Pagina 1 van 3

Gestrand, wil nu niet meer starten

Geplaatst: zo 16 nov, 2008 22:38
door Erasmo
Hallo allemaal,

Een tijdje terug heb ik een 2CV Charleston uit 1985 gekocht. In het begin alleen maar korte ritjes mee gemaakt naar de autohobbyclub(doordeweeks zit ik op een kazerne) en er daar wat aan gesleuteld.

Toen kwam het moment dat ik haar naar huis wou rijden, en je raadt het al, pech! Natuurlijk kom je dan ook net in de Zeeburgtunnel stil te staan :roll:

Afbeelding

Enfin, ANWB erbij geroepen en de auto weggesleept naar een veilige locatie. Na een tijdje kwam er een monteur van de ANWB langs en het euvel was al vrij snel gevonden:

Afbeelding

Gelukkig had ik nog een reserve in de auto liggen, die erop geschroefd maar ze weigerde nog steeds dienst. Volgens de man van de ANWB heeft de bobine waarschijnlijk de ontsteking naar de mallemoeren geholpen en moet die vervangen worden.

De gescheurde bobine had ik van iemand op de sleutelclub gekregen die vroeger een besteleend had. Wat ik vermoed is dat het een 6 volt bobine is die het na een iets langer ritje niet meer uithield en is gebarsten(wisten jullie trouwens al dat de koelolie erin naar bbq-saus ruikt? :P ). Kan iemand dit vermoeden bevestigen en wat zijn nu de meest logische stappen om het probleem op te lossen?

Bvd,

Geplaatst: zo 16 nov, 2008 22:47
door joe_catchou
normaal staat dat op de zij kant hoeveel volt ze zijn .
maar dacht dat bruin visa 12 volt was
andere zwart 6 en 12 V's

Geplaatst: zo 16 nov, 2008 22:49
door Bartje
De bobine op de foto is een visa bobine. Die heeft een hogere weerstand waardoor je contact punten weg branden.
Een normale 2cv bobine heeft de zelfde vorm maar is zwart. Meestal zijn die voor 12v maar kan ook voor 6v zijn. Of een bobine 12 of 6v is kun je zien aan een van de twee kabten waar je de bougie kabels aansluit daar staat dan 6v of 12v.

Om je probleem op te lossen zul je een setje nieuwe punten met condesator en een nieuwe zwarte (12v) bobine moeten kopen. Punten monteren en afstellen bobine monteren en als het verder dan ook goed is doet ie het weer.

Succes, hopelijk rij je weer snel!, Bart

Geplaatst: ma 17 nov, 2008 08:10
door supercees
Bartje schreef:Om je probleem op te lossen zul je een setje nieuwe punten met condesator en een nieuwe zwarte (12v) bobine moeten kopen. Punten monteren en afstellen bobine monteren en als het verder dan ook goed is doet ie het weer.
of in plaats van punten electronische ontsteking monteren. heeft diverse voordelen, die je hier op 't forum kunt vinden met behulp an de zoekfunctie. succes ermee!

Geplaatst: ma 17 nov, 2008 09:08
door André Post
Goh, dat heb ik eerder gezien.

Geplaatst: ma 17 nov, 2008 17:14
door Erasmo
Prima, als ik aankomend weekend weer thuis ben zal ik eens onder de motorkap duiken om te kijken wat de schade is. Dus dan weer een update van mij :)

Geplaatst: di 18 nov, 2008 19:06
door wieltje1
maar even heel iets anders hebben ze nou voor jou 1 rijbaan afgesloten?
Geweldig en dat allemaal voor een eend

Geplaatst: wo 19 nov, 2008 17:19
door Erasmo
wieltje1 schreef:maar even heel iets anders hebben ze nou voor jou 1 rijbaan afgesloten?
Geweldig en dat allemaal voor een eend
Zelfs 2 toen hij nog in de tunnel was, dan ben je blij dat je een eendje hebt als je hem naar buiten moet duwen :P

Geplaatst: vr 21 nov, 2008 20:14
door Erasmo
Even opengesleuteld en kijk nou, er zat al 123 in: :P

Afbeelding

Morgen even langs de DS/CX dealer in het dorp, met een beetje geluk hebben die nog een nieuwe 123 liggen.

Geplaatst: vr 21 nov, 2008 20:40
door supercees
dat is geen 123, maar een ander merk.

Geplaatst: vr 21 nov, 2008 20:54
door Erasmo
supercees schreef:dat is geen 123, maar een ander merk.
Uiteraard maar het is iig niet meer met contactpuntjes.

Geplaatst: vr 21 nov, 2008 21:26
door reiziger
Je elektr. onsteking heb je niet zo snel om zeep. Probeer eerst maar een verse zwarte bobine. :?

Geplaatst: vr 21 nov, 2008 22:34
door Erasmo
reiziger schreef:Je elektr. onsteking heb je niet zo snel om zeep. Probeer eerst maar een verse zwarte bobine. :?
Zit al een nieuwe in, echter wil hij nog steeds niet starten.

Geplaatst: za 22 nov, 2008 09:24
door Gerard2cv
Eramo,als je logisch nadenk,weet je dat je een aardige tijd gestart heb,sinds je die kapotte bobine had,dus verwacht ik dat je bougies flink
zwart zullen zijn,haal ze eruit en kijk of je een vonk heb,Gezien het merk
ontsteking weet rudie@2cvazu.com wel welke bobine bij die ontsteking
hoort.

Geplaatst: za 22 nov, 2008 13:19
door Punky
En hoe fris is je accu nog? Laad deze eens een keer goed op.