Bij een artikel op http://csr.oli.tudelft.nl/onderverenigi ... kelen2.htm staat: Er is 1 type motor dat wel op Euro 95 mag: de A06/664. Dan staat er 'S6' op uw kentekenbewijs (let er op dat de motor nog origineel is).
Op mijn kentekenbewijs staat: 2 CV 6 CLUB S6
Betekent dit dat ik gewoon EURO 95 mag tanken?
Wie heeft hier ervaring mee? Ik gooi er nu 98 in.
Euro 95 benzine
Euro 95 benzine
Gr. Revi
Momenteel geen A-type
Voorheen Dyane 6 1969
Momenteel geen A-type
Voorheen Dyane 6 1969
- Punky
- Addicted user
- Contacteer:
Dan mag je ongelode benzine met 95 octaan tanken ja. Je kunt voor de zekerheid ook nog even het motornummer bekijken. Die staat op het blok, ergens onder de luchtfilter.
Er staat ergens op dit forum een complete discussie over benzines. Kijk daar eens, voordat deze discussie weer wordt aangeslingerd.
Onder Alledag staat ik meen in de vraagbaak ook een hele rits info over dit onderwerp.
Service van de zaak, hier het stuk uit de vraagbaak:
Super, super met loodvervanger of euro 95?
Lood
Waarom moet je op gelode (of: loodvervangende) benzine rijden? Lood vormt een laagje op je (uitlaat)kleppen en klepzetels zodat deze niet verbranden. Motoren van voor 1970 hebben zeker lood of lood vervanger nodig. Citroën zegt dat motoren van na 1985 zeker geen lood of loodvervanger nodig hebben, loodvervanger tanken kan echter absoluut geen kwaad. Die 15 jaar daartussen is een beetje een grijs gebied. De mensen bij eendmeel die er verstand van schijnen te hebben zeggen dat het geen kwaad kan om ongelode benzine te tanken. Maar het blijft natuurlijk op eigen risico.
Octaan
Alle A-type motoren moeten 98 octaan tanken behalve motortype A06/664, A06/644 en A06/642. Deze laatste 3 typen kunnen ook op 95 octaan rijden. Het gebruiken van 95 octaan in motoren die hier niet voor gebouwd zijn zal de kans op pingelen vergroten. Dat betekent dat je vroeg of laat je motor in puin rijdt. Bij Ami's, Dyanes en Acadianes met hoge compressie motoren zal dit effect vrijwel onmiddellijk optreden en deze motoren overleven dit dan ook echt niet.
Succes
Er staat ergens op dit forum een complete discussie over benzines. Kijk daar eens, voordat deze discussie weer wordt aangeslingerd.

Onder Alledag staat ik meen in de vraagbaak ook een hele rits info over dit onderwerp.
Service van de zaak, hier het stuk uit de vraagbaak:
Super, super met loodvervanger of euro 95?
Lood
Waarom moet je op gelode (of: loodvervangende) benzine rijden? Lood vormt een laagje op je (uitlaat)kleppen en klepzetels zodat deze niet verbranden. Motoren van voor 1970 hebben zeker lood of lood vervanger nodig. Citroën zegt dat motoren van na 1985 zeker geen lood of loodvervanger nodig hebben, loodvervanger tanken kan echter absoluut geen kwaad. Die 15 jaar daartussen is een beetje een grijs gebied. De mensen bij eendmeel die er verstand van schijnen te hebben zeggen dat het geen kwaad kan om ongelode benzine te tanken. Maar het blijft natuurlijk op eigen risico.
Octaan
Alle A-type motoren moeten 98 octaan tanken behalve motortype A06/664, A06/644 en A06/642. Deze laatste 3 typen kunnen ook op 95 octaan rijden. Het gebruiken van 95 octaan in motoren die hier niet voor gebouwd zijn zal de kans op pingelen vergroten. Dat betekent dat je vroeg of laat je motor in puin rijdt. Bij Ami's, Dyanes en Acadianes met hoge compressie motoren zal dit effect vrijwel onmiddellijk optreden en deze motoren overleven dit dan ook echt niet.
Succes
PuNk RoCK LosEr
2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!
Re: Euro 95 benzine
Opletten dat je motor dus origineel is en dus code A06/664 heeft. Die S6 zegt dus niks of je motor nog origineel is.RD72SG schreef:Er is 1 type motor dat wel op Euro 95 mag: de A06/664. Dan staat er 'S6' op uw kentekenbewijs (let er op dat de motor nog origineel is). [/b]
Op mijn kentekenbewijs staat: 2 CV 6 CLUB S6
Betekent dit dat ik gewoon EURO 95 mag tanken?
Wie heeft hier ervaring mee? Ik gooi er nu 98 in.
La vie est belle.
-
- Altijd onstuitbaar, toch abrupt gestopt
- Contacteer:
95 of niet
Inderdaad, het gaat om het MOTORTYPE, niet om wat er op kenteken staan.
Ik heb sterk het vermoeden dat er in nederland eenden geleverd zijn met a06/635 motoren en toch s6 op het kenteken.
Ik ben trouwens degene die dat stuk in de vraagbaak geschreven heeft (denk ik!). In de praktijk blijkt dat a06/635 motoren (de meest voorkomende eend motor) best goed op 95 rijden mits ontsteking ed in goede staat zijn. De problemen komen als het warm is, de motor zwaar belast wordt (bergen) of de ontstekings afstelling niet meer optimaal is, dan kan ie gaan pingelen en is je motor zo naar de vaantjes.
Als je zeker wilt zijn tank je dus altijd 98 (al dan niet loodvrij)
Ik heb sterk het vermoeden dat er in nederland eenden geleverd zijn met a06/635 motoren en toch s6 op het kenteken.
Ik ben trouwens degene die dat stuk in de vraagbaak geschreven heeft (denk ik!). In de praktijk blijkt dat a06/635 motoren (de meest voorkomende eend motor) best goed op 95 rijden mits ontsteking ed in goede staat zijn. De problemen komen als het warm is, de motor zwaar belast wordt (bergen) of de ontstekings afstelling niet meer optimaal is, dan kan ie gaan pingelen en is je motor zo naar de vaantjes.
Als je zeker wilt zijn tank je dus altijd 98 (al dan niet loodvrij)
Altijd onstuitbaar, toch abrupt gestopt.
12 november 1975 - 18 juli 2007
http://www.cats-citroen.net
- Punky
- Addicted user
- Contacteer:
Ik tank zelf altijd 98 met loodvervanger.
deze is in ons dorp goed verkrijgbaar.
Nou wil het geval, dat in het dorp waar ik werk geen pomp is dit dit verkoopt. Bij wijze van uitzondering daarom eens 95 getankt. hij loopt dan nog goed. Ik heb wel het gevoel dat 98 beter werkt, maar dat kan ook tussen de oren zitten. Over het algemeen tank ik dus 98 en af en toe in noodgevallen 95.
De vorige eigenaar zei altijd 95 te hebben getankt.
deze is in ons dorp goed verkrijgbaar.
Nou wil het geval, dat in het dorp waar ik werk geen pomp is dit dit verkoopt. Bij wijze van uitzondering daarom eens 95 getankt. hij loopt dan nog goed. Ik heb wel het gevoel dat 98 beter werkt, maar dat kan ook tussen de oren zitten. Over het algemeen tank ik dus 98 en af en toe in noodgevallen 95.
De vorige eigenaar zei altijd 95 te hebben getankt.

PuNk RoCK LosEr
-
- Altijd onstuitbaar, toch abrupt gestopt
- Contacteer:
het kan inderdaad zijn dat ie op 98 beter loopt, zoals je al zag wordt het bij 95 allemaal wat kritischer.
Al denk ik dat met koud weer er weinig verschil is.
Al denk ik dat met koud weer er weinig verschil is.
Altijd onstuitbaar, toch abrupt gestopt.