Pagina 1 van 1
olie lekkeage
Geplaatst: wo 5 nov, 2008 21:03
door 2cvpieter
beste forum leden
wie o wie kan mij helpen met advies ik heb net een am2 blok ingebouwd
hij lekt het kreng en wel bij het pijpje waar de olie peilstok ingaat.
het is pries wwar de pijp het blok in gaat. hoe krijg je dit dicht en anders hoe plaats je een nieuw pijpje
groet pieter
Geplaatst: wo 5 nov, 2008 21:09
door Eendeke
Geplaatst: ma 10 nov, 2008 00:17
door 2cvpieter
beste forum leden
was zeker een moeilijke vraag gezien het aantal reacties
vloeibaar metaal is de tijdelijke oplossing, ga nu eerst zelf prutsen met een sloop blok
pieter
Geplaatst: ma 10 nov, 2008 09:00
door plof
2cvpieter schreef:
was zeker een moeilijke vraag gezien het aantal reacties
Ik meen ergens een verhaal te hebben gelezen van iemand die een rood koperen (waterleiding) buisje nam, doorzagen en pasmaken, die heeft die meen ik met epoxy of lijm (hittebestendig) vastgeplakt, en daarna met kneedbaar metaal een mantel eromheen gemaakt.
Dat kneedbare metaal, heb ik een kleine 20 jaar terug al eens gebruikt om een gat in de waterpomp omhuizing van een 2takt motorblok te dichten. Daarna een slangklem eromheen gedaan, en dat bleef goed zitten. Geen lekkage meer.
succes.
Marco
Geplaatst: wo 19 nov, 2008 23:50
door Ronald
plof schreef:Ik meen ergens een verhaal te hebben gelezen van iemand die een rood koperen (waterleiding) buisje nam, doorzagen en pasmaken, die heeft die meen ik met epoxy of lijm (hittebestendig) vastgeplakt, en daarna met kneedbaar metaal een mantel eromheen gemaakt.
Dat pasmaken lijkt me echt een k**werkje!!
Kun je jouw huidige buisje zonder veel problemen verwijderen trouwens?
Want in dat geval zo ik gewoon het gat opmeten en op zoek gaan (desnoods
laten maken) naar een passende diameter. Als het echt pas is, gewoon een nachtje in de vriezer leggen. Scheelt al een stuk met het draperen van kneedbaar metaal.
Andere methode is wat minder populair waarschijnlijk. Maar je zou ook nog kunnen overwegen om op zoek te gaan naar een carterhelft waar dat pijpje nog gewoon normaal op zit.
Edit: Ik zie nu pas dat je al een 'sloopblokje' hebt. Kun je een weekend zonder je eend? Besteed dat weekend dan aan een verse carterhelft voor je blok. Volgens mij de meest doeltreffende methode
Geplaatst: do 20 nov, 2008 07:20
door Kulio
Kijk eens op de website van de Dyane Vereniging Nederland
www.diane.nl bij Technische assistentie -> gebroken peilstok
Geplaatst: do 20 nov, 2008 13:05
door Gerard2cv
Ronald,het is ten strengste verboden om 1 carterhelft los te vervangen
Daarom staan er achter de oliekoeler nummers ingeslagen,die dus eender
zijn.Dit is omdat ze 2 helften hebben genomen en toen pas de gaten voor de
krukas en de nokkenas geboord hebben.
Maar het blokje warm stoken en er een tap in draaien en hem er uit zien te
trekken en de nieuwe eerst in de vriezer en dan monteren
Geplaatst: do 20 nov, 2008 18:04
door 2cvpieter
nog meer tips hier zat ik nou op te wachten want hij lekt nog steeds
het blok uit elkaar halen lijkt mij een nogal drastische oplosing
hoe werkt het dan eerst alles afzagen en dan tap erin en loop het pijpje recht naar beneden
groet pieter
Geplaatst: vr 21 nov, 2008 07:19
door Gerard2cv
Nee,niets afzagen.Hij zit maar 1cm in het blok klem,dus als er onder de
lekkage nog wat over is,kan je na het aluminium warm gestookt te hebben er net een tang zo uittrekken.Ik dacht dat hij precies op de rand
gebroken was.Ja,hij is in het blok helemaal recht.Waarschijnlijk kan de
2cv4-6 club in Amersfoort je wel aan een andere pijp helpen
Geplaatst: vr 21 nov, 2008 10:49
door Ronald
Gerard Maas schreef:Ronald,het is ten strengste verboden om 1 carterhelft los te vervangen
Daarom staan er achter de oliekoeler nummers ingeslagen,die dus eender
zijn.Dit is omdat ze 2 helften hebben genomen en toen pas de gaten voor de
krukas en de nokkenas geboord hebben.
Bedankt dat je me corrigeerd Gerard. In mijn enthousiasme om de 'minst bewerkelijke' methode aan te bieden heb ik hier even niet aan gedacht.
Ja,hij is in het blok helemaal recht.Waarschijnlijk kan de
2cv4-6 club in Amersfoort je wel aan een andere pijp helpen
Hij heeft natuurlijk al een ander pijpje in dat sloopblok zitten, en kan dan gelijk gaan experimenteren met het verwarmen van het aluminium.
Geplaatst: vr 21 nov, 2008 10:51
door 2cvpieter
nee hij zit er nog compleet in en lekt waar hij het blok uit komt
bedankt voor de info
Geplaatst: vr 28 nov, 2008 19:27
door hoiwessy
Bij mij lekte ie ook en dit kwam omdat het pijpje waar ie het blok inging loszat. In zoverre, ik kon 'm makkelijk met één vinger verdraaien. Uiteindelijk een andere olievulpijp opgezet en toen was het over. En dat terwijl de pijp nog steeds niet vastzit.
Martijn Arnhem
Geplaatst: za 29 nov, 2008 15:48
door TB
Dan heb je gewoon te veel druk gehad in het blok, veroorzaakt door de vulpijp.