Pagina 1 van 5

mijn az AC135 (gris claire) ?

Geplaatst: do 30 okt, 2008 21:11
door marctv
Hallo allemaal,

Ongeveer een jaar geleden stond ik op dit forum als" vragen over mijn 2cv az uit 63`" eend met indentiteits crisis.

Nu ver gevorderd met de restauratie moet ik de kleur gaan bepalen en dat is erg moeilijk.Spuiten kan maar 1 keer en ik wil er zeker van zijn dat het de kleur is die ik mooi vind.!

Nu heb ik een foto gevonden waarop de kleur erg mooi is, volgens mij is het gewoon ac135 gris claire, maar omdat hij binnen staat valt het wat donkerder uit.
Deze foto heb ik geplaats op mijn website :
http://2cv.zikle.nl/ac135

Hopenlijk kan iemand mij helpen met de exacte kleur van deze 2cv.
tevens zou ik de kleur van de velgen willen weten.

Ook andere kleurcodes die hier op lijken zijn welkom.

groetjes Marc tv ( 2cv az 63`) (eerst groen/toen beige/ maar nu....?)

Geplaatst: vr 31 okt, 2008 21:35
door marctv
Tevens staat op deze website een tekening van beugels voor de klapstok(schuifstok) van de ribbelkap.(Als je de nieuwe type motokap voor de ribbel vervangt).

Geplaatst: za 1 nov, 2008 12:28
door Gerard2cv
De wielen waren in die tijd AC140 gris rose en later AC136 gris satine

Geplaatst: za 1 nov, 2008 15:47
door marctv
bedankt Gerard.

Geplaatst: za 1 nov, 2008 17:37
door marcopr
In Frankrijk waren in de jaren vijftig de wielen Ivoir AC 123 en het grijs is Gris (Clair) AC 132 (soms ook AC 135 genoemd).
Het maakt veel uit of de auto in hoogglans gespoten wordt of in een soort satijn finish. :shock:

Geplaatst: za 1 nov, 2008 21:56
door marctv
a ha, het begint al duidelijk te worden waarom ik verschil heb gezien.
ac132 is het zelfde als ac135, alleen hooglans of satijn maakt iets uit.

de wielen waren in de jaren vijftig Ivoir AC 123 of
AC140 gris rose en later AC136 gris satine.

Zal eens kijken wat het verschil in wielkleur is.(Ik ga de oude type gebruiken 16" (400mm) dus ook de oude kleur.)

Bedankt ! :)

Geplaatst: za 1 nov, 2008 22:26
door marcopr
De oude kleur voor de velgen is Ivoir AC123. Tractions hadden ook die kleur velgen. Begin jaren 60 werd het gris rosé, daarna gris satine en in de jaren 70 werd het weer gris rosé tot en met de laatste eenden.
Het grijs van de auto is Gris AC132
Over de naam is onduidelijkheid; het wordt wel eens gris clair genoemd en het krijgt wel eens het nummer AC135.
Voor Franse eenden was er geen keus in die tijd.

Of je een kleur glans of mat laat mengen maakt voor de kleurnummer niet uit, dat is je eigen keuze. Is de eend niet superstrak valt dat meer op met een glanslak... Om het ingewikkeld te maken, als je een aantal eenden naast elkaar zet die AC132 zijn gespoten in de afgelopen paar jaar zie je verschil in de grijstint. Dat heeft oa te maken met de soort en merk lak die men gebruikt. Daarnaast was de autolak vroeger iets anders dan nu. Toen was het een celluloselak en nu vaak 2 componentenlak. De uitstraling is anders.
Succes, puzzelen is leuk maar een Vijftiger jaren AZ uit Frankrijk heet niet veel oplossingen. :shock:

Maaarrrr 400 velgen zijn super, dat maakt de wagen zoveel mooier en het rijdt fantastisch. Het is naast de ribbelkap, het allermooiste aan een oude eend! :D :D :D

Geplaatst: za 1 nov, 2008 22:49
door marctv
Hey, bedankt joh... Nu durf ik met een gerust hart verf te bestellen.

:D

Geplaatst: za 1 nov, 2008 22:53
door CitroenAZU
AC136 = Gris Rose....

Geplaatst: za 1 nov, 2008 22:55
door marctv
tja, het word steeds duidelijker. :wink:

Geplaatst: zo 2 nov, 2008 13:01
door marctv
Nou, vanmorgen badend in het zweet wakker geworden, Het word toch geen grijs!
ac132 is gewoon grijs en niet het grijs van de foto waar het zo mooi op lijkt.
Mijn auto word dus ook niet super orgineel, maar dat was hij toch al niet.

Hij word diep donker blaauw wat ik eigenlijk van het begin af aan al in mijn hoofd had. De 16" velgen kan ik daarbij niet gebruiken omdat, ik er dan chromen wieldoppen op doe .

tja......

Geplaatst: zo 2 nov, 2008 13:32
door Yannick
Waarom kan je de 400's niet gebruiken dan? Centraal gat (laten) maken, plaatje met schroefdraad erachter en dan mooie accessoirewieldoppen uit die tijd zoeken. Als je 380-velgen met gewone wieldoppen gaat monteren wordt het geheel wel een beetje fout. Uiteindelijk zie je zelf wel dat dat niet klopt.

Yannick

Geplaatst: zo 2 nov, 2008 15:14
door marctv
16" mag geen gat hebben, er zijn mensen genoeg die deze velgen willen hebben, maar je hebt gelijk het zou kunnen.

Het scheelt maar 2.5 cm in doorsnede.

Geplaatst: zo 2 nov, 2008 16:52
door Yannick
Die mensen moeten niet moeilijk doen, zo zeldzaam is zo'n velg ook weer niet he. Zoals ik het uitlegde deden ze het gewoon in Vorst voor de AL en opvolgers en deden ze het ook in Frankrijk toen als er accessoires gemonteerd werden. Is historisch gezien volledig correct, als je er mooie oude dopjes op monteert natuurlijk.

Het scheelt misschien maar 2,5 cm maar het is wel een wereld van verschil.

Yannick

Geplaatst: zo 2 nov, 2008 21:13
door marctv
Daar zit wat in, misschien moet ik zelf ook niet moeilijk denken en het gewoon "doen".