, 2008 16:07

Ineens nog een vraagje,

kan je op één of andere manier een VISA nokkenas in een 2CV blok plaatsen?

Thx

Flip

Gebruikersavatar
robin2cv
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 412
Lid geworden op: za 2 aug, 2003 03:14
Locatie: elewijt

Bericht door robin2cv » zo 19 okt, 2008 16:12

hey filip,

De 630 en 644 zijn visa motoren en dus visa nokkenasssen.

Je kan een visanokkenas wel denk ik in een 2cvblok steken. Maar dan moet je deze laten aanpassen omwillen van de ontsteking.

Ik heb mijn 630 nokkenas nu laten bewerken bij cat cam.

kijk eens op http://www.pp-2cv.be/

Hier vind je ook de aanpassingen
Robin

Gebruikersavatar
Patrick Hoskam
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 219
Lid geworden op: zo 26 aug, 2007 21:15
Locatie: Rossum

Bericht door Patrick Hoskam » zo 19 okt, 2008 18:00

dit ga ik ook nog laten doen voor mijn visa blokje, maar wat is nu een goede timing om vanuit te gaan ?

heb me laten vertellen 7,5/288

ik heb een visa 644 blokje
Citroën CX gti turbo
Citroën 2CV Special 1986---> to be 2CV Gti (te koop)
Ducati 748 2001
Ducati 916 1997
Ducati 998s FE 2004

Flip
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 70
Lid geworden op: ma 14 jun, 2004 17:49
Locatie: Kapellen (België)

Bericht door Flip » zo 19 okt, 2008 20:35

robin2cv schreef:hey filip,

De 630 en 644 zijn visa motoren en dus visa nokkenasssen.

Je kan een visanokkenas wel denk ik in een 2cvblok steken. Maar dan moet je deze laten aanpassen omwillen van de ontsteking.

Ik heb mijn 630 nokkenas nu laten bewerken bij cat cam.

kijk eens op http://www.pp-2cv.be/

Hier vind je ook de aanpassingen
Robin
Ahbon, zeer interessant.

Dus het beste is een VISA 630 nokkenas nemen, en deze laten slijpen... Hoe kan ik die herkennen of vinden? Staat die erop/erin gegraveerd? of moet ik de motorcode checken?

Thx,

Flip

joe_catchou
Belgisch Meester Lasser
Belgisch Meester Lasser
Berichten: 2185
Lid geworden op: di 3 apr, 2007 18:03
Locatie: Antwerp
Contacteer:

Bericht door joe_catchou » zo 19 okt, 2008 20:43

haal het motortje uit die namaak gele met zwart motorkapje No 48.
dan heb je wel een goed motortje denk ik ;-)
zal alleen de jean niet mee gediend zijn zekers.
kan ook altijd een vragen aan papa Adri
see you when you see me

Flip
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 70
Lid geworden op: ma 14 jun, 2004 17:49
Locatie: Kapellen (België)

Bericht door Flip » ma 20 okt, 2008 09:47

Hehehe.

tot nu toe heb ik de francorchamp-boite gemaakt, de volledige ophanging van de race-2cv en het fijntunen van de motor dankzij uwe pa zijn extreem zeldzame borenset voor sproeiers te boren...

Maar ik zou graag zelf een motortje bouwen voor misschien volgend seizoen eens een koers te doen in proto, met dubbele webers, 650cc.

Dus hiervoor zou ik graag een beetje info hebben over die fameuze 630 nokkenassen. Ik kan zelf men nokkenassen uitpersen en ze juist zetten.

- Wat moet er juist gedaan worden om een VISA nokkenas in een 2CV blok te steken?
- hoe herken ik een 630 nokkenas?

Thx ;-)

Flip

Flip
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 70
Lid geworden op: ma 14 jun, 2004 17:49
Locatie: Kapellen (België)

Bericht door Flip » ma 20 okt, 2008 09:49

robin2cv schreef:hey filip,

De 630 en 644 zijn visa motoren en dus visa nokkenasssen.

Je kan een visanokkenas wel denk ik in een 2cvblok steken. Maar dan moet je deze laten aanpassen omwillen van de ontsteking.

Ik heb mijn 630 nokkenas nu laten bewerken bij cat cam.

kijk eens op http://www.pp-2cv.be/

Hier vind je ook de aanpassingen
Robin


Is dit met een 1-2-3 opgelost?

Thx

Gebruikersavatar
robin2cv
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 412
Lid geworden op: za 2 aug, 2003 03:14
Locatie: elewijt

Bericht door robin2cv » ma 20 okt, 2008 17:13

123 verkoopt een speciale kit om dit om te bouwen op de gegeven website dus ook.

Bij operation 2cv verkopen ze het ook. Nu ik weet niet dat dit concurrenten van jullie zijn want zij racen ook in de 24h he.

heb je je boite verstevigd of andere tandwielen (verhoudingen) gestoken?

Robin

Flip
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 70
Lid geworden op: ma 14 jun, 2004 17:49
Locatie: Kapellen (België)

Bericht door Flip » di 21 okt, 2008 17:32

robin2cv schreef:123 verkoopt een speciale kit om dit om te bouwen op de gegeven website dus ook.

Bij operation 2cv verkopen ze het ook. Nu ik weet niet dat dit concurrenten van jullie zijn want zij racen ook in de 24h he.

heb je je boite verstevigd of andere tandwielen (verhoudingen) gestoken?

Robin


Verstevigd is voor ons niet echt nodig. Wij rijden met een 602, dus geen enorm koppel. Aangezien we ook zelf alles doen (dus zowel mecaniek als rijden), hebben we enrom veel respect voor onze auto, dus we gaan
- nooit onze wielen laten slippen ofzo
- nooit een versnelling erin "rammen"

Ondanks dit respect, merken we dat de synchronisatie versleten is na 2 seizoenen... Hij gaat moeilijker en meoilijker in 2de versnellingMaar niet kapot ;-)

Dus momenteel nog niets kapot gemaakt.

De verhoudingen van de boite kan ik niet vrijgeven. Ik hoop dat jhe hiervoor begrip hebt... Achter de juiste verhoudingen hebben we lang gezocht en veel geprobeerd. Onze boite is samengesteld uit 3 verschillende versnellingsbakken, waardoor deze enorm circuit verbonden is. Ook de samenstelling van deze onderdelen is met uiterst veel precisie gebeurd, want als er ergens teveel spel is, dan breken te tanden af en sta je stil naast het circuit...

Vorig jaar heb ik de nacht voor francorchamps nog een boite in elkaar gestoken (in de paddocks :p). We hebben de tijd niet meer gehad dezee in te steken. Al een geluk, want door ded vermoeidheid was 1 ringetje vergeten, en bij een later test in een straat-auto is de auto 8km ver geraakt en kon niet meer schakelen... 1 van de tandwielen had 3/4de van de wand uitgefreesd, en al het aluminium tussen de tanden had zijn sporen achtergelaten.

Gebruikersavatar
robin2cv
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 412
Lid geworden op: za 2 aug, 2003 03:14
Locatie: elewijt

Bericht door robin2cv » di 21 okt, 2008 20:54

Geen enkel probleem. Ik kan best begrijpen dat dit een groot geheim is na een lange zoektocht.

Ik was gewoon aan het zoeken achter een betere versnellingsbak voor mijn motor zodat ik de bak niet direct stuk rijdt.
Kheb een ami8,2cv, dyane, 2cv4 bak liggen en natuurlijk een paar visabakken maar weet nog niet echt wat ik ga doen.
Kheb bijna alles al een wagen gedaan behalve een bak omgebouwd dus we zien wel. Heb ook automechanica diploma maar jammer genoeg nooit bak moeten uiteen halen.

Voor nokkenasprofiel zou ik eens bellen naar cat cams zij hebben mij ook een profiel geslepen voor straatgebruik Kgeloof dat ze ook voor de 24u leveren

Robin

Flip
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 70
Lid geworden op: ma 14 jun, 2004 17:49
Locatie: Kapellen (België)

Bericht door Flip » wo 22 okt, 2008 12:22

robin2cv schreef:Geen enkel probleem. Ik kan best begrijpen dat dit een groot geheim is na een lange zoektocht.

Ik was gewoon aan het zoeken achter een betere versnellingsbak voor mijn motor zodat ik de bak niet direct stuk rijdt.
Kheb een ami8,2cv, dyane, 2cv4 bak liggen en natuurlijk een paar visabakken maar weet nog niet echt wat ik ga doen.
Kheb bijna alles al een wagen gedaan behalve een bak omgebouwd dus we zien wel. Heb ook automechanica diploma maar jammer genoeg nooit bak moeten uiteen halen.

Voor nokkenasprofiel zou ik eens bellen naar cat cams zij hebben mij ook een profiel geslepen voor straatgebruik Kgeloof dat ze ook voor de 24u leveren

Robin
Idd.
Wij laten onze nokkenassen ook zowel slijpen als harden bij catcam. Maar voor competitie maakt menvader de motoren. Die heeft wat ervaring van 2cv-cross vroeger, en heeft een enorm doorzettingsvermogen :-) Dus hij maakt momenteel onze motoren, en op 2 jaar tijd (we zijn vorig jaar begonnen) zijn we geëscaleerd van de laatste tot de 1ste plaats :-)

Ik maak de boiten, de ophanging, nafsysteem,.. de kleine dingen dus :-) Ik weet ene beetje van de motoren vanaf, maar niet enorm. Wat ik dus absoluut niet wist, is dat de VISA nokkenas een grote lift heeft dan die van dee 2CV. Deze winter eens een "speel-motor" maken, bestaande uit:

- 2cv blok
- VISA krukas
- VISA 630 nokkenas aanpassen voor 2CVblok (moet ik eens goed bezien), laten slijpen, en juist persen (al dan niet het tandwiel van een 2cv overzetten, met onstekingmechnisme voor 1-2-3)
- Beetje van de cilinders doen voor meer compresse
- dubbele webers
- 2-in1 uitlaat
- Culassen beetje bewerken en flowen met dremel ( @joe_catchou: hiervoor moetek gaan smeken bij uwe pa :) :) )

en dit volledig afstellen dmv 2 lambda sensoren.


Dan dit monteren in een 2pk. Deze 2 pk moet ook nog onder handen genomen worden op vlak van ophanging.
- der komen voor en achter 2 stabilisator stangen op.
- veerpotten zaag ik open, en tussen de veren ga ik rubbers monteren, waardoor de auto veeeeel stijver wordt.

en dan zien wat het geeft :-)

Gebruikersavatar
robin2cv
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 412
Lid geworden op: za 2 aug, 2003 03:14
Locatie: elewijt

Bericht door robin2cv » wo 22 okt, 2008 16:57

Klinkt geweldig

Ik heb lang plannen gehad om dit te doen maar de financiele middelen bleven wat uit als student.

Ben een aantal jaar mecanieker geweest bij motoraces (snelheidsmachines)

Maar jammer genoeg nooit op het circuit kunnen rijden. Wel met pitbord gehangen op verschillende circuits is ook wel leuk als ze op francrchamps tegen 280 afkomen.

Met al de nieuwe aanpassingen kom je dan niet in een nieuwe klasse?
De lift enzovoort van een visanokkenas weet ik niet. Dat staat ook niet in mijn vraagbaken maar ik zou zeggen anders is vragen bij catcams. Ik heb ook nog wel een 644 visanokkenas liggen als je me zegt hoe ik het juist moet meten wil ik dit wel doen.

Robin

joe_catchou
Belgisch Meester Lasser
Belgisch Meester Lasser
Berichten: 2185
Lid geworden op: di 3 apr, 2007 18:03
Locatie: Antwerp
Contacteer:

Bericht door joe_catchou » wo 22 okt, 2008 19:13

@flip mijne excusses dat je moet smeken :oops: .
mischien moet ik wel een keer bij u pa komen smeken voor iets dan :roll: .
see you when you see me

Flip
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 70
Lid geworden op: ma 14 jun, 2004 17:49
Locatie: Kapellen (België)

Bericht door Flip » do 23 okt, 2008 17:24

joe_catchou schreef:@flip mijne excusses dat je moet smeken :oops: .
mischien moet ik wel een keer bij u pa komen smeken voor iets dan :roll: .
Dat smeken is dat dubbel en dik waard :-) Uwe pa zen werk aan zen culassen is echt super.

@robin2cv: Deze motor wordt meer een probeersel, voor eens te zien wat het verschil is tussen een 602cc en 650cc...
Als ik die motor zou gebruiken voor competetie, dan kom ik inderdaad in andere classe.

Plaats reactie