Pagina 1 van 2

Na lange tijd weer in gebruik

Geplaatst: do 30 okt, 2008 00:30
door BasvanEerden
Ik heb in februari dit jaar een dyane op de sloop gevonden en gered. Nu is de lasser klaar met zijn werk en wil ik hem klaarmaken voor de APK. Ik weet bijna helemaal niks van de geschiedenis van de auto. Ik heb het onderhoudsboekje maar dat loopt tot 2002. De auto heeft toen een 50.000 KM beurt gehad. Er staat nu 54.000 km op de klok. De motor loopt maar niet overtuigend. Net als het starten wil hij niet echt. Nu wil ik het blok nalopen en wat is ieder geval verstandig om te vervangen? Want hij moet t.z.t. voor de APK. Momenteel zit de accu van de burton erin. Ik heb er verder technisch nog niks aan gedaan. Dank alvast voor de tips.

Afbeelding

Afbeelding

Geplaatst: do 30 okt, 2008 08:07
door Ramon
bas geef de moter een grote beurt!

olie en filter
lucht filter
123 er in
bougie kabels vervangen
bobine vervangen
kleppen stellen

bak olie chekken
handrem stellen
remblokken vervangen
remvoering achter stellen
uuhh...
zoiets

Geplaatst: do 30 okt, 2008 09:17
door leo top
kijk ook of de brilrubbers niet aan vervanging toe zijn.

Geplaatst: do 30 okt, 2008 09:42
door Kulio
Bravo!

Weer een Dyane van de ondergang gered. Dat is al een compliment waard.
De motor krijg je best wel weer op gang, zie suggesties boven.

Veel succes er mee. En laat wat van je horen als het zo ver is.

Geplaatst: do 30 okt, 2008 10:11
door Punky
Zoals Ramon al zei, geef hem eens een goede grote beurt en kijk dan verder. Ik zou zelf ook even de versnellingsbakolie verversen ipv alleen nakijken. Weet je zeker dat die ook weer goed is.
123 is niet noodzakkelijk. Nieuwe puntjes zou het ook moeten doen. :wink:

Kijk ook even naar de staat van de benzineslangen en vervang bij twijfel. Smeer ook de scharnierende delen van je carb.

Suc6.

Geplaatst: do 30 okt, 2008 16:52
door Ramon
eerst goed laten lopen als ie dan olie lekt pas gaan kijken waar?

niet zomaar je kop er af trekken

Geplaatst: do 30 okt, 2008 17:00
door Jaspersch
In de eerste plaats zou ik ZEKER een grote beurt geven. Puntjes zijn trouwens een stuk goedkoper dan 123-ontsteking - maar met 123 hoef je nooit meer het frontje te verwijderen, de puntjes te vervangen en de ontsteking af te stellen.
Als de motor dan nog steeds niet lekker loopt zou ikzelf eerst kijken naar de carburateur. Schoonmaken en goed afstellen is eenvoudig en kan heeel veel helpen.

Succes met la Dyane! En hoera, weer eentje gered!

Jasper
Ook Dyane-rijder:)

Geplaatst: do 30 okt, 2008 18:11
door BasvanEerden
@Kulio en Jaspersch - jullie kunnen het verhaal vinden in OVERIGE PRIETPRAAT -> Dyane op de sloop

Zie hier: http://forum.2cv.nl/viewtopic.php?t=6100[/url]

Geplaatst: do 30 okt, 2008 23:50
door Ramon
bas je weet toch dat ik je ga helpen! lopen zal ie je weet dat dit goed gaat komen

Geplaatst: vr 31 okt, 2008 17:05
door BasvanEerden
Ramon, maandag heb ik afgesproken. Ik heb op de bobine en carterring alles al in huis.

Geplaatst: ma 17 nov, 2008 19:44
door BasvanEerden
Zo hier weer een kleine update:

De dyane heeft inmiddels een echte grote beurt gehad. Maar nu blijkt ook de dynamo en spanningregelaar overleden te zijn. De dynamo vonkt aan alle kanten en de accu wordt niet bijgeladen.

Afbeelding

Tevens heeft ze ook een 123-ontsteking gekregen. Was makkelijker en heb geen zin om de volgende keer weer alles open te halen. Verder ontdekten we dat ze op 1 cilinder geen compressie. Dus hele bende eraf, blijkt 1 klep goed verbrand en gescheurd te zijn.

Foto van ramon:
Afbeelding

Dus vervangen en de kleppen goed gesteld. Nu met nieuwe bobine, bougies, bougiekabels en motorolie (en oliefilter) en nieuw luchtfilter loopt ze mooi. Carburateur heeft nieuwe pakkingen e.d. want die lekte als je gas gaf. Dus morgen nog een nieuwe dynamo en electrische spanningregelaar en dan is ze klaar.

Geplaatst: zo 8 jul, 2012 19:11
door BasvanEerden
En nu moet deze motor vervangen worden. Ik heb van de vorige loodsmaat een incomplete motor gekregen. Veel dingen ontbreken en moet ik bij elkaar zoeken. Deze motor is door een bedrijf uit Kudelstaart aangepakt.

Kan ik hier zo de DG-elektronische ontsteking plaatsen:
Afbeelding

Wat is dit voor onderdeel en waar zit het?
Afbeelding

Geplaatst: zo 8 jul, 2012 20:21
door engbokho
Dat rubber flapje zet je met behulp van twee metalen beugeltjes aan de koeltunnel vast. Hij valt ook over je ontsteking. Kan je dus monteren vlak voordat de ventilator erop gaat.

Geplaatst: zo 8 jul, 2012 20:26
door achtpeter
Dat is de schaamlap. Die hangt voor het ontstekingskastje om vuil en nattigheid die door de ventilator naar binnen worden geslagen, van de ontsteking te weren. De schaamlap wordt vastgezet met boutjes M5 die in kooimoertjes in het turbinehuis worden geschroefd.
Enne: je hebt inderdaad precies genoeg gestript om die elektronische ontsteking te plaatsen.Vergeet de magneetjes niet op de twee pootjes te zetten. Ook een 123 of DG-ontsteking heeft een schaamlap nodig.

Geplaatst: zo 8 jul, 2012 20:31
door David
Schaamlap :lol:
Die kende ik nog niet! :lol: :lol: :lol: :lol: