Voorruit-er-uit-tips
Geplaatst: ma 5 jan, 2004 14:18
Beste mensen,
Graag wil ik even deze ervaring met jullie delen. Misschien voor sommige oude koek, maar ja, voor diegenen die het nog niet weten: doe er je voordeel mee. Om een waterlekkage te verhelpen leek het mij listig om de voorruit er uit te halen. Dat bleek ook een zeer goed plan want er zaten flinke gaten achter. Maar, hoe haal je zo'n ruit er heelhuids uit? Doe dus NIET zoals ik: wrikken in 1 hoekje totdat de schroevendraaier van buiten naar binnen steekt en dan proberen 'alvast' dat ene hoekie naar buiten te wippen... PATS! Barst er in! Om nou te voorkomen dat het een glasballet zou worden heb ik het beschadigde gedeelte flink ingetaped met plakband dat mocht het echt breken er geen duizend stukjes in de bekleding en mij zouden zitten. Dat werkte erg goed want als dat glas eenmaal aan het barsten is gaat het maar door. Dit was natuurlijk ook erg lomp van mij, beter is natuurlijk ervoor te zorgen dat je de ruit gewoon heel er uit haalt.
Het is volgens mij het beste om van binnenuit het rubber wat los te halen (met een houten wiggetje) en dit binnenste gedeelte van het rubber als het ware al over het metalen profieltje 'naar buiten' te duwen. Begin aan de bovenzijde in een hoek en werk naar de andere hoek, en werk dan vanuit de twee hoeken langs de zijkanten naar beneden. Ik heb de binnenspiegel bij deze operatie gedemonteerd. De onderzijde van het rubber kan blijven zitten want omdat de bovenkant en zijkanten vrij zijn, kun je de ruit iets naar buiten duwen en hem in zijn geheel uit het onderste profiel pakken. Hij 'scharniert' dus als het ware op het onderste profiel.
De roestige gaten heb ik kaalgeschuurd, gestoproest en in de zinkspray gezet. De 'originele' gaten aan de zijkant heb ik opnieuw met tape afgeplakt, zoals André het ooit bedoeld heeft. Het raam heb ik geheel schoongemaakt met remmenreiniger, haalt alle oude restjes kit en oude stikkers er af. Daarna het rubber geheel schoongemaakt (met gewone allesreiniger) en om de 'nieuwe' ruit gemonteerd. Vervolgens het rubber aan de binnenzijde goed ingevet (ik heb gewoon doorsmeervet gebruit maar groene zeep voldoet bijvoorbeeld ook prima) en een vetgemaakt nylonkoord (wit - 20 meter lang - 3mm dik - bij uw bouwzaak) in het profiel gedaan (helemaal rondom en zorg dat het touw zichzelf op de beginplek overlapt). Plaats het raam in het frame (denk er om dat de nylonkoord naar binnen hangt!) en druk het stevig aan terwijl je aan het touw trekt om de rubberflap aan de binnenzijde van het metalen profiel te krijgen. Zo werk je helemaal rond. Dan de optische check: zit het goed? Bij mij zat er nog een kiertje aan de buitenzijde. Even er tegenaan drukken en alles kwam prima op zijn plaats.
En die waterlekkage? Ja, stukken droger zo!
Succes! Kees-Jan
p.s. Uiteraard altijd omzichtig te werk gaan! Het blijft glas! Gebruik de nodige beschermende kleding (handschoenen, bril...).
Graag wil ik even deze ervaring met jullie delen. Misschien voor sommige oude koek, maar ja, voor diegenen die het nog niet weten: doe er je voordeel mee. Om een waterlekkage te verhelpen leek het mij listig om de voorruit er uit te halen. Dat bleek ook een zeer goed plan want er zaten flinke gaten achter. Maar, hoe haal je zo'n ruit er heelhuids uit? Doe dus NIET zoals ik: wrikken in 1 hoekje totdat de schroevendraaier van buiten naar binnen steekt en dan proberen 'alvast' dat ene hoekie naar buiten te wippen... PATS! Barst er in! Om nou te voorkomen dat het een glasballet zou worden heb ik het beschadigde gedeelte flink ingetaped met plakband dat mocht het echt breken er geen duizend stukjes in de bekleding en mij zouden zitten. Dat werkte erg goed want als dat glas eenmaal aan het barsten is gaat het maar door. Dit was natuurlijk ook erg lomp van mij, beter is natuurlijk ervoor te zorgen dat je de ruit gewoon heel er uit haalt.
Het is volgens mij het beste om van binnenuit het rubber wat los te halen (met een houten wiggetje) en dit binnenste gedeelte van het rubber als het ware al over het metalen profieltje 'naar buiten' te duwen. Begin aan de bovenzijde in een hoek en werk naar de andere hoek, en werk dan vanuit de twee hoeken langs de zijkanten naar beneden. Ik heb de binnenspiegel bij deze operatie gedemonteerd. De onderzijde van het rubber kan blijven zitten want omdat de bovenkant en zijkanten vrij zijn, kun je de ruit iets naar buiten duwen en hem in zijn geheel uit het onderste profiel pakken. Hij 'scharniert' dus als het ware op het onderste profiel.
De roestige gaten heb ik kaalgeschuurd, gestoproest en in de zinkspray gezet. De 'originele' gaten aan de zijkant heb ik opnieuw met tape afgeplakt, zoals André het ooit bedoeld heeft. Het raam heb ik geheel schoongemaakt met remmenreiniger, haalt alle oude restjes kit en oude stikkers er af. Daarna het rubber geheel schoongemaakt (met gewone allesreiniger) en om de 'nieuwe' ruit gemonteerd. Vervolgens het rubber aan de binnenzijde goed ingevet (ik heb gewoon doorsmeervet gebruit maar groene zeep voldoet bijvoorbeeld ook prima) en een vetgemaakt nylonkoord (wit - 20 meter lang - 3mm dik - bij uw bouwzaak) in het profiel gedaan (helemaal rondom en zorg dat het touw zichzelf op de beginplek overlapt). Plaats het raam in het frame (denk er om dat de nylonkoord naar binnen hangt!) en druk het stevig aan terwijl je aan het touw trekt om de rubberflap aan de binnenzijde van het metalen profiel te krijgen. Zo werk je helemaal rond. Dan de optische check: zit het goed? Bij mij zat er nog een kiertje aan de buitenzijde. Even er tegenaan drukken en alles kwam prima op zijn plaats.
En die waterlekkage? Ja, stukken droger zo!
Succes! Kees-Jan
p.s. Uiteraard altijd omzichtig te werk gaan! Het blijft glas! Gebruik de nodige beschermende kleding (handschoenen, bril...).